در صورت هک شدن چه باید کرد
(این راهنما قسمت هفتم از هفت کتاب ضروریات محتوای ایمنی سایبری ما است.)
خب، بدترین اتفاقی که می توانست بیفتد رخ داده است و حساب شما هک شده است. اما چه اقداماتی باید انجام دهید؟ آیا اگر کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما هک شده باشد، همینطور است؟ آیا نیاز به ارائه گزارش پلیس دارید؟
خب بیایید بفهمیم
نکات سریع: پنج کاری که در صورت هک شدن باید انجام دهید
1) اتصال به اینترنت را قطع کنید
این ممکن است در ابتدا یک انتخاب بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از مردم اغلب به ضربه زدن روی گزینههای دستگاه، راهاندازی مجدد، جستجوی راهحلها در Google یا تماس با پشتیبانی فنی (یا آن دوست دانشآموز) برای کمک متوسل میشوند. دستگاه آسیب دیده متصل است. برای جلوگیری از از دست دادن اطلاعات بیشتر، و جلوگیری از دسترسی مهاجمان به اطلاعات بیشتر، کاری که باید به محض اینکه متوجه شدید یا حتی مشکوک هستید که دستگاه شما در معرض خطر قرار گرفته است انجام دهید این است که فرد آلوده را ایزوله کرده و آن را از دستگاه جدا کنید. اینترنت.
2) اسکن ویروس برای شناسایی و حذف هر گونه بدافزار
هنگامی که دستگاه از اینترنت جدا شد، می توانید آنتی ویروس و/یا نرم افزارهای امنیتی دیگر را برای اسکن دستگاه اجرا کنید و سعی کنید بدافزاری را که شما را آلوده کرده است شناسایی کنید. در حالت ایده آل، برنامه آنتی ویروس شما باید بتواند دستگاه شما را نیز تمیز کند، اما برخی از بدافزارها به ابزارهای اختصاصی نیاز دارند. به عنوان مثال، برای حذف باجافزار محبوب WannaCry، برنامههای کشتن فرآیند و رمزگشایی بهطور خاص برای آن طراحی شدهاند. پس از شناسایی بدافزاری که بر دستگاه شما تأثیر می گذارد، در صورت امکان درباره روند حذف آن مطالعه کنید. بسیاری از آنتی ویروس ها و مارک های امنیتی پایگاه داده های تهدید را به روز نگه می دارند.
به یاد داشته باشید، برای دانلود این برنامه ها در دستگاه آلوده، دوباره وصل نشوید. از یک رایانه یا دستگاه تمیز برای دانلود برنامه های امنیتی استفاده کنید و سپس آنها را روی درایو USB کپی کنید
3) تمام رمزهای عبور و عبارات عبور خود را تغییر دهید
حتی اگر دستگاه فیزیکی خود را از اینترنت جدا کرده اید و موفق شده اید بدافزار را به طور کامل از آن حذف کنید، بنابراین از نفوذ بیشتر جلوگیری می کنید، باید فرض کنید که تمام داده های شما قبلاً به خطر افتاده است. اقدام بعدی شما این است که سعی کنید امنیت شخصی و حریم خصوصی همه حساب های آنلاین خود را دوباره فعال کنید. فوراً تمام رمزهای عبور خود را برای وب سایت ها، ایمیل، تجارت الکترونیک، خدمات پرداخت و بانکی که در آن حساب دارید تغییر دهید. اگر این کار خیلی دلهره آور است، یک مدیر رمز عبور را در نظر بگیرید.
4) به دوستان و مقامات خود اطلاع دهید
از آنجایی که احتمالاً اطلاعات شما به سرقت رفته است، دوستان و مخاطبین شما از حساب های آنلاین در معرض خطر مانند شبکه های اجتماعی اکنون ممکن است به هدف تبدیل شوند و باید به آنها هشدار داده شود که مراقب هرگونه پیوند عجیب و غریب یا پیوست ایمیل از سوی مهاجمانی که خود را به عنوان شما در می آورند، باشید. همچنین باید فوراً هرگونه از دست دادن شماره کارت اعتباری را به بانک خود گزارش دهید و گزارش پلیس را در این نشانی ارائه دهید https://eservices.police.gov.sg/اگر فکر می کنید ممکن است قربانی یک جنایت سایبری شده باشید.
