بررسی اپل آیپد پرو (M4): خوب یا بد، این بیان نهایی iPad است

بررسی اپل آیپد پرو (M4): خوب یا بد، این بیان نهایی iPad است

چه خبر

توجه: این بررسی برای اولین بار در 14 مه 2024 منتشر شد.

جدیدترین آی‌پد پروها به‌صورت نمایشگر جدید، تراشه سریع‌تر و فرم باریک‌تر و فشرده‌تر، به‌روزرسانی‌های معناداری دریافت می‌کنند.

آیپد رئیس نهایی

این اشتباه است که بگوییم آیپد پرو جدید دارای مشخصات فنی است. ممکن است شبیه مدلی باشد که جایگزین آن شده است و به‌روزرسانی‌ها روی کاغذ بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، اما پیشرفته‌ترین تبلت اپل را به رویای ساخت این شرکت نزدیک‌تر می‌کند. “بشقاب شیشه ای جادویی” می تواند هر چیزی باشد که کاربرانش می خواهند. شکی نیست که اکنون این بهترین آی پدی است که این شرکت تولید می کند و آی پدی است که کاربران سخت افزاری آی پد باید صاحب آن باشند. اما آیا چیزی را برای دیگران تغییر می دهد؟

نسخه TL;DR:

بهترین مهندسی اپل در صفحه ای از شیشه و فلز با ضخامت بیش از 5 میلی متر. بدون شک این آی پدی است که کاربران سخت افزاری آیپد باید آن را داشته باشند.

توجه: می توانید آن را در فروشگاه اینترنتی Lazada، Shopee، Amazon و Apple پیدا کنید.

@hwztech نگاهی دقیق تر به iPad Pro جدید با صفحه نمایش Ultra Retina XDR. پیشنهاد عالیه #hwz #hwzsg #ipadpro2024 #ultraretinaxdr ♬ صدای اصلی – HardwareZone


فوق العاده نازک

آیپد پروهای جدید تنها 5 میلی متر ضخامت دارند.  باید آنها را شخصاً احساس کنید تا بدانید چقدر وحشیانه است.

باید با نازک بودن آیپد پروهای جدید شروع کنیم. این شرکت اعلام کرده است که آن را باریک ترین دستگاهی است که اپل تا به حال ساخته است. فقط مدل 13 اینچی ضخامت 5.1 میلی مترk، در حالی که مدل 11 اینچی کمی ضخیم تر است 5.3 میلی متر. حتی اگر دو تا از این آیپدها را کنار هم قرار دهید، باز هم از مک بوک ایر باریکتر خواهند بود. من در کارم اشاره کردم که به دوام اهمیت می دهم. به اندازه کافی محکم به نظر می رسد، اما فوق العاده نازک است. با این حال، مدیران اپل به من اطمینان دادند که در استفاده عادی مشکلی نخواهد داشت.

اگرچه هر دو مدل به طور قابل توجهی باریکتر از مدل های قبلی خود هستند، مدل 13 اینچی قطعاً چشمگیرترین است زیرا اصلاح می کند. ضخامت 1.3 میلی متر – 20 درصد. مدل 13 اینچی نیز سبک تر است و تنها 100 پوند وزن دارد 582 گرم در مقایسه با مدل قدیمی 684g – تقریباً 15٪ کمتر. مدل 11 اینچی 10 درصد نازک تر و تقریبا 5 درصد سبک تر است. این اعداد را در نظر داشته باشید زیرا با در نظر گرفتن سایر ارتقاءهایی که برای آن انجام شده است، آنها حتی چشمگیرتر می شوند.

آیپد پرو جدید در دو اندازه 11 و 13 اینچی موجود است.

به طور خلاصه، همه چیز در مورد این است که این آیپد پروهای جدید قابل حمل تر از مدل های قبلی خود هستند. مدل 13 اینچی، به‌ویژه، فوق‌العاده نازک است و نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی از نظر قابلیت حمل نسبت به مدل آخرین نسل است. با این حال، اگر قابل حمل بودن یک نکته مهم است، اندازه 11 اینچی را انتخاب کنید – حمل آنها آسان تر است و راحت تر در کیف جا می شوند.

  بررسی عملکرد BYD Seal: یک سدان خانوادگی برقی

از دیگر تفاوت های فیزیکی قابل ذکر است که دوربین جلو به سمت بلند یا افقی منتقل شده است. این به این معنی است که وقتی iPad Pro برای تماس‌های ویدیویی در حالت افقی قرار می‌گیرد، دوربین کاملاً در مرکز قرار می‌گیرد. اپل همچنین بسیار بی سر و صدا دوربین فوق عریض را حذف کرد. وقتی از آنها پرسیده شد، آنها گفتند به این دلیل است که اکثر کاربران از آن استفاده نمی کنند، که به نظر من منطقی است، پس چرا اگر شما یک آیفون یا هر گوشی دیگری برای این موضوع دارید. در نهایت، سینی سیم سیم‌کارت فیزیکی وجود ندارد، به این معنی که اگر می‌خواهید در این آی‌پدها اتصال سلولی داشته باشید، به eSIM نیاز خواهید داشت.

