راهنمای IMAX پیشرفته: یکی دیگر از حروف الفبای طولانی یا واقعاً می توانید IMAX را در خانه تجربه کنید؟


IMAX Enhanced: یکی دیگر از حروف الفبای طولانی یا می توانید یک IMAX در خانه تهیه کنید؟

اگر نشان‌واره تقویت‌شده IMAX را می‌بینید، به این معنی است که به لطف DTS:X، فیلم یا دستگاه تصاویر واضح‌تر و روشن‌تری با کاهش نویز و دانه‌بندی و همچنین صدایی فراگیر می‌گیرد.  منبع تصویر: IMAX.

اعلامیه‌های امسال از CES 2024 شامل اخباری از TCL و XGIMI در مورد تلویزیون‌ها و پروژکتورهایشان بود که گواهینامه IMAX Enhanced دریافت کردند.

ممکن است برخی از یادگیری این موضوع شگفت زده شوند گواهینامه IMAX پیشرفته در واقع مدت زیادی است که وجود داشته است. منبیشترین Enhanced در سال 2018 به عنوان بخشی از مشارکت بین IMAX و متخصص صدا DTS راه اندازی شد برای ارائه تصویر، مقیاس و صدای امضای IMAX به بینندگان در خانه در 4K HDR.

اولین بار در سال 2019 در مورد تلویزیون های 4K جدید سونی (در آن زمان) صحبت کردیم. در سال 2021، ما اعلامیه‌ای را پوشش دادیم مبنی بر اینکه Disney+ در حال ارتقاء برخی از فیلم‌های مارول به فرمت نسبت تصویر پیشرفته IMAX است تا بتوانیم نوارهای سیاه کوچک‌تری را در چندین صحنه ببینیم. اما در ادامه بیشتر در مورد آن.

اما ابتدا، گواهینامه IMAX Enhanced دقیقاً چیست؟

همه را معنا کن

IMAX Enhanced در مقایسه با فوق عریض معمولی که به آن عادت کرده ایم چگونه به نظر می رسد.  منبع تصویر: SPH.

گواهینامه IMAX Enhanced دو بخش داردو از اجزای (تلویزیون و سیستم های صوتی) و محتوا تشکیل شده است.

تلویزیون ها و سایر اجزای پشتیبانی مانند نوارهای صوتی و سیستم های بلندگو باید استانداردهای خاصی را که توسط IMAX با مشارکت DTS ایجاد شده است، رعایت کنند. IMAX تعیین می کند که آیا یک دستگاه استانداردهای ویدئویی مورد نیاز را برآورده می کند، در حالی که DTS استانداردهای صوتی را ارزیابی می کند.

در مورد محتوا، تا زمانی که یکی از استانداردهای ویدیویی یا صوتی باشد، می توان آن را محتوای IMAX Enhanced در نظر گرفت.

  محققان دانشگاه استنفورد انقلابی در آینده عینک های واقعیت افزوده (AR) ایجاد کرده اند.

حال بیایید ببینیم این استانداردهای ویدیویی و صوتی چیست.

ویدیوی پیشرفته IMAX

می‌توانید نسخه‌های قابل تماشا مختلف فیلم مورد نظر خود را در دیزنی پلاس بیابید.

گواهی ارتقاء یافته IMAX به استفاده از فناوری اختصاصی توسعه یافته توسط IMAX برای بهبود ویدئو و صدای یک فیلم اشاره دارد.

برای بخش ویدیو، IMAX می گوید از آن استفاده می کند بازسازی پیشرفته رسانه دیجیتال IMAX (DMR) برای کاهش نویز و دانه بندی برای تولید رنگ های زنده تر، کنتراست و وضوح بیشتر. متأسفانه، جزئیات زیادی در مورد چگونگی دستیابی به این امر وجود ندارد، اما تمام محتوای IMAX Enhanced برای ارائه بهترین کیفیت بصری یا مسترینگ یا بازسازی شده است.

مهمتر از آن، IMAX Enhanced نسبت تصویر را تغییر می دهد تا کاربرپسندتر شود. به طور دقیق تر، این بدان معنی است که محتوا با نسبت تصویر 1.90:1 نمایش داده می شود.. این نسبت تصویر به بینندگان اجازه می دهد تا 26٪ بیشتر از تصویر را در مقایسه با نسبت تصویر سنتی 16:9 یا 2.35:1 ببینند. این همچنین به این معنی است که نوارهای سیاهی که اغلب در بالا و پایین صفحه تلویزیون خود می بینید کوچکتر هستند.

