با اجرایی شدن قانون بازارهای دیجیتال، اپل به فروشگاه های اپلیکیشن جایگزین در اتحادیه اروپا با iOS 17.4 اجازه می دهد


با اجرایی شدن قانون بازارهای دیجیتال، اپل به فروشگاه های اپلیکیشن جایگزین در اتحادیه اروپا با iOS 17.4 اجازه می دهد

(منبع تصویر: اپل)

اجتناب ناپذیر بود. با توجه به قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA)، اپل اعلام کرده است به کاربران آیفون در اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا «بازارهای اپلیکیشن جایگزین» یا فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث را نصب و استفاده کنند. زمانی که iOS 17.4 در ماه مارس منتشر شد. این همچنین به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از سیستم های پرداخت جایگزین استفاده کنند.

اما یک لحظه فکر نکنید که این بدان معناست که کاربران می توانند هر چیزی را که می خواهند نصب کنند. اپل همیشه می خواهد از کاربران خود محافظت کند و قوانین و دستورالعمل های خاصی وجود دارد.

این چه تاثیری بر کاربران خواهد داشت؟

برای شروع، این فروشگاه های برنامه شخص ثالث به عنوان یک برنامه iOS وجود خواهند داشت و هنگامی که کاربران از آنها بازدید می کنند، آنها قادر به نصب هر برنامه ای به انتخاب خود خواهند بود. با این حال، برای انجام این کار، کاربران باید به صراحت به آن اجازه دانلود و نصب برنامه ها را بر روی دستگاه های خود بدهند.

هر توسعه دهنده ای می تواند یک فروشگاه برنامه ایجاد کند، اما باید این کار را انجام دهد الزامات اپل برای تجربه مشتری، پیشگیری از کلاهبرداری، پشتیبانی مشتری و موارد دیگر را برآورده کنید.. اپل حتی به کاربران این امکان را می دهد که یک فروشگاه برنامه شخص ثالث را به عنوان فروشگاه برنامه پیش فرض خود انتخاب کنند.

  فقط یک مدل گلکسی اس 24 سامسونگ باید افزایش حافظه داشته باشد

برنامه‌های موجود در این فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث نیز نیاز دارند مراحل ثبت اسناد رسمی را طی کنید برای بررسی خطرات حریم خصوصی و امنیتی، که از جهاتی شبیه نحوه عملکرد برنامه های مک است.

شایان ذکر است که اگر هنوز سردرگم هستید، که این فقط کاربران اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد.

این چه تاثیری بر توسعه دهندگان می گذارد؟

برای توسعه دهندگان، تغییرات قابل توجهی در نحوه شارژ مشتریان و ساختار قیمت گذاری وجود دارد. توسعه دهندگان نمی توانند هیچ کمیسیونی بپردازند اگر تصمیم بگیرند برنامه های خود را با استفاده از فروشگاه برنامه و سیستم پرداخت خود توزیع کنند.

با این حال، اپل شارژ می کند هزینه فناوری پایه 0.50 یورو برای هر نصب در هر حساب هر سال برای برنامه های محبوبی که بیش از یک میلیون دانلود دارند. اپل می‌گوید این هزینه‌ها «منعکس‌کننده راه‌های زیادی است که اپل برای کسب‌وکارهای توسعه‌دهنده ارزش ایجاد می‌کند».

برنامه‌هایی که در اپ استور اپل باقی می‌مانند، کمیسیون کمتری پرداخت خواهند کرد. اپل کاهش خود را از 30٪ به 17٪ کاهش می دهد، در حالی که توسعه دهندگان کوچکی که قبلا 15٪ پرداخت می کردند، اکنون 10٪ پرداخت خواهند کرد.. گفته می شود، برای توسعه دهندگانی که استفاده از سیستم پردازش پرداخت اپل را انتخاب می کنند، 3 درصد کارمزد اضافی دریافت می شود.

توسعه دهندگانی که این شرایط تجاری جدید را دوست ندارند، می توانند از مدل موجود استفاده کنند، به این معنی که بین 15 تا 30 درصد کمیسیون پرداخت خواهند کرد.

اپل می گوید 99 درصد از توسعه دهندگان هزینه های خود را کاهش می دهند یا حفظ می کنند، در حالی که انتظار می رود کمتر از 1 درصد از توسعه دهندگان هزینه های فناوری پایه را بپردازند.