یک نمایش شگفت انگیز عالی

این صفحه نمایش بسیار خوبی است، تماشای فیلم روی آن لذت بخش بود.

اینها همچنین اولین آیپدهایی هستند که نمایشگر OLED دارند. اپل آن را صدا می کند Ultra Retina XDR این صفحه نمایش در واقع از دو پنل OLED روی هم تشکیل شده است – فناوری که اپل آن را Tandem OLED می نامد – که با هم ترکیب می شوند تا سطح روشنایی خیره کننده ای را تا 1600 نیت هنگام مشاهده محتوای HDR ارائه دهند.

مانند هر صفحه‌نمایش رده بالای اپل، این صفحه‌نمایش دارای آرایه‌های معمولی از فناوری‌های نمایشگر از جمله ProMotion (اکنون از 10 هرتز تا 120 هرتز)، TrueTone و رنگ P3 است. اما بر خلاف نسل آخر آیپد پرو، که تنها مدل بزرگتر 12.9 اینچی دارای صفحه نمایش Liquid Retina XDR با تکنولوژی بالا بود. نمایشگر جدید Ultra Retina XDR در مدل های 11 و 13 اینچی موجود است.

اینجا جای تعجب نیست، این یک نمایش عالی است. وضوح عالی است و رنگ ها فوق العاده روشن و زنده هستند. صفحه نمایش جدید Ultra Retina XDR در صفحه نمایش مشکی خود متمایز است. هنگامی که ما در مورد نمایشگرهای OLED صحبت می کنیم عبارت “مشکی جوهری” در مورد آن به کار رفته است، اما در اینجا واقعاً صادق است. تقریباً مثل خیره شدن به پرتگاه است. و هنگامی که آن را در کنار چیزی روشن قرار می دهید، مانند عکس های HDR، در آن زمان است که این صفحه نمایش واقعا می درخشد.

این صفحه نمایش فوق العاده ای است، اما من تعجب می کنم که چند نفر واقعاً متوجه آن برای اکثر کارهای روزمره می شوند، زیرا صفحه نمایش نسل آخر آیپد پرو قبلاً بسیار خوب بود.

با محتوای مناسب و نورپردازی مناسب، بدون شک یک پله بالاتر از صفحه نمایش Liquid Retina XDR در آخرین نسل آیپد پرو است. اما من تعجب می‌کنم که چند نفر می‌توانند تفاوت را تشخیص دهند، مگر اینکه از افراد واقعی نمایش استفاده کنند. در اکثر سناریوهای روزمره مانند مرور وب، چک ، ایمیل ها، و صرفا لذت بردن از نمایش ها، این دو نمایشگر به خوبی یکدیگر به نظر می رسند. نمایشگر جدید Ultra Retina XDR در حالت تاریک و در صحنه های با کنتراست بالا درخشش کمتری را نشان می دهد، اما برای پیدا ، این موضوع واقعاً باید توجه کنید.

  هوش مصنوعی همه مشاغل را نابود می کند!

و برای اولین بار در iPad، گزینه ای برای سفارش با آن نیز وجود خواهد داشت شیشه با بافت نانوکه به کاهش بازتاب و تابش خیره کننده روی صفحه کمک می کند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این پایان فقط در مدل های 1 ترابایتی و 2 ترابایتی در دسترس است زیرا به من گفته شده این ویژگی است که معمولاً فقط کاربران قدرتمند با گردش کار حرفه ای به آن نیاز دارند. واحد تست من این پایان را نداشت، اما توانستم یکی را در این رویداد امتحان کنم. اگرچه در کاهش انعکاس و تابش خیره کننده موثر است، این به قیمت کمی وضوح و کنتراست است. واحدهایی که دارای این شیشه‌های مخصوص درمان‌شده بودند، مطمئناً به اندازه واحدهایی که فاقد آن بودند، پر جنب و جوش به نظر نمی‌رسیدند. من به شما توصیه می کنم که به فروشگاه ها بروید و خودتان آنها را ببینید تا ببینید آیا واقعاً آنها را می خواهید. برای اکثر کاربران، استفاده از شیشه استاندارد را توصیه می کنم.

قدرت M4

این اولین بار است که تراشه جدید اپل روی آی‌پد عرضه می‌شود.