نکته مهم این است که این تصویر بزرگتر نه بزرگ شده و نه بریده شده است. در عوض، قبل از اینکه با استفاده از فناوری اختصاصی توسعه یافته توسط IMAX در طول پس از تولید، به نسبت ابعادی جدید کاهش یابد، تصویر اصلی است..

صوتی پیشرفته IMAX

IMAX Enhanced Audio یک استاندارد عملکردی را ارائه می دهد که توسط IMAX، DTS و متخصصان فنی تعریف شده است.

صدای پیشرفته IMAX شامل یک میکس صدای سفارشی با استفاده از DTS. برای دریافت گواهینامه IMAX Enhanced برای صدا، دستگاه‌های IMAX Enhanced باید استانداردهای عملکردی را برای وضوح، روشنایی و وفاداری صدا مطابق با کمیته صدور گواهینامه از IMAX، DTS و متخصصان فنی پیشرو داشته باشند. مانند ویدیوی پیشرفته IMAX، هدف گواهینامه صوتی پیشرفته IMAX تضمین یک تجربه صوتی ثابت است به شرطی که سیستم صوتی تایید شده IMAX Enhanced داشته باشید. خوشبختانه، مزیت رعایت استانداردهای صوتی پیشرفته IMAX این است که تقریباً هر سیستم Dolby Atmos این کار را انجام می دهد.

IMAX Enhanced در مقایسه با IMAX در سینماها چگونه است؟

آیا می توانید تجربه IMAX را در خانه داشته باشید؟  منبع تصویر: IMAX.

بیایید ابتدا در مورد تجربه ویدیویی صحبت کنیم. اگر اندازه تلویزیون یا پروژکتور خانگی خود را در نظر نمی گیرید، دقیقاً همان تصویری را در خانه خواهید دید که در سینمای IMAX – از آنجایی که اکثر فیلم‌های IMAX با نسبت تصویر 1.90:1 نمایش داده می‌شوند و این نسبت تصویری است که توسط اکثر سینماهای IMAX پشتیبانی می‌شود.

  سامسونگ با سری جدید گلکسی تب A9 به حمله خود به آی‌پد ادامه می‌دهد

با این حال، برای تعداد انگشت شماری از فیلم‌های نمایش داده شده در نسبت تصویر نادرتر 1.43:1 تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. اما حتی در آن زمان، همه سینماها نمی‌توانند فیلم‌های IMAX را با این نسبت نمایش دهند، بنابراین در مجموع چیز زیادی را از دست نمی‌دهید.

جنبه صوتی همه چیز پیچیده تر است. این بستگی به این دارد که آیا سیستم صوتی IMAX Enhanced دارید یا خیر و اینکه آیا اتاق شما از نظر آکوستیک در سطح سالن تئاتر قرار گرفته است یا خیر.

IMAX بهبود یافته نسبت به Dolby Vision و Dolby Atmos

بنابراین، آیا گواهی IMAX Enhanced معادل گواهینامه Dolby Vision و Dolby Atmos است؟ مانند بخش قبل، برای توضیح بهتر این را به ویدیو و صدا تقسیم می کنیم.

IMAX پیشرفته در مقابل Dolby Vision

این نسخه IMAX Enhanced است که با نسبت تصویر 1.90:1 ارائه شده است.  ببینید چقدر بیشتر از صحنه را می توانید ببینید.

این همان صحنه است اما در فرمت سینمایی 2.39:1.  توجه کنید که چقدر گسترده تر به نظر می رسد و چه مقدار از صحنه برش داده شده است.

Dolby Vision با محتوای HDR برای تنظیم عمق، رنگ‌ها و روشنایی کار می‌کند، بنابراین هر فریم ویدیو برای صفحه‌نمایش شما بهینه‌سازی می‌شود، بنابراین تجربه تماشای واقعی‌تری خواهید داشت. IMAX Enhanced شامل برخی از پیشرفت‌های ویدیویی است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم و از HDR و HDR10+ (با برخی عنوان‌ها) پشتیبانی می‌کند. اما تفاوت اصلی بین این دو نسبت ابعاد تغییر اندازه IMAX Enhanced 1.90:1 است. که به تصویر اجازه می دهد قسمت بیشتری از صفحه شما را پوشش دهد.

