بررسی Apple Mac Studio 2023: دسکتاپ رویایی مک


دسکتاپ رویایی مک

توجه داشته باشید: این بررسی برای اولین بار در 18 جولای 2023 منتشر شد.

مک استودیو جدید مکعبی فشرده از قدرت محاسباتی است.

برای حرفه ای ها طراحی شده است

احتمالاً نمی‌دانستید که اپل مک استودیو جدیدی را در WWDC 2023 منتشر کرده است، مگر اینکه دقت کرده باشید. مک استودیو جدید شبیه به قدیمی است. اندازه یکسان، اتصال یکسان و حتی وزن یکسانی دارد. بنابراین چه چیزی تغییر کرده است، و آیا این دستگاه تنها حرفه ای است؟ یا باید به جای آن یک مک پرو را انتخاب کنند؟ پاسخ به این سوالات و بسیاری دیگر در زیر.

نسخه TL;DR:

مک استودیو یک ماشین عالی برای حرفه ای ها یا هر کسی است که به سادگی بهترین تجربه رایانش دسکتاپ مک را می خواهد. فقط برای پرداخت آماده باشید.

بیایید چیزهای بدیهی را از سر راه برداریم. این یک به روز رسانی مشخصات است. تغییر بزرگ در پردازنده ها است. این چیز بدی نیست زیرا بقیه مک استودیو هنوز بسیار خوب است و واقعاً نیازی به تغییر ندارد.

اتصال عالی است و وجود درگاه های جلو و اسلات کارت SD کمک بزرگی است.

من بعداً در مورد پردازنده های جدید صحبت خواهم کرد، اما بهبود دیگر قابل ذکر است اتصال صفحه نمایش خارجی بهتر است. این می تواند برای کاربرانی که از مانیتورهای خارجی زیادی استفاده می کنند بسیار مهم باشد. مک استودیو قدیمی می‌تواند تا پنج نمایشگر (چهار نمایشگر 6K و یک صفحه نمایش 4K) را پشتیبانی کند، اما اگر مدل M2 Ultra را انتخاب کنید، مک استودیو جدید می‌تواند تا هشت نمایشگر خارجی را پشتیبانی کند (هشت نمایشگر با رزولوشن 4K، شش نمایشگر با کیفیت 6K یا سه نمایشگر با وضوح 8K). مدل M2 Max همچنان از پنج نمایشگر مانند نسل قبلی مک استودیو پشتیبانی می کند.

اپل این مدل جدید را توسعه نداده است. روی میز همان فضای مک مینی را اشغال می کند، با این تفاوت که ضخیم تر است. برای قرار دادن آن در زیر مانیتور مشکلی نداشتم. کیفیت ساختش عالیه فقط نقره ای است و روکش مات است. اپل به طور کلی در خوب جلوه دادن محصولات خود خوب عمل می کند و من فکر می کنم اکثر مردم مک استودیو را شیک و مدرن می دانند. مطمئناً این ارتعاشات خاصی را کانالیزه می کند مکعب افسانه ای G4.

  Oppo Find N3 Flip First Looks: نگاهی به گوشی تاشو تقریباً بدون چروک

اتصال یکی از نقاط قوت مک استودیو است.  پورت های زیادی دارد و می تواند مانیتورهای خارجی زیادی را هدایت کند.

اتصال نیز یکسان است، بنابراین شما دو درگاه USB-C در جلو و یک کارت خوان SD دارید. در استودیو مک با M2 Max، این دو پورت USB 3.1 Gen 2 هستند. و در مدل‌های دارای M2 Ultra، از Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنند. چهار پورت USB-C Thunderbolt 4دو پورت USB 3.1 Gen 1 USB-A، یک پورت اترنت 10 گیگابایتی و یک پورت HDMI 2.1.