ما یک تراشه جدید به نام M4 داریم که غیرعادی است زیرا این اولین بار است که اپل یک تراشه جدید را در یک iPad راه اندازی می کند. طبق سنت، اپل در مورد جزئیات تراشه خود خجالتی است و فقط این را می گوید این بر اساس یک فرآیند 3 نانومتری نسل دوم ساخته شده است آنها عملکرد و کارایی بهتری نسبت به تراشه های قبلی ارائه می دهند. از بین تمام ادعاهای کمی مبهم آنها، این مورد بیشتر از همه توجه من را به خود جلب کرد تراشه جدید M4 همان عملکرد تراشه M2 را ارائه می دهد در حالی که تنها نیمی از انرژی را مصرف می کند. این سطح از پیشرفت شگفت انگیز است وقتی در نظر بگیرید که تراشه M2 فقط دو سال پیش معرفی شد.

اپل می‌گوید آی‌پد پرو جدید بدون عملکرد و کارایی تراشه M4 امکان‌پذیر نخواهد بود. بدون این دو ویژگی، اپل نمی توانست اندازه آیپد پرو را به اندازه ای که بود کاهش دهد. علاوه بر این، تراشه M4 یک موتور نمایشگر جدید را نیز در خود جای داده است، موتوری که به طور خاص برای تامین انرژی نمایشگرهای OLED پشت سر هم در iPad Proهای جدید طراحی شده است. بدون این موتور نمایشگر، نمایشگر Ultra Retina XDR امکان پذیر نخواهد بود.

  Tack GPS Plus با اولین ردیابی ارتفاع داخلی در جهان برای یافتن دقیق عزیزانتان از AirTag پیشی گرفت.

تراشه M4 با 10 هسته CPU معرفی شد.  در گذشته، تراشه‌های سطح پایه اپل دارای طراحی پردازنده‌های ۸ هسته‌ای بودند.

برخلاف چیپست های قبلی سری M، تراشه M4 با طراحی CPU 10 هسته ای معرفی شد از چهار هسته عملکردی و شش هسته بازده تشکیل شده است. این با یک GPU 10 هسته ای همراه است که به شدت به GPU در تراشه M3 متکی است. این به معنای پشتیبانی از ردیابی پرتوهای شتاب‌دهنده سخت‌افزاری و سایه‌زنی مش، و حافظه پنهان پویا است که به طور هوشمندانه حافظه سیستم را بر اساس نیازها در زمان واقعی به GPU اختصاص می‌دهد. به طور کلی می توان گفت که تراشه M4 تکامل یافته تراشه M3 است.

یک نکته قابل ذکر این است که برای اولین بار، انواع مختلفی از تراشه M4 در آیپد پرو جدید وجود خواهد داشت. مدل پایه مدل های 256 و 512 گیگابایتی دارای چیپست M4 با 9 هسته پردازنده خواهند بود.، در حالی که یک قیمت مدل های 1 ترابایتی و 2 ترابایتی دارای چیپست های M4 با 10 هسته CPU هستند. بعید است که از نظر عملکرد چیز زیادی از دست ندهید، اما هنوز هم این چیزی است که باید در نظر داشته باشید، به خصوص اگر می خواهید بهترین آیپد را بخرید.

مدل های 256 و 512 گیگابایتی دارای 8 گیگابایت حافظه هستند در حالی که مدل های 1 ترابایتی و 2 ترابایتی دارای 16 گیگابایت حافظه هستند.  بر خلاف مک، بعید است که متوجه تفاوت شوید.

چیزی که بیشتر توجه من را جلب کرد موتور عصبی بود، که بخشی از تراشه است که وظایف یادگیری ماشینی (AI) را انجام می دهد. اپل سال هاست که چنین موتورهایی را در تراشه های خود قرار داده است (از A11 Bionic در سال 2017) اما موتور عصبی M4 نشان دهنده جهش قابل توجهی در عملکرد است. اگرچه هنوز طراحی 16 هسته ای دارد، در حال حاضر قادر به انجام 38 تریلیون عملیات در ثانیه است – این بیش از دو برابر درایو عصبی M3 است. گفتن اینکه آیا این موتور عصبی سریع‌تر هنوز تأثیری بر استفاده روزانه دارد یا نه (مطمئن نیستم سریع‌تر از عکس‌ها کلاژ می‌سازم) یا نه، سخت است، اما مطمئن هستم که WWDC 2024 اعلامیه‌هایی را به همراه خواهد داشت که آن را به کار بیشتری می‌رساند.

عملکرد تراشه M4 عالی است و به طور قابل توجهی سریعتر از تراشه M2 است در آخرین نسل آیپد پرو. به سختی می توان گفت که چه مقدار از این به دلیل هسته های اضافی CPU یا معماری بهبود یافته است، اما همانطور که از نمودارهای صفحه آخر این بررسی خواهید دید، تراشه M4 حدود 40 درصد افزایش CPU و پیشرفت گرافیکی را ثبت کرده است. تا 60 درصد نتایج آن بالاتر از مک بوک پرو 14 اینچی مجهز به M3 بود. به طور خلاصه، این قدرتمندترین تبلتی است که می توانید در حال حاضر بخرید.

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/review-apple-ipad-pro-m4-2024-singapore-price-buy