IMAX پیشرفته در مقابل Dolby Atmos

این نوار صوتی LG S95QR از چندین فناوری صوتی پشتیبانی می کند.

هر دو جدیدترین فناوری‌های صدای فراگیر مبتنی بر شی هستند که هدفشان ارائه یک تجربه صوتی با کیفیت بالا است. با این حال، تفاوت اصلی بین این دو این است که DTS:X کانال های ارتفاع را اختیاری می کند. این بدان معنی است که شما لزوماً به بلندگوهای سربار یا بلندگوهای سطح بالا نیاز ندارید، اگرچه داشتن آنها می تواند مفید باشد. تفاوت های فنی دیگری مانند حداکثر تعداد بلندگوهای پشتیبانی شده (64 برای Dolby در مقابل 32 برای DTS:X) و نرخ بیت (768 کیلوبیت بر ثانیه برای Dolby در مقابل 1.5 مگابیت در ثانیه برای DTS:X) وجود دارد. با این حال، ما آنها را در این راهنما پوشش نمی دهیم. بلند و کوتاه است که اکثر سیستم های صوتی Dolby Atmos به درستی کار می کنند و از صدای پیشرفته IMAX پشتیبانی می کنند.

  انویدیا به شرکت تولید تراشه اینتل ابراز علاقه کرده است

برای لذت بردن از IMAX Enhanced به چه چیزی نیاز دارم؟

برخی از تلویزیون های سونی مجهز به Bravia Core از محتوای پیشرفته IMAX پشتیبانی می کنند.  منبع تصویر: سونی

برای لذت کامل از محتوای IMAX Enhanced شما به نمایشگرها و دستگاه های صوتی تایید شده نیاز دارید، اما از آنجایی که این فرمت با عقب سازگار است و از اجزای صوتی و تصویری جداگانه تشکیل شده است، می توانید به تدریج سیستم IMAX Enhanced خود را بسازید. در حالت ایده‌آل، شما دوست دارید هم یک صفحه نمایش IMAX Enhanced و هم یک سیستم صوتی IMAX Enhanced داشته باشید.

کجا می توان محتوای IMAX پیشرفته را تماشا کرد

علاوه بر سایت های پخش، می توانید محتوای پیشرفته IMAX را نیز خریداری کنید.

می توانید محتوای IMAX پیشرفته را در اینجا پیدا کنید Disney+، iQiyi و Rakuten TV. شما همچنین می توانید آنها را در Blu-ray خریداری کنید، مانند مثال بالا. لازم به ذکر است که همه محتواها از ویدیو و صدا IMAX Enhanced پشتیبانی نمی کنند. به عنوان مثال، Disney+ در حال حاضر تنها ویدیوی IMAX Enhanced را ارائه می دهد و نه صدا. علاوه بر این، دیزنی پلاس به بینندگان این امکان را می دهد که فیلمی را با فرمت IMAX پیشرفته 1.90:1 یا در قالب سینما تماشا کنند.

برخی از فیلم‌های آشنای تقویت‌شده IMAX عبارتند از: مرد آهنی، نگهبان کهکشان، بازی پایانی انتقام‌جویان، و دکتر استرنج در چند جهان جنون در دیزنی پلاس. محتوای بهبودیافته iQiyi IMAX شامل Inferno، Men in Black 3 و Resident Evil: The Final Chapter است.

متوجه خواهید شد که این لیست بزرگی نیست، به خصوص اگر می خواهید صدای تقویت شده IMAX را داشته باشید، که در مقایسه با در دسترس بودن محتوای Dolby Atmos که می توانید در Disney+، Netflix، Amazon Prime، Apple TV و حتی موسیقی پیدا کنید، کم رنگ است. خدمات استریم مانند Apple Music.

پشتیبانی بهبود یافته برای دستگاه های IMAX

وقتی صحبت از دستگاه‌ها و سخت‌افزار پیشرفته IMAX به میان می‌آید، امسال باید شاهد عرضه‌های بیشتری باشیم. در اینجا لیستی از دستگاه هایی وجود دارد که از IMAX Enhanced پشتیبانی می کنند:

تلویزیون های پیشرفته IMAX

نوارهای صوتی پیشرفته IMAX

گیرنده های AV پیشرفته IMAX

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/feature-imax-enhanced-guide-home-theatre-setup