راه دسترسی به اینترنت فوق‌سرعت: چه چیزی ۱۰ گیگابیت در ثانیه را ممکن می‌کند؟


جاده ای به سوی اینترنت پرسرعت

چه چیزی 10 گیگابیت بر ثانیه را ممکن می‌کند و از اینجا به کجا می‌توانیم برویم؟

به آرامی اما مطمئناً دسترسی مطمئن به اینترنت به پایه و اساس جوامع مدرن تبدیل شده است. از خرید آنلاین و خدمات پخش جریانی گرفته تا کار از راه دور و کلاس‌های مجازی، اتصال یکپارچه به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است که اکثر ما آن را بدیهی می‌دانیم.

در نتیجه، اتصالات اینترنتی سریعتر و قابل اعتمادتر در حال حاضر مهمتر از همیشه هستند. رهبران دولت سنگاپور این تقاضا را پیش بینی کردند و از قبل برای توسعه زیرساخت های لازم تلاش کردند. امروزه بسته های پهن باند فیبر نوری 1 گیگابیت بر ثانیه در هر خانه با قیمت مناسب حدود 40 دلار سنگاپور یا کمتر در ماه موجود است که دسترسی آسان به اینترنت پرسرعت مقرون به صرفه را برای ساکنان فراهم می کند.

در مقاله قبلی ما، ما توضیح دادیم که چگونه این اتفاق از طریق یک سری ابتکارات دولتی رخ داد که ما را به این نقطه رساند. امروز، ما نگاهی دقیق‌تر به ملاحظات فنی و سرمایه‌گذاری‌هایی می‌اندازیم که پهنای باند را تا 10 گیگابیت در ثانیه به خانه‌های سنگاپور می‌آورد.

بنا گذاشتن

اینترنت پرسرعت در شهر شیر یک شبه ایجاد نمی شود. ابتدا باید سرمایه گذاری های قابل توجهی در زیرساخت ها انجام شود و سیستم های شبکه مناسب نصب شوند. این امر به ویژه در مورد پشتیبانی از سرعت شبکه بسیار بالا تا 10 گیگابیت در ثانیه صادق است.

اجزای اصلی را می توان به طور کلی به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • اتصال جهانی به اینترنت: اینترنت در هسته خود شبکه ای از شبکه ها است. ارائه خدمات اینترنتی شامل اتصال به چندین شبکه محلی و جهانی است. کابل‌های زیردریایی، که از کف اقیانوس‌ها بین قاره‌ها عبور می‌کنند، نقش مهمی برای دومی دارند. این خطوط فیبر نوری زیردریایی ستون فقرات ارتباطات بین المللی را تشکیل می دهند و اتصال و تبادل اطلاعات را در مقیاس جهانی تضمین می کنند.
  • ارائه دهندگان خدمات اینترنتی: ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) شبکه ها را مدیریت می کنند، طرح های خدمات را به بازار عرضه می کنند و از ارائه دهندگان شبکه برای مشتریان خود اتصال می گیرند. ISP های بزرگی مانند Singtel می توانند در اینجا به دلیل سرمایه گذاری هایشان در کنسرسیوم هایی که کابل های زیردریایی را اداره می کنند، مزیت داشته باشند. ISP ها معمولاً با سایر ISP های محلی یا وب سایت های محبوب «همتا» (ارتباط) می کنند تا تجربه بهتری را برای کاربران خود فراهم کنند.
  • زیرساخت آخرین مایل: این زیرساختی است که ISP ها را به تک تک کاربران یا مشتریان تجاری متصل می کند. در بسیاری از نقاط جهان، برای ISPها منطقی نیست که کابل‌های فیزیکی لازم برای دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای منازل شخصی نصب کنند – این همچنین دلیل اصلی غیرقابل دسترس بودن پهنای باند برای بخش بزرگی از جمعیت جهان است.
  لپ تاپ ASUS Vivobook S 16 یک لپ تاپ فوق نازک 2099 دلار سنگاپور است که برای کاربردهای هوش مصنوعی مدرن بهبود یافته است و اکنون در دسترس است.

البته، کاربر نهایی معمولی نیازی به نگرانی در مورد پیچیدگی های دسترسی به اینترنت ندارد. ما به سادگی پیشنهادات ISP های مختلف را بررسی می کنیم، موردی را که دوست داریم پیدا می کنیم، جایی که در آن اقامت داریم موجود است و ثبت نام می کنیم.