به M2 Ultra سلام کنید

M2 Ultra در حال حاضر قدرتمندترین تراشه اپل برای مک است.  (منبع تصویر: اپل)

M2 Ultra جدید به خانواده تراشه های M2 می پیوندد. مانند M1 Ultra قبل از خود، M2 Ultra نتیجه ادغام دو تراشه M2 Max با استفاده از پردازنده فوق سریع اپل است. UltraFusion Interconnect. این بدان معناست که تراشه M2 Ultra در شکل نهایی خود دارای موارد زیر است:

  • 134 میلیارد ترانزیستور
  • 24 هسته پردازنده
  • 76 هسته گرافیکی
  • تا 192 گیگابایت حافظه یکپارچه
  • پهنای باند حافظه یکپارچه 800 گیگابایت بر ثانیه
  • موتور عصبی 32 هسته ای

اینها نسبت به M1 Ultra که حداکثر 20 هسته پردازنده و 64 هسته پردازشگر گرافیکی داشت و می‌توانست تا 128 گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی کند، افزایش قابل توجهی دارد. من افراد زیادی را نمی شناسم که فکر می کردند M1 Ultra کند است یا حافظه 128 گیگابایتی کافی نیست، اما اگر شما یکی از این افراد هستید، خوشحال باشید، زیرا اپل به وضوح شکایات شما را شنید.

کاربرانی که با ProRes کار می کنند نیز خوشحال خواهند شد که بدانند M2 Ultra می تواند تا – دریافت – را بخواند. 22 استریم 8K ProRes به طور همزمان. M1 Ultra “فقط” می تواند 18 را انجام دهد.

اپل می گوید تراشه جدید M2 Ultra تا 20% عملکرد CPU بیشتر و 30% عملکرد GPU بیشتر در مقایسه با تراشه M1 Ultra، که ادعای جسورانه ای است زیرا تراشه M1 Ultra تنها بیش از یک سال قدمت دارد. بیایید یک آزمایش انجام دهیم و ببینیم آیا درست است یا خیر.

عملکرد برای روزها

حتی کاربران با تجربه هم از ذخایر عظیم عملکرد و گستردگی ویژگی های مک استودیو قدردانی خواهند کرد.  (منبع تصویر: اپل)

من تست های زیادی انجام داده ام و قرار نیست شما را با نمودارها در اینجا غرق کنم – آنها در صفحه بعدی هستند. اما آنچه که من خواهم گفت این است که اپل ادعا می کند مک استودیو جدید با تراشه M2 Ultra است تا 20% عملکرد CPU بیشتر و 30% عملکرد GPU بیشتر ارائه می دهد در مقایسه با Mac Studio با تراشه M1 Ultra، بسیار عالی است.

  سامسونگ در حال مطالعه تراشه جدیدی برای Galaxy S24 FE است. منتظر Exynos 2400+ باشید

شکی نیست که مک استودیو جدید با تراشه M2 Ultra خود بسیار سریع است، اما مهم ترین سوالی که می توان پرسید این است که آیا می توانید از این همه عملکرد استفاده کنید؟ و اینکه آیا این تفاوت به اندازه کافی در دنیای واقعی ایجاد می کند یا خیر. اگر از چیزی با تراشه M1 کمتر قدرتمند مانند M1 Max یا M1 Pro می‌آیید، بله، عملکرد M2 Ultra می‌تواند بسیار قانع‌کننده باشد. و اگر از چیزی حتی قدیمی‌تر می‌آیید، مانند مک اینتل، پس این کار بی‌معنی است.

برای دارندگان مک استودیو مجهز به M1 Ultra، احتمالاً پاسخ منفی است. M1 Ultra فوق‌العاده سریع باقی می‌ماند و کار معقول این است که منتظر یک ارتقاء بزرگتر در آینده باشید.

آنچه نیز قابل توجه است عملکرد بی صدا آن است. حتی زمانی که سعی کردم با اجرای همزمان بنچمارک‌های فشرده CPU و GPU از آن مالیات بگیرم، طرفداران به سختی زمزمه می‌کردند. برای شنیدن آنها باید با دقت گوش کنید.

