از یک SoC جدید تا یک پلتفرم چیپست باز خودرو: چگونه اینتل AI PC را به ماشین می آورد
در CES 2024، معاون و مدیر کل بخش خودرو اینتل، جک وست، از یک پروژه جاه طلبانه با هدف گسترش تخصص هوش مصنوعی خود به صنعت خودرو رونمایی کرده است. این شامل کسب تحرک سیلیکونمتخصص در سیستم های روی تراشه (SoC) برای مدیریت انرژی وسایل نقلیه الکتریکی (EV) و بر تعیین غول فناوری در بازار خودرو تأکید می کند. این اقدام، همراه با رونمایی از سری جدیدی از SoCهای خودرویی تعریف شده با نرم افزار و تقویت شده با هوش مصنوعی، نشان دهنده گسترش استراتژیک فراتر از حوزه سنتی اینتل است.
خرید Silicon Mobility توسط اینتل طبق معمول فقط یک خرید نیست، بلکه یک همسویی استراتژیک با روندهای نوظهور در فناوری EV و بهره وری انرژی است. Silicon Mobility که به دلیل تخصص خود در نیمه هادی های بدون فابل شناخته شده است، اینتل را قادر می سازد تا از مجموعه SoC های خود که با الگوریتم های نرم افزاری پیشرفته و شتاب دهنده هایی که به طور خاص برای بهینه سازی تحویل انرژی در خودروها طراحی شده اند، استفاده کند.
چیزی که از سخنرانی وست متمایز شد، معرفی پردازنده جدید اینتل بود SoC های تقویت شده با هوش مصنوعی برای وسایل نقلیه تعریف شده توسط نرم افزار (SDV). این تراشهها که از نقشه راه رایانههای شخصی هوش مصنوعی اینتل الهام گرفتهاند، برای تقویت طیف وسیعی از برنامههای هوش مصنوعی داخل خودرو طراحی شدهاند که تجربه رانندگی ما را تغییر میدهند. قابلیتهای این SoCها فراتر از انتظارات متعارف خودرو است و ویژگیهایی مانند نظارت بر راننده و سرنشین را در بر میگیرد که به طور فزایندهای مورد توجه خودروسازان به دلیل پتانسیل آنها برای افزایش ایمنی و بهبود عملکرد است. تجربه کاربر.
ارائه این SoC ها توسط اینتل که چندین بار کاری پیشرفته را به طور همزمان در غرفه خود اجرا می کنند، چیزی جز چشمگیر نبود. این نسخه نمایشی شامل ویژگیهای مختلفی مانند هوش مصنوعی، آینههای الکترونیکی، کنفرانس ویدیویی با کیفیت بالا و بازی بود که همگی در سیستمعاملهای مختلف به صورت پشت سر هم کار میکنند. این یک نمایش عالی از قابلیت های فنی و یک نگاه اجمالی جالب به آینده تجربیات خودرو بود.
وست دیدگاه این غول فناوری را به خوبی خلاصه کرد: “ما در حال آوردن AI PC به ماشین هستیم.” بیانیه او واقعاً هدف اینتل را نشان می دهد: آنها هوش مصنوعی پیشرفته را از رایانه ها می گیرند و آن را در اتومبیل ها قرار می دهند. با این حال، وست همچنین با تشخیص پیچیدگی های موجود، مقداری واقع گرایی را نیز به آن اضافه کرد. ما نمیتوانیم فقط یک رایانه شخصی را در یک ماشین قرار دهیم.
رویکرد اینتل فراتر از توسعه محصول ساده است. این در مورد بازتعریف معماری خودرو است. ایده تبدیل خودروها به پلتفرمهای نرمافزاری است که میتوانند با فناوریهای در حال تغییر و نیازهای کاربر ادغام و سازگار شوند. وست می افزاید: «هنوز هیچ ، واقعاً وسایل نقلیه را درست نگرفته است. ما دیدگاهی منحصربهفرد و مجموعهای از قابلیتهای منحصربهفرد داریم که معتقدیم میتواند به صنعت کمک کند تا به خودروهای واقعاً تعریفشده نرمافزاری تبدیل شود. »
اینتل همچنین پلت فرم جدید چیپست خودروی باز خود را در جریان سخنرانی به اشتراک گذاشت. بر اساس اتصال تراشه جهانی اکسپرس، این یک ابتکار پیشگام دیگر است. این پلتفرم امکان ادغام چیپست های شخص ثالث را در محصولات خودروسازی اینتل فراهم می کند و محدودیت های سنتی SoC های یکپارچه را می شکند. این رویکرد ماژولار به همان اندازه که در مورد نوآوری فناوری است، به همان اندازه که در مورد هدف اینتل برای تقویت انعطافپذیری و خلاقیت در صنعت خودروسازی است و به تولیدکنندگان توانایی توسعه راهحلهای سفارشی را با کارآمدتر و مقرون به صرفهتر میدهد.
با این حال، آزمون واقعی اینتل در پذیرش فناوری های خود توسط صنعت خودرو نهفته است. بازار بسیار رقابتی است، با شرکت هایی مانند کوالکام و Nvidia همچنین نفوذ قابل توجهی به فضای SDV ایجاد می کند. AMDرقیب اصلی اینتل نیز به بازار خودرو چشم دوخته است. بنابراین، اگرچه استراتژی یکپارچه اینتل – ترکیبی از توسعه SoC های جدید، خرید استراتژیک Silicon Mobility و یک پلت فرم نوآورانه چیپ ست باز – اینتل را به عنوان یک بازیکن قدرتمند معرفی می کند، موفقیت آن به استقبال صنعت و ایجاد اینتل بستگی دارد. یک اکوسیستم قوی در اطراف محصولات خود.
چشم انداز غرب برای نقش اینتل در بخش خودرو جاه طلبانه است. او گفت: «من فکر میکنم فرصتهای زیادی برای هوش مصنوعی وجود دارد تا تجربه خودرو را بهبود بخشد و این فناوری را کمی کمتر مزاحم کند. “و این که پیش بینی تر است و به راحتی در تجربه رانندگی یا مسافر ادغام می شود.”
اینتل تصمیمات درستی می گیرد. واکنش صنعت در نهایت تاثیر آن را تعیین خواهد کرد.
منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/feature-intel-automotive-soc-open-chiplet-platform-ai-sdv-ces-2024