برای اولین بار در تاریخ، شیشه توسط تابش لیزر به نیمه هادی شفاف تبدیل شد


در یک گام علمی بزرگ، دانشمندان سوئیسی توانستند شیشه را به ماده ای نیمه هادی تبدیل کرده و از آن برای تولید برق استفاده کنند. این دستاورد می تواند منجر به ساخت عینک هایی با قابلیت تولید برق رایگان در مواجهه با نور خورشید شود.

در یک دستاورد بزرگ در زمینه علم مواد، تیمی از دانشمندان سوئیسی در موسسه فدرال پلی تکنیک در لوزان (EPFL) و فناوری توکیو آنها برای اولین بار در تاریخ توانستند شیشه های معمولی را با استفاده از لیزر فمتوثانیه به نیمه هادی با انرژی نوری تبدیل کنند.

تبدیل شیشه به نیمه هادی شفاف

نتایج به دست آمده از این تحقیق در مجله منتشر شد بررسی فیزیکی اعمال شد این نشریه نشان می دهد که این دستاورد می تواند در برنامه های مختلف مانند پنجره های هوشمند یا سنسورهای نسل جدید مورد استفاده قرار گیرد.

عینک های تلوریت منبع اصلی این دستاورد مهم هستند

برای گزارش دادن MSNدانشمندان دریافته‌اند که شیشه تلوریت که حاوی اتم‌های تلوریم است، هنگامی که با پالس‌های فوق سریع نور لیزر پرانرژی مواجه می‌شود، رفتار خاصی در سطح اتمی از خود نشان می‌دهد.

هنگامی که نور لیزر پرقدرت به این شیشه تابیده می شود، کریستال های ریز تلوریم و اکسید تلوریوم در داخل شیشه تشکیل می شود. این دو ماده نیمه رسانا هستند و ترکیب آنها نشان می دهد که شیشه در معرض نور پرانرژی می تواند الکتریسیته تولید کند.

محققان برای دستیابی به چنین چیزی بسیار هیجان زده هستند، زیرا ایجاد الگوهای بادوام روی شیشه و نور روشن می تواند منجر به تولید دائمی برق شود. از سوی دیگر، این پیشرفت را می توان به عنوان یک دستاورد مهم نیز توصیف کرد، زیرا نیازی به مواد اضافی ندارد و شما می توانید یک ماده رسانای فعال نوری را تنها با استفاده از شیشه تلوریت و لیزر فمتوثانیه به دست آورید.

  شروع طوفانی برای Intel Core i9-14900KS با رکورد جهانی 9.1 گیگاهرتز

عینک تلوریت

بلوار حوا (ایو بلواردمدیر آزمایشگاه های مؤسسه پلی تکنیک فدرال در لوزان توضیح داد:

تلوریوم یک نیمه رسانا است و بر اساس این یافته ما به این فکر کردیم که آیا می توان الگوهای بادوام را روی سطح شیشه تلوریت نوشت که می تواند در هنگام قرار گرفتن در معرض نور به طور قابل اعتمادی الکتریسیته تولید کند. پاسخ بله است.

در این رابطه بخوانید:

– موفقیت پاناسونیک در ساخت نوعی شیشه که می تواند انرژی تولید کند!
– قوی ترین ماده جهان از ترکیب DNA و شیشه ایجاد شد!

به گفته دانشمندان، پتانسیل این پیشرفت بسیار زیاد است و می توان از آن برای ساخت چیزهایی مانند پنجره های شیشه ای با قابلیت تولید برق رایگان در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کرد.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/technology/49360-scientist-turn-glass-transparent-semiconductor-with-laser