نه فقط برای حرفه ای ها

گران است، اما مک استودیو همچنین یک مک دسکتاپ بسیار توانا است.

اگرچه مک استودیو در درجه اول به عنوان یک سیستم با هدف حرفه ای ها به بازار عرضه می شود، من فکر می کنم کاربران قدرتمند نیز چیزی متناسب با آن پیدا خواهند کرد. مطمئناً، عملکرد محاسباتی برای اکثر کاربران بیش از حد است، اما نمی توان انکار کرد که به طور کلی فقط یک سیستم زیباتر برای استفاده است. دو پورت اضافی و کارت SD در جلو را دست کم نگیرید، آنها بسیار مفید هستند و تفاوت زیادی در استفاده روزانه ایجاد می کنند.

و سپس بحث قیمت و ارزش مطرح می شود. Mac Studio شروع می شود 2999 دلار سنگاپورکه ممکن است گران به نظر برسد تا زمانی که متوجه شوید که یک مک مینی با قدرتمندترین نسخه تراشه M2 Pro و 32 گیگابایت حافظه 2899 دلار سنگاپور قیمت دارد. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید نسخه نهایی مک مینی را ایجاد کنید، ممکن است یک مک استودیو نیز دریافت کنید.. این فقط ضخیم تر است و دارای تراشه قدرتمندتر M2 Max است.

  اپل هیچ برنامه ای برای توافق با Masimo برای پایان دادن به اختلاف حق ثبت اختراع سنسور اکسیژن خون ندارد











مقایسه قیمت
مدل مک مینی
(ارتقا)
مک استودیو مک استودیو مک پرو
پردازنده M2 Pro حداکثر M2 M2 Ultra M2 Ultra
هسته های CPU 12 12 24 24
هسته های GPU 19 30 60 60
موتورهای عصبی 16 16 32 32
حافظه 32 گیگابایت 32 گیگابایت 64 گیگابایت 64 گیگابایت
ذخیره سازی 512 گیگابایت 512 گیگابایت 1 ترابایت 1 ترابایت
قیمت 2899 دلار سنگاپور 2999 دلار سنگاپور 5999 دلار سنگاپور 9999 دلار سنگاپور

استدلال ارزش در مورد حرفه ای ها نیز صدق می کند. یک مک استودیو با همان تراشه، حافظه و فضای ذخیره سازی M2 Ultra مانند مک پرو تقریباً نیمی از قیمت را دارد. اگر به اسلات های PCIe مک پرو نیاز ندارید، پاسخ واضح است. علاوه بر این، مک استودیو بسیار فشرده تر است. چه کسی سیستم فشرده تر را دوست ندارد؟

البته مک استودیو کامل نیست. اگرچه پیشنهاد ارزش برای یک سیستم با کارایی بالا کاملاً خوب است، نمی توان انکار کرد که این دستگاه هنوز هم یک ماشین بسیار گران است. بزرگترین مشکل این است که نمی توان آن را به روز کرد. به دلیل نحوه طراحی Apple Silicon و یکپارچگی دقیق آن، نمی توانید حافظه یا حتی فضای ذخیره سازی را ارتقا دهید. این می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص اگر قصد دارید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. اگر حافظه شروع به ناکافی شدن کرد، نمی توانید آن را افزایش دهید و طول عمر آن را افزایش دهید.

مطمئنا، برای اکثر مردم، مک مینی کافی خواهد بود. اما با وجود این، نمی توان انکار کرد که Mac Studio یک سیستم کوچک کاملاً عالی است و در حال حاضر بهترین تجربه رایانش دسکتاپ Mac را که می توان با پول خرید ارائه می دهد. آه اگه پول داشتم…

توجه داشته باشید: می‌توانید Apple Mac Studio را در آن پیدا کنید فروشگاه پرچمدار اپل در LazadaTHE فروشگاه پرچمدار اپل در Shopeeو فروشگاه اینترنتی اپل.

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/review-apple-mac-studio-2023-review-m2-ultra-singapore-price-specs