5) بازیابی از یک نسخه پشتیبان
گاهی اوقات، یک دستگاه در معرض خطر را نمی توان ذخیره کرد، و تنها اقدام برای اطمینان از حذف هر گونه اثر بدافزار، فرمت کامل و بازنشانی سخت است. اگر پشتیبانگیری منظم را با پشتکار انجام دادهاید، این زمانی است که تمام زمان و تلاشی که صرف کردهاید نتیجه میدهد. بسته به دفعات پشتیبان گیری شما (روزانه، هفتگی و غیره)، باید بتوانید دستگاه خود را به حالتی که آخرین بار بدون بدافزار بوده است بازیابی کنید.
با این حال، اگر به یک ویروس BIOS یا یک ویروس در سطح سیستم عامل آلوده شده اید، ممکن است مقابله با آن دشوارتر باشد. BIOS یا عفونت های سطح پایین معمولاً توسط ابزارهای آنتی ویروس قابل شناسایی نیستند زیرا قبل از بارگیری سیستم عامل مستقیماً روی دستگاه رخ می دهند. اگر دستگاه شما در سطح BIOS به ویروس آلوده شده است، باید بتوانید یک کپی از BIOS/نمونه نرم افزار را از یک منبع تمیز برای reflash ، دستگاه خود تهیه کنید. اگر دستگاه شما دارای ابزار بازیابی سیستم عامل است، این همان چیزی است که می توانید برای بازیابی آن استفاده کنید. اگر همه چیز ناموفق بود، ممکن است نیاز به مراجعه به مرکز خدمات باشد.
آیا باید بیمه سایبری بخرم؟
بیمه سایبری شخصی طیفی از جرایم سایبری مانند اخاذی سایبری، قلدری سایبری، کلاهبرداری سایبری و از دست دادن اطلاعات را پوشش می دهد. این کمک می کند تا خسارات و هزینه های مالی مستقیم در نتیجه حملات سایبری را پوشش دهد.
مانند سایر انواع بیمه، بیمه سایبری شخصی از شما در برابر حمله محافظت نمی کند، اما اگر بدترین اتفاق بیفتد، می تواند به بهبودی شما کمک کند.
بیمه FWD بیمه سایبری ارائه می دهد که مواردی از این قبیل را پوشش می دهد کلاهبرداری در خرید اینترنتی اگر خرید آنلاین شما تحویل داده نشود و بازپرداخت کامل یا جزئی یا سایر اقدامات اصلاحی توسط تاجر آنلاین در 60 روز از تاریخ تحویل برنامه ریزی شده انجام نشود، ضرر مالی را پوشش می دهد. FWD را نیز پوشش می دهد انتقال سیم تقلبی اگر تراکنشهای غیرمجاز از طریق کارت اعتباری یا نقدی، حساب بانکی شخصی یا کیف پول دیجیتال شما انجام شود، هر گونه ضرر مالی را پوشش میدهد.
پوشش امریکن اکسپرس این شامل مواردی مانند مشاوره حقوقی در صورت وقوع یک حادثه سرقت هویت آنلاین و/یا مزاحمت سایبری، کمک به پشتیبانی جایی که فناوری اطلاعات و پشتیبانی فنی برای رفع یا کاهش میزان آسیب یا ضرر دریافت می کنید، ضرر – زیان به وارد حفاظت با توجه به از دست دادن درآمد شخصی شما به دلیل زمانی که برای بازیابی و تصحیح سوابق هویت آنلاین خود از محل کار دور بوده اید، ممکن است مشاوره تروما توسط پانلی از ارائه دهندگان خدمات به شما ارائه شود تا آسیب روانی یا درد روانی ناشی از یک حادثه آزار و اذیت اینترنتی را کاهش دهید. .
در حالی که این مقاله صرفاً مقدمه ای در مورد ایمنی امنیت سایبری است، به یک سری مقالات 7 قسمتی تعلق دارد تا مصرف کنندگان گام های آسان و قابل اجرا را برای آمادگی بهتر در برابر تهدیدات امنیت سایبری و کارهایی که می توانید برای ایمن ماندن انجام دهید بردارند. با ما همراه باشید زیرا در چند روز آینده داستان های بیشتری را منتشر خواهیم کرد.
منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/feature-what-to-do-when-hacked-guide