آوردن پهنای باند به خانه شما

در ابتدا، خدمات تلفن معمولی (POTS)، همچنین به عنوان «خطوط زمینی» شناخته می‌شود، به عنوان زیرساخت آخرین مایل در عصر مودم‌های آنالوگ شماره‌گیری عمل می‌کرد. این مودم‌ها با تبدیل بیت‌های دیجیتال به انفجارهای صوتی که به عنوان بخشی از یک تماس تلفنی منتقل می‌شوند، کار می‌کردند و انتقال داده تا حداکثر سرعت 56 کیلوبیت بر ثانیه (0.05 مگابیت در ثانیه) را در اوج خود فراهم می‌کردند.

پیشرفت های فناوری به سرعت ما را به ارمغان آورده است DSL (خط مشترک دیجیتال)، ایجاد شده برای بهره برداری از فرکانس های استفاده نشده در خطوط POTS برای انتقال با سرعت بالا. در زمانی که تلفن های همراه هنوز رایج نبودند، DSL دارای مزیتی بود که تماس های صوتی POTS را می توان به طور همزمان و بدون ایجاد اختلال در اتصال اینترنت برقرار کرد.

در سنگاپور، گونه‌ای از DSL که با نام ADSL یا Asymmetric DSL شناخته می‌شود توسط Singtel استفاده شد و با نام تجاری Magix به بازار عرضه شد. کاربران مسن‌تر از عصر اینترنت دایل‌آپ، احتمالاً اولین تجربه خود با ADSL را که با سرعت اولیه 512 کیلوبیت بر ثانیه، تجربه‌ای کاملاً متفاوت از یک مودم تلفنی 33 کیلوبیت بر ثانیه یا 56 کیلوبیت بر ثانیه بود، به یاد خواهند آورد.

تقریباً در همان زمان، اولین نسخه استاندارد مشخصات رابط سرویس داده روی کابل (DOCSIS) منتشر شد. این امکان استفاده از شبکه کواکسیال مورد استفاده برای ارائه تلویزیون کابلی برای اینترنت پرسرعت را فراهم می کند. Singapore Cable Vision (SCV)، که در آن زمان یک سرویس تلویزیون پولی را از طریق شبکه کواکسیال خود در سراسر جزیره اداره می کرد، راه اندازی کرد. اینترنت کابلی خدمات پس از مدت کوتاهی استانداردها در طول زمان برای ارائه سرعت تا 100 مگابیت در ثانیه به بهبود خود ادامه دادند.

  راهنمای خرید پردازنده لپ تاپ؛ هر آنچه باید در مورد CPU لپ تاپ بدانید

خدمات ADSL و اینترنت کابلی بخشی از شبکه پهن باند ملی سنگاپور وان بود. از آنجایی که پیشرفت‌های فن‌آوری همچنان مرزها را پیش می‌برد و به بهبودهای دوره‌ای در سرعت پهنای باند منجر می‌شد، تسریع در دیجیتالی‌سازی به این معنی بود که چیزی به‌طور قابل توجهی بهتر دنبال می‌شد.

نسل بعدی شبکه پهنای باند ملی (Next Gen NBN) به عنوان یک توسعه داده شد طرح بزرگ برای آوردن زیرساخت های فیبر نوری آخرین مایل به هر خانه. امروز، NetLink Trust و Nucleus Connect اجزای مختلف زیرساخت NBN Next Gen را می‌سازند، راه‌اندازی و نگهداری می‌کنند – و برنامه‌ریزی می‌کنند که این کار را برای آینده قابل پیش‌بینی ادامه دهند.

سریع، ارزان و خوب

پشتیبانی از کابل فیبر نوری  (منبع تصویر: Unsplash)

چه زمانی فیبر به خانه (FTTH) ابتدا به عنوان بخشی از نسل بعدی NBN مورد بحث قرار گرفت، ویژگی های فناوری فیبر نوری قبلاً به خوبی مشخص شده بود: با یک هسته شیشه ای انعطاف پذیر به ضخامت یک رشته موی انسان، فیبر نوری دارای حد انتقال نظری بیش از یک است. پتابیت در ثانیه

در واقع، IDA نسل بعدی NGN مستندات (PDF) در سال 2011 استانداردهایی را برای ارائه سرعت تا 10000 مگابیت در ثانیه (10 گیگابیت در ثانیه) مشخص کرده است. بدیهی است که ظرفیت فنی با امکان سنجی تجاری یا تقاضای بازار بسیار متفاوت است.

