سری AMD Ryzen AI 300 برای رقابت با اسنپدراگون کوالکام آمده است.

سری AMD Ryzen AI 300 برای رقابت با اسنپدراگون کوالکام آمده است.

سری AMD Ryzen AI 300 برای رقابت با اسنپدراگون کوالکام آمده است.

منبع تصویر: AMD

AMD فاش شد پردازنده های موبایل Ryzen AI 300 در کامپیوتکس 2024، پردازنده هوش مصنوعی خودش که با اینتل رودررو خواهد شد دریاچه ماه و کوالکام اسنپدراگون X. ویژگی برجسته این سیستم های جدید بر روی تراشه ها (SoC) NPU (واحد پردازش عصبی) است که دارای قابلیت های برتر است. سری Ryzen 8000 AMD پردازنده های ارائه شده در CES امسال.

برای شروع، AMD دو مدل را معرفی کرده است: AMD Ryzen Ae9 HX370 و AMD Ryzen AI 9365. Ryzen AI 9 HX 370 دارای پیکربندی 12 هسته ای و 24 رشته ای است. Radeon 890M گرافیک، اندازه عالی 36 مگابایت کش. در همین حال، Ryzen AI 9 365 دارای 10 هسته و 20 رشته است. 34 مگابایت کش.

منبع تصویر: AMD

AMD می‌گوید این پردازنده‌های جدید قرار است از جولای 2024 در لپ‌تاپ‌ها عرضه شوند و این شرکت از نزدیک با مایکروسافت همکاری می‌کند تا استانداردهای جدید Copilot+ را برآورده کند. هر دو پردازنده مجهز به 50 قطعه ماژول پردازش عصبی – بسیار بالاتر از نیازهای مایکروسافت Copilot+.

سال 2024 سال جالبی است، زیرا ما شاهد رقابت نه دو پردازنده معمولی موبایل، بلکه سه پردازنده موبایل اینتل، AMD و کوالکام برای کسب