تغییرات دیگر به دلیل DMA

DMA همچنین از اپل می‌خواهد که جنبه‌های خاصی از اکوسیستم iOS را باز کند. برای اولین بار، iOS قادر به اجرای موتورهای مرورگر جایگزین خواهد بود. در واقع، کاربران اتحادیه اروپا هنگامی که Safari را برای اولین بار در iOS 17.4 باز می کنند، گزینه نصب مرورگرهای جایگزین را خواهند داشت.

  اپل آیفون 13 مینی را با عرضه آیفون 15 کنار گذاشت

اپل همچنین به توسعه دهندگان اتحادیه اروپا دسترسی به NFC را می دهد، که به برنامه ها امکان می دهد بدون استفاده از Apple Pay یا برنامه Wallet، پرداخت های NFC را ارائه دهند.

در نهایت، اپل به برنامه های پخش بازی در اپ استور نیز اجازه می دهد. برخلاف سایر تغییرات ذکر شده در بالا، برنامه های پخش بازی در اپ استور برای همه کاربران آیفون در سراسر جهان در دسترس خواهد بود. این به کاربران امکان می‌دهد به خدماتی مانند GeForce Now و Xbox Cloud Streaming دسترسی داشته باشند که قبلاً فقط در iOS با استفاده از مرورگر وب قابل دسترسی بودند.

افکار و پیامدهای نهایی

برای توسعه دهندگان، پیامدها واضح است. این فرصتی برای آنها است تا کمیسیون های خود را به اپل کاهش دهند یا حتی به طور کامل حذف کنند. همچنین به آن‌ها این آزادی را می‌دهد تا تجربه‌ای از فروشگاه اپلیکیشن ارائه دهند که فکر می‌کنند مشتریانشان ممکن است بخواهند.

کاربران در نهایت توانایی نصب برنامه هایی را خواهند داشت که در غیر این صورت قادر به نصب آنها نبودند. به عنوان مثال، Fortnite در دسترس کاربران اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت Epic به تازگی اعلام کرده است که فروشگاه برنامه های کاربردی خود را در iOS در اتحادیه اروپا راه اندازی خواهد کرد.

برای همه افراد خارج از اتحادیه اروپا، این کار طبق معمول است. اپل هیچ برنامه ای برای اجرای این تغییرات در خارج از اتحادیه اروپا ندارد. به طور عمده، او فکر نمی کند که این امن ترین سیستم برای کاربرانش باشد. آن گفت:

  YouGov: سنگاپوری ها واقعاً دوست ندارند از چت بات ها برای بانکداری شخصی استفاده کنند

اپل این تغییرات را در خارج از اتحادیه اروپا ارائه نمی دهد زیرا امن ترین سیستم برای کاربران ما نیست. ما در مورد تهدیدات جدید معرفی شده توسط DMA، از جمله افزایش خطرات بدافزار، کلاهبرداری و کلاهبرداری، محتوای غیرقانونی و اعتراض آمیز، و کاهش توانایی اپل در پاسخگویی و حذف برنامه های مخرب، کاملاً واضح بوده ایم. تغییرات مورد نیاز DMA همچنین شامل فناوری ها و فرآیندهای جدیدی است که آزمایش نشده اند و ممکن است نیاز به توسعه بیشتری داشته باشند.

اما شاید مهمتر از آن، واضح است که اپل هیچ یک از این تغییرات را به انتخاب خود انجام نداده است. بدون DMA هیچ یک از این اتفاقات نمی افتاد. آن گفت:

در اتحادیه اروپا، قانون بازارهای دیجیتال ما را ملزم می کند که فرمولی را تغییر دهیم که به طور استثنایی به کاربران و توسعه دهندگان خدمت کرده است: تغییراتی که گزینه های جدید و همچنین خطرات جدید را معرفی می کند. تغییراتی که ما به اشتراک می گذاریم نشان دهنده کار اپل برای پیروی از قانون و کمک به کاهش خطرات جدید حریم خصوصی و امنیتی است که DMA برای کاربران ما ایجاد می کند.

جالب است که ببینیم این تغییرات چگونه خود را در اتحادیه اروپا نشان می دهد و آیا منجر به تغییرات بیشتر در سایر نقاط جهان می شود یا خیر. برای مدت طولانی، تعداد انگشت شماری از توسعه دهندگان از سیاست های اپل انتقاد کرده و از ماهیت محدود کننده اپ استور شکایت کرده اند. اکنون در نهایت خواهیم دید که آیا کاربران به اندازه کافی برای سرمایه گذاری در فروشگاه های اپلیکیشن و سیستم های پرداخت جایگزین اهمیت می دهند یا خیر.

منبع: سیب، MacRumors، لبه

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/tech-news-apple-allow-alternative-app-stores-eu-digital-markets-act