سریع ترین بلاک چین در جهان


با توجه به ماهیت غیرمتمرکز و امن فناوری بلاک چین، این فناوری اپلیکیشن های ویژه ای را در زمینه های مختلف در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار داده است. این کاربردهای مهم و چندگانه از بلاک چین در مدت زمان کوتاهی آن را در بین جامعه بسیار محبوب کرده است. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که فناوری بلاک چین را به یک فناوری جذاب تبدیل می‌کند، سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها است. در این مقاله به بررسی سریع ترین بلاک چین های موجود در بازار می پردازیم.

سرعت پردازش تراکنش به چه معناست؟

اساس سرعت بلاک چین، مدت زمانی است که شبکه برای پردازش یک تراکنش از لحظه ثبت سفارش تا تایید، ثبت در شبکه و در نهایت ارسال آن نیاز دارد. سرعت پردازش تراکنش ها می تواند تحت تاثیر عواملی مانند تراکم شبکه، اندازه تراکنش و کارمزد تراکنش ها باشد. برخی از بلاک چین ها مانند بیت کوین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود، سرعت پردازش تراکنش کمتری دارند. در حالی که بقیه برای پردازش سریعتر طراحی شده اند.

البته از این نکته نیز غافل نشویم که امنیت شبکه و امنیت تراکنش ها را نباید فدای سرعت اجرای آن کرد.

سریع ترین بلاک چین ها

1- شبکه سولانا

سولانا توسط آزمایشگاه سولانا در سال 2017 در سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا متولد شد. Solana یک شبکه با کارایی بالا است که برای دارایی های دیجیتال و برنامه های غیرمتمرکز طراحی شده است.

سولانا ظرفیت پردازش 3000 تراکنش در ثانیه را با استفاده از مکانیسم اشتراک گذاری اجماع دارد. این شبکه در واقع برای پردازش تراکنش های سریع، ارزان و ایمن طراحی شده است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد سولانا باعث شده است که این شبکه برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز مانند پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (Defi)، پلتفرم‌های بازی و تولید و تحویل محتوا مورد استفاده قرار گیرد.

  فاش شدن مشخصات گوشی گلکسی اس 24 FE; کم کاری به سبک سامسونگ!

به طور کلی، امروزه سولانا یکی از سریع ترین و کاربردی ترین شبکه های بلاک چین در جهان به حساب می آید. سولا نقشی کلیدی در توسعه فناوری‌های بلاک چین و فضای غیرمتمرکز دارد.

بیشتر بخوانید » به نقل از نبوتو، پنج ارز دیجیتال جایگزین بیت کوین کدامند؟

2- شبکه بلیگان

Polygon که قبلاً با نام Metic شناخته می شد، یک راه حل لایه 2 مقیاس پذیر مبتنی بر اتریوم است که تراکنش ها را بسیار سریعتر و ارزان تر پردازش می کند. در حالی که Polygon کاملاً با اکوسیستم اتریوم سازگار است، بلاک چین آن ظرفیت پردازش 7000 تراکنش در ثانیه را دارد. هدف از طراحی Poligan در واقع فراهم ، زیرساخت های لازم برای یک بلاک چین امن، با استفاده آسان و مقیاس پذیر است که برای برنامه های غیرمتمرکز و زمینه خاص DeFi مفید است.

Polygon از مکانیزم سهام اجماع استفاده می کند که به آن اجازه می دهد تا بلوک ها را سریعتر تأیید کند و انرژی کمتری نسبت به شبکه های مبتنی بر مکانیسم های اثبات کار مانند اتریوم مصرف کند.

علاوه بر پشتیبانی از توکن هایی مانند اتریوم، Polygon از سایر توکن های فعال در شبکه ERC-20 نیز پشتیبانی می کند. پولیگان همچنین از قراردادهای هوشمند برای تولید برنامه های غیرمتمرکز استفاده می کند.

علاوه بر این پالیگان با کاهش کارمزد گاز تا حدودی کارمزد معاملات را کاهش داده است. این امر برخی از توسعه دهندگان را به دنبال راه حلی عملی، کم هزینه و مقیاس پذیر برای تولید یک برنامه غیرمتمرکز در پلتفرم اتریوم Polygon جذب می کند.

شبکه TRON چیست؟  کاربرد آن چیست؟

3- شبکه ترون

Tron یک بلاک چین غیرمتمرکز است که در سال 2017 توسط جاستین سان در سنگاپور با هدف ایجاد یک سیستم سرگرمی رایگان و تولید محتوای دیجیتال ایجاد شد.

Tron با هدف ارائه یک بلاک چین سریع، ارزان و کاربردی برای تولید و توسعه اپلیکیشن های غیرمتمرکز طراحی و به بازار عرضه شده است و همچنین برای استفاده در فضای Defi مناسب است.

