اطلاعات جدیدی در مورد پردازنده های AMD Zen 5 فاش شد. معماری جدید با هوش مصنوعی


اخیراً جزئیاتی در مورد APU های نسل بعدی AMD مانند Strix، Sarlak، Kraken و Sound Wave فاش شده است که به ما نگاهی اجمالی به برنامه های تیم قرمز برای پلتفرم های موبایل و دسکتاپ آینده می دهد. در ادامه این خبر از Device City با اطلاعاتی که در مورد پردازنده های آینده AMD فاش شده است آشنا می شویم.

AMD در حال کار بر روی طیف وسیعی از APU ها برای پلتفرم های تلفن همراه مانند کنسول های دستی و لپ تاپ ها است که ممکن است برای رایانه های شخصی رومیزی نیز عرضه شوند. قریب‌الوقوع‌ترین محصولات نسل بعدی سری Strix (یا Strix Point) هستند که معماری هسته Zen 5 را همراه با معماری به روز شده RDNA 3.5 برای تقویت بخش گرافیک ارائه می‌دهد.

APU های AMD Strix تحت خانواده Ryzen 8050 قرار می گیرند و یک NPU کاملاً جدید به نام XDNA 2 (معروف به هوش مصنوعی Ryzen) ارائه می دهند که عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی را تا 3 برابر (تا 48 TOPS) در مقایسه با نسل فعلی بهبود می بخشد. انتظار می رود این APU ها در نیمه دوم سال 2024 جایگزین APU های فعلی Ryzen 8040 (با نام رمز Hawk Point) شوند.

پردازنده AMD Zen 5

بعد از Strix Point، سال آینده سری Kracken Point (یا Kraken چون تلفظ دقیق آن هنوز مشخص نیست) می آید که از همان هسته های Zen 5 با پردازنده های گرافیکی RDNA 3.5 استفاده می کند. این تراشه ها قبلا برای داشتن 4 هسته RDNA طراحی شده بودند، اما این طرح کنار گذاشته شد. اطلاعات کنونی نشان می‌دهد که APUهای Kraken از حداکثر 8 هسته در مدل‌های Zen 5 و Zen 5C استفاده خواهند کرد که حداکثر 8 واحد محاسباتی (CU) ارائه می‌کنند.

  نتیجه خرید کارت گرافیک RTX 4090 از کنار خیابان! (او تماشا میکند)

اکنون، جالب‌ترین چیزی که در اطلاعات ذکر شده این است که Sarlak و Strix پیکربندی‌های سیلیکونی متفاوتی خواهند داشت که نشان‌دهنده طراحی ریزتراشه است. APU های Strix AMD در دو پیکربندی عرضه می شوند، استاندارد یکپارچه شده با حداکثر 12 هسته CPU و 16 CU، و یک طراحی چیپست پیشرفته که حداکثر 16 هسته CPU و 40 CU را ارائه می دهد. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه Sarlak در واقع نام رمز نسخه های رده بالای Strix است، اما به نظر می رسد که بر اساس اطلاعات منتشر شده، که هر دو Strix و Sarlak را به طور جداگانه فهرست می کنند، این موضوع صحت ندارد.

هوش مصنوعی رایزن

در پایان آخرین گزارش سایت WccfTechبا اشاره به چیپست های Sound Wave که می توانند APU های نسل بعدی AMD بر اساس فرآیند تولید پیشرفته با آخرین فناوری ها مانند Zen 6 و RDNA 5 باشند.

اطلاعات کمی در مورد اسم رمز Sound Wave وجود دارد، اما پس از کراکن فهرست شده است، به این معنی که حداقل تا سال 2026 برای معرفی و عرضه آن باید منتظر بمانیم. معماری هسته AMD Zen 5 احتمالا در رویداد Computex امسال رونمایی خواهد شد، بنابراین تا چند ماه آینده APU های جدید AMD را نمی دانیم.

در این رابطه بخوانید:

AMD پردازنده‌های Zen 5 را با فناوری ساخت پیشرفته‌تر 3 نانومتری تولید می‌کند
– جزئیات جدیدی در مورد پردازنده های سری Ryzen 9000 فاش شد. بهار آینده عرضه خواهد شد
– افشای اولین اطلاعات در مورد پردازنده های دسکتاپ AMD Granite Ridge با هسته های Zen 5

نظر شما در مورد تراشه های موجود در کنسول های بازی قابل حمل چیست؟ آیا AMD می تواند توانایی این محصولات در اجرای بازی ها را به میزان قابل توجهی تغییر دهد یا خیر؟

  PSA: کارت NETS FlashPay خود را در صورت استفاده از آن برای حمل و نقل عمومی مبادله کنید

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/cpus/49854-amd-next-gen-apu-rdna3-zen5-details-leaked