اکنون امکان اجرای نرم افزار نوشته شده برای CUDA از Nvidia بر روی سخت افزار AMD وجود دارد


در یک توسعه جالب، AMD با یک توسعه دهنده تماس گرفته است تا آن را قادر سازد تا بدون نیاز به تغییر کد منبع، کدهای نوشته شده برای CUDA انویدیا را روی سخت افزار Red Team اجرا کند. نتیجه این تلاش‌ها بازگشت Project ZLUDA است که می‌تواند برای دارندگان پردازنده‌های AMD یک معامله بزرگ باشد.

ZLUDA یک پروژه مستقل از توسعه دهنده Andrzej Janik بود که امکان اجرای کدهای نوشته شده برای CUDA انویدیا را بر روی پردازنده های گرافیکی اینتل فراهم کرد. اکنون می دانیم که AMD به سراغ توسعه دهنده خود رفته است تا این بار از کدهای طراحی شده برای CUDA به سخت افزار Radeon پشتیبانی کند.

Project ZLUDA با پشتیبانی CUDA در سخت افزار AMD باز می گردد

با تشکر از رنسانس پروژه زلودااز این پس، کدهای نوشته شده برای سخت افزار CUDA انویدیا می توانند بدون نیاز به تغییر یا تفسیر روی سخت افزار AMD اجرا شوند. البته این روش با برخی از برنامه‌های کاربردی مانند NVIDIA Optix کار نمی‌کند، اما همچنان یک توسعه مهم است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کد را بدون بازنویسی برای AMD اجرا کنند. برای این کار لازم است در پروژه های خود کتابخانه ZLUDA را جایگزین CUDA کنید.

پشتیبانی از CUDA در سخت افزار AMD

برای درک اهمیت این پروژه بد نیست اشاره کنیم که هم اکنون می توانید از مزایای پشتیبانی CUDA در نرم افزار روی سخت افزار AMD استفاده کنید. به عنوان مثال در موتور رندر Blender 4.0 یا V-Ray می توان از CUDA به عنوان رابط برنامه نویسی استفاده کرد که عملکرد بهتری نسبت به OpenCL دارد.

  ایرپادهای ارزان‌تر و ایرپاد مکس جدید در اواخر امسال پیش‌بینی می‌شوند

جالب اینجاست که توسعه‌دهنده پروژه ZLUDA می‌گوید که شخصاً علاقه‌مند است پشتیبانی DLSS انویدیا را به سخت‌افزار AMD بیاورد تا بازی‌ها و نرم‌افزارهای نوشته شده برای DLSS بتوانند مستقیماً روی سخت‌افزار AMD اجرا شوند.

این پروژه در حال حاضر در مرحله آلفا است، اما نتایج ارائه شده توسط آندری یانک بسیار امیدوار کننده است.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/49580-cuda-code-run-on-amd-zluda