  مشخصات کلیدی نسل چهاردهم اینتل را بررسی کنید. از Core i7 20 هسته ای تا مدل 6 گیگاهرتزی

Tron شبکه ای است که ظرفیت پردازش 2000 تراکنش در ثانیه را دارد. اگرچه کندتر از Paligan و Solana است که قبلا ذکر شد، اما بسیار سریعتر از سایر بلاک چین های برجسته در فضای ارزهای دیجیتال است. این سرعت بالای Tron استفاده از این شبکه را به گزینه ای جذاب برای توسعه دهندگان اپلیکیشن یا صرافی های غیرمتمرکز تبدیل کرده است.

Tron همچنین ارز دیجیتال خود را به نام Tronix یا Trx به بازار معرفی کرده است. این ارز برای پرداخت تراکنش ها و دسترسی به برنامه های غیرمتمرکز در بستر شبکه استفاده می شود. این روزها Tron در بسیاری از صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال به خوبی خرید و فروش می شود. از نظر ارزش بازار، ترون نیز در بین 20 سکه برتر بازار قرار دارد. قیمت ترون در 22 سپتامبر 1402، معادل فروش 0 Tron 8044 دلار بود.

به طور خلاصه، ترون یک بلاک چین است که برای پردازش تراکنش های ارزان و سریع طراحی شده است و دارای اکوسیستم رو به رشدی از پروژه های غیرمتمرکز و پروژه های DeFi است که از امکانات آن استفاده می کنند.

در اصل، TRON از مکانیزم اجماع به نام استفاده می کند اثبات سهام نمایندگی (اثبات سهام واگذار شده) یا DPoS. بیت کوین برخلاف ترون یک مدل است اثبات موجودی (Proof of Work) استفاده می شود و این مدل متکی بر شبکه ای از رایانه ها است که برای حفظ امنیت شبکه، مسائل ریاضی را حل می کند. این فرآیند انرژی زیادی مصرف می کند و به دلیل تأثیر زیست محیطی بیت کوین به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.

در عوض، اثبات مالکیت پروکسی تکامل مکانیزم اثبات مالکیت است که در بلاکچین‌ها استفاده می‌شود. اتریوم (eth) است در این سیستم، افراد تصمیم می گیرند که کدام گره ها مجاز به پردازش تراکنش های شبکه هستند. 27 بازیگر متمایز در شبکه ترون وجود دارد.

  بررسی بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Expansion: A Masterstroke in Game Design and Narrative Storytelling

کار آنها اعتبارسنجی تراکنش ها، ایجاد بلوک های جدید و رقابت برای پاداش هایی است که برای رفتار صحیح در شبکه اعطا می شود. سیستم رای گیری برای انتخاب نمایندگان برجسته یک سیستم مستمر است، به این معنی که اگر فردی اشتباه عمل کند، ممکن است جایگزین شود. برای اطلاعات بیشتر، مقاله را توصیه می کنیم ترون چیست؟ را بخوانید

4- شبکه نمودار هش Hydra

هدرا هش گراف نسل جدیدی از فناوری شبکه های توزیع شده است که با تمرکز بر سرعت، امنیت و قابلیت مقایسه طراحی شده است. هدرا از مکانیزم اجماع منحصر به فردی به نام نمودار هش استفاده می کند که توانایی اعتبارسنجی شبکه را به روشی عملی فراهم می کند. شبکه هاترا توانایی پردازش 10000 تراکنش در ثانیه را دارد. این سرعت عملیاتی، هدرا را به یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های بلاک چین در بازار تبدیل کرده است.

علاوه بر سرعت بسیار بالای شبکه، هدرا دارای ویژگی های دیگری مانند توان عملیاتی بالا، امنیت بالای مبادلات و پایداری عالی شبکه است. به همین دلیل هدرا در موقعیت های مختلفی مانند مدیریت زنجیره تامین، تایید هویت دیجیتال و موقعیت های مشابه استفاده می شود.

اخرین حرف

در دنیای پر سرعت امروز، کاربران انتظار نتایج آنی را دارند و این اصل در مورد تراکنش های مالی نیز صدق می کند. به همین دلیل، کاربران معمولاً هنگام انتخاب بلاکچین مورد نظر، عواملی مانند امنیت و سرعت پردازش تراکنش را در نظر می گیرند.

راسلب مسئولیت: مطالب منتشر شده در دسته گزارش های تبلیغاتی توسط شرکت های خارجی تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا انتشار خبری دارد. این مطلب فقط در حال بازنشر است و شهر الشهزار مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن ندارد.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/pr/48784-the-world-s-fastest-blockchain