ایده پشت نسل بعدی NBN ساده است. یک شبکه FTTH بسازید که چندین اپراتور مخابراتی را با دسترسی بدون تبعیض و برابر فراهم کند. کار برای نصب فیبر نوری در هر خانه در سال 2012 به 95٪ پوشش رسید. مانند لوله کشی، آب و برق، همه خانه های جدید اکنون به نقاط پایانی فیبر NetLink Trust (OpenNet) مجهز هستند. هنگامی که یک کاربر خانگی امروز برای طرح پهنای باند فیبر ثبت نام می کند، ISP او برای ارائه خدمات با NetLink Trust تماس می گیرد، درست مانند این تجربه نصب که نوشتیم.

PON (شبکه اپتیکال غیرفعال) عموماً برای ارائه خدمات پهنای باند واقعی استفاده می شود. فناوری PON که برای استفاده از اجزای غیرفعال طراحی شده است، به طور کلی هزینه های نصب و عملیات کمتری را ارائه می دهد.

در زمان نگارش، استانداردهای PON برای سرویس اینترنت 10 گیگابیت در ثانیه در سنگاپور عبارتند از:

  • XG-PON برای سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود 2.5 گیگابیت بر ثانیه.
  • XGS-PON برای هر دو سرعت دانلود و آپلود 10 گیگابیت بر ثانیه (اینترنت متقارن)
  Qualcomm Snapdragon XR2 + Gen 2 از وضوح 4.3K در هر چشم برای دستگاه های واقعیت ترکیبی پشتیبانی می کند

برخلاف اتصالات باند پهن سنتی، یک اتصال اینترنتی متقارن سرعت دانلود و آپلود یکسانی را ارائه می دهد. این بهترین تجربه ممکن را برای بازی، دانلود فایل های حجیم، ایجاد محتوا و موارد دیگر فراهم می کند.

به بعد و بالا

اگرچه یکی از آن ها محسوب می شود سریعترین اتصال به اینترنت ثابت جهان، سنگاپور روی کارها استراحت نمی کند. اگرچه اینترنت 10 گیگابیت بر ثانیه به راحتی برای مصرف کنندگانی که آن را می خواهند در دسترس است، دولت امسال اعلام کرد که قصد دارد زیرساخت دیجیتال سنگاپور را برای تقویت مرحله بعدی رشد سنگاپور ارتقا دهد.

این شامل ایجاد “اتصال ملی یکپارچه 10 گیگابیت بر ثانیه” در طول پنج سال آینده و دو برابر شدن ظرفیت فرود کابل زیردریایی کشور – یا تعداد کابل‌های زیردریایی که به سنگاپور می‌آیند – در 10 سال آینده است.

آینده ما را به کجا خواهد برد؟ اینترنت 10 گیگابیت بر ثانیه در هر خانه؟ آیا واقعیت مجازی و متاورژن بالاخره به وجود خواهند آمد؟ یک چیز مسلم است: پیشرفت بی وقفه فناوری همچنان مرزهای ممکن را در پیش خواهد گرفت. با تطبیق و تکامل در کنار این پیشرفت‌ها، مطمئناً راه‌های جدیدی برای استفاده از اینترنت فوق سریع برای بهبود زندگی‌مان، تقویت نوآوری و رشد اقتصادی خواهیم یافت.

سریعتر و سریعتر حرکت کنید: طعم پهنای باند متقارن 10 گیگابیت در ثانیه

آزمایش طرح متقارن 10G.

بنابراین، سرعت پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه چقدر است؟ از تجربه من در استفاده از طرح متقارن 10 گیگابیت بر ثانیه Singtel:

  • دانلود فایل های حجیم خیلی سریع اتفاق می افتد، به خصوص از سایت های بزرگتر و معتبرتر.
  • صفحات وب سریع بارگیری می شوند، اما نه به طور قابل توجهی سریعتر از راه اندازی دوگانه قبلی من با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه.
  • دانلود فیلم یا فایل های داده بزرگ؟ دانلود فایل‌هایی با حجم حدود 100 مگابایت در کمتر از 10 ثانیه به پایان می‌رسد. اگر به طور منظم فایل های حجیم را انتقال می دهید، این می تواند گردش کار شما را تغییر دهد (برای بهتر شدن).
  • آیا 10 گیگابیت در ثانیه به شما مزیت بازی می دهد؟ چندان واضح نیست. اما زمان بارگذاری برای برخی از بازی‌های آنلاین می‌تواند سریع‌تر باشد.

البته، برای استفاده کامل از طرح جدید 10 گیگابیت بر ثانیه خود، به یک پیکربندی خانه مناسب نیاز دارید. در مقاله بعدی این مجموعه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

(این داستان قسمت دوم از سه است؛ با مشارکت سینگتل)

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/feature-ultra-broadband-10g-fibre-symmetric-internet-infrastructure-singapore