بازار کارت گرافیک توسط انویدیا بلعیده شد. از بین بردن سهم بازار اینتل و AMD در 20 سال

بازار کارت گرافیک توسط انویدیا بلعیده شد.  از بین بردن سهم بازار اینتل و AMD در 20 سال

عملکرد منحصر به فرد تیم سبز در زمینه فروش فرنچایز تولید کارت گرافیک در سه ماهه اول سال 2024 تا حدی در 20 سال گذشته دیده نشده بود. طبق آمار منتشر شده توسط موسسه JPR، انویدیا در سه ماهه اول سال 2024 با 88 درصد سهم بازار کارت گرافیک مستقل (AIB) تسلط داشت، در حالی که سهم AMD به 12 درصد و سهم اینتل به 0 درصد رسید.

بر اساس گزارش موسسه اطلاعات آماری JPR، حجم فروش کارت‌های گرافیکی مستقل یا محصولات بازار AIB در سه ماهه اول سال 2024 کاهش یافته است. تعداد کارت‌های گرافیک فروخته شده توسط AIB در مقایسه با 39.2 درصد به طور فصلی 7.9 درصد کاهش داشته است. به صورت سالانه افزایش یابد. موسسه تحقیقاتی جان پدی در داده های منتشر شده نشان داد که تعداد کل کارت گرافیک های فروخته شده AIB در این سه ماهه به 8.7 میلیون واحد رسیده است که نسبت به فروش 9.5 میلیون واحدی در سه ماهه چهارم سال 2023 کاهش داشته است.

AIB-3.jpg

با وجود کاهش در سه ماهه اول سال 2024، به نظر می رسد که انویدیا نه تنها سهم بازار خود را در بخش AIB افزایش داد، بلکه تعداد واحدهای فروخته شده را نیز افزایش داد. این شرکت نسبت به سه ماهه قبل 0.9 درصد و نسبت به سال قبل 45.6 درصد افزایش فروش کارت گرافیک داشته است. این موضوع باعث شده تا انویدیا با 88 درصد سهم بازار در جایگاه بی چون و چرای یک بازار کارت گرافیک قرار گیرد.

در همین حال، سهم AMD به طور متوالی 41 درصد کاهش یافت، اما سالانه 39 درصد افزایش یافت. به عبارت ساده، سهم بازار AMD از 19 درصد در سه ماهه چهارم 2023 به 12 درصد در سه ماهه اول 2024 (1.8 میلیون کارت) کاهش یافت. در نهایت، ما اینتل را داریم که سهم بازار آن در سه ماهه گذشته به 1٪ کاهش یافت و اکنون به 0٪ (فقط حدود 50000 کارت گرافیک) کاهش یافته است. این شرکت در اواخر سال 2022 کارت‌های گرافیک گسسته Arc را برای لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های خود راه‌اندازی کرد، اما با وجود قیمت‌های بسیار پایین‌تر از رقبا برای جذب مخاطبان اصلی و اقتصادی، نتوانستند علاقه زیادی را به خود جلب کنند.

  شیائومی در نمایشگاه MWC 2024 از اکوسیستم هوشمند جدید «Human x Car x Home» رونمایی کرد.

AIB-4.jpg

بدون احتساب اینتل، نمودار سهم بازار مرکز سه بعدی که به دوران GeForce FX و Radeon 9000 برمی گردد، نشان می دهد که NVIDIA به طور پیوسته سهم بازار خود را در 22 سال گذشته افزایش داده است. این رشد با وجود چندین جهش در محبوبیت پردازنده‌های گرافیکی Radeon، به‌ویژه در دوران رونق استخراج ارزهای دیجیتال، ادامه یافته است.

آمار جالب دیگری که توسط JPR به اشتراک گذاشته شده است، تعداد واحدهای پردازش مرکزی دسکتاپ (CPU) است که حدود 16 تا 17 میلیون واحد است. این عدد بسیار بیشتر از کارت‌های گرافیک مجزا است که معمولاً گران‌تر از واحدهای پردازش مرکزی (CPU) هستند.

AIB-2.jpg

انویدیا در حال حاضر در آستانه موفقیت است و غیرقابل توقف است. AMD در آخرین گزارش درآمد خود اعلام کرد که شاهد کاهش بیشتر در بخش Gaming/Radeon خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد که اینتل و AMD ممکن است مجبور باشند برای جذب خریداران بیشتر برای سخت‌افزار گرافیکی خود، کار جدی انجام دهند. در این بین انویدیا هم نمی ایستد و بدون شک با کارت های سری RTX 50 پاسخ مناسبی به رقبای قرمز و آبی خود خواهد داد.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/51152-nvidia-aib-shipments-reach-88-of-market-share