اینتل با نسل سیزدهم پردازنده های سری Raptor Lake K خداحافظی کرد


با معرفی پردازنده Core i9-14900KS و تکمیل نسخه نسل چهارم، اینتل با انتشار فهرستی از برنامه های خود برای پایان دادن به تولید پردازنده های نسل سیزدهم سری Raptor Lake خبر داد. طبیعتا این شرکت حدود یک ماه به شرکای خود فرصت داد تا سفارشات خود را تکمیل کنند و پس از آن تولید سیزدهمین نسل از پردازنده های باکس سری K به پایان می رسد.

اینتل بار دیگر تصمیم گرفت تولید برخی از پردازنده های خود را متوقف کند. اینتل می گوید با عرضه نسل چهاردهم پردازنده های خود، گزینه های بیشتری را نسبت به قبل در اختیار کاربران پلتفرم LGA-1700 قرار داده است.

با توجه به طیف گسترده و تنوع خنک کننده های پلتفرم LGA-1700، کاربران به ندرت به کولرهای موجود اینتل متوسل می شوند. علاوه بر این، کاربران از خنک کننده های استوک برای پردازنده های سری K استفاده نمی کنند زیرا TDP بالاتر از 125 وات است و گرم می شود.

13-gen-2.jpg

تمامی دلایل فوق در کنار عرضه پردازنده های نسل چهاردهم باعث شد تا اینتل به تولید پردازنده های باکس سری K نسل سیزدهم خاتمه دهد و طبیعتا اینتل به شرکای خود پیشنهاد داد تا پردازنده های نسل سیزدهم مورد نیاز خود را برای آخرین بار سفارش دهند. زمان.

طبق آگهی videocardz سفارشات اینتل برای این محصولات تا 4 ژوئن سال جاری تکمیل می شود و آخرین محصولات نسل سیزدهم تا 8 جولای به دست مشتریان می رسد. این اقدام اینتل به نفع خرده فروشانی است که هنوز پردازنده های چینی نسل دوازدهم و سیزدهم را در انبار دارند.

البته پردازنده های نسل سیزدهم برای مدت طولانی قابل دسترسی خواهند بود، زیرا مدل جعبه ای پردازنده های نسل دوازدهم هنوز به راحتی در دسترس است. اینتل اکنون توجه خود را به نسل چهاردهم سری اصلی خود معطوف کرده است.

  راهنمای خرید بهترین گوشی های تاشو بر اساس قیمت موجود در بازار (پاییز 1402)

با این حال، سری 14 نیز پس از معرفی سری Core Ultra 200 به عنوان Arrow Lake به تاریخ می پیوندد، اما انتظار نمی رود این تغییر حداقل تا سه ماهه اول سال 2025 رخ دهد.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/cpus/50366-intel-discontinues-boxed-13th-gen-core-raptor-lake-k-series-cpus