ایجاد یک دیسک نوری با ظرفیت پتابیت معادل 10000 دیسک Blu-ray


ذخیره سازی اطلاعات همواره یکی از چالش های این حوزه بوده است و در این راستا اخیراً دانشمندان چینی موفق به تولید یک دیسک نوری با ظرفیت پتابیت (Pb) شده اند که معادل حداقل 10000 دیسک Blu-ray یا 100 دیسک است. هارد دیسک های با ظرفیت بالا جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

ذخیره سازی کلان داده در دنیای دیجیتال امروزی بسیار مهم و حیاتی است. اما دستگاه های ذخیره سازی رایج، مانند هارد دیسک ها و فلش مموری های نیمه هادی، از نظر هزینه، مقاومت و طول عمر با محدودیت هایی روبرو هستند.

مقدمه ای بر دیسک نوری پتابیت!

مقدمه ای بر دیسک نوری پتابیت!

در این میان، دستگاه‌های ذخیره‌سازی نوری را می‌توان راه‌حلی مناسب برای ذخیره‌سازی بلندمدت اطلاعات با هزینه‌ی معقول دانست که با محدودیت‌های اساسی در شکست نور و ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها مواجه است.

طبق آگهی فیزیک اکنون تیمی از دانشگاه علم و صنعت شانگهای (USST) و موسسه اپتیک و مکانیک شانگهای (SIOM) در چین بر این چالش غلبه کرده اند. این گروه از دانشمندان موفق شدند فناوری ضبط سه بعدی را با صدها لایه گسترش دهند تا به سطح پتابیت (Pb) ظرفیت ذخیره سازی داده های نوری برسند.

در این تکنیک محدودیتی در شکست نور در نقاط ثبت شده وجود ندارد. بنابراین، ظرفیت ذخیره سازی در اندازه DVD می تواند به سطح پتابیت برسد که معادل حداقل 10000 دیسک Blu-ray و 100 هارد دیسک با ظرفیت بالا است.

این فناوری حافظه جدید، که یک دیسک نوری سه بعدی به اندازه نانومتر با ظرفیت پتابایت را ذخیره می کند، انقلابی است. مجموعه داده مدل GPT AI که شامل 5.8 میلیارد صفحه وب و حدود 56 پتابایت متن سفارشی است، به فضای بسیار بزرگی برای ذخیره داده ها نیاز دارد.

  پردازنده معمولی Intel Core i5-14600 در مدل K ظاهر شد

حافظه دیسک نوری نانو سه بعدی می تواند این فضا را به اندازه یک کامپیوتر کوچک کند و هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مصرف برق حافظه دیسک نانو نوری چندین برابر کمتر از سایر روش های قدیمی است و عمر مفید آن به 50 تا 100 سال می رسد.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/storage/49870-nanoscale-optical-disk-memory