تراشه های ارزان قیمت QLC دوام خوبی مانند TLC دارند


می‌دانیم که تراشه‌های حافظه ارزان‌تر QLC NAND نسبت به تراشه‌های گران‌تر TLC NAND طول عمر کمتری دارند، اما اگر بدانید که سازنده چینی ادعا می‌کند که موفق به ساخت تراشه‌های QLC با دوام مشابه TLC شده است، چه فکر می‌کنید؟

این هفته شرکت چینی YMTC از تراشه های فلش مموری با نسل سوم معماری Xtracking که 128 لایه است رونمایی کرد. تراشه های 128 لایه YMTC چین ممکن است در مقایسه با محصولات 176 یا 232 لایه رقبا چندان جذاب به نظر نرسند، اما این شرکت می گوید لایه های کمتر و تراکم کمتر ربطی به طول عمر بیشتر تراشه هایش ندارد.

تراشه QLC NAND با دوام مشابه TLC NAND از YMTC ساخته شده است

سازنده ادعا می‌کند که الگوریتم‌های تصحیح خطا و بهینه‌سازی‌های سطح کنترل‌کننده نیز به این دستاورد کمک می‌کنند و تراشه‌های X3-6070 می‌توانند 4000 چرخه پاک ، نوشتن در هر سلول حافظه را تحمل کنند، که آن را در دسته تراشه‌های 3D TLC NAND گران‌تر قرار می‌دهد. . در عین حال، تراشه‌های QLC هزینه کلی پایین‌تری دارند و به SSD‌های ارزان‌تر با دوام مشابه محصولات مجهز به تراشه‌های TLC اجازه می‌دهند.

EpwMIiCcPjHFq4JW.jpg

در ابتدا تصور می‌شد که تراشه‌های 3D TLC NAND بین 1000 تا 3000 چرخه پاک ، نوشتن دوام دارند، اما به لطف پیشرفت‌ها در مواد، کنترل‌کننده‌ها و روش‌های تصحیح خطا، امروزه به 4000 چرخه یا بیشتر می‌رسند. از سوی دیگر، دوام مورد انتظار 3D QLC NAND بین 100 تا 1000 چرخه بود و اکنون شرکت چینی YMTC ادعا می کند که به 4000 سیکل رسیده است.

اگر این درست باشد این ادعای چینی هاستارائه دوام مشابه TLC NAND با همان قیمت تراشه های QLC NAND یک پیشرفت مهم است و می تواند به کاهش قیمت SSD ها کمک کند.

  انتظار می رود مک بوک پروها نیز به سمت نمایشگرهای OLED حرکت کنند، اما به این زودی ها عرضه نمی شود

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/storage/50217-ymtc-3d-qlc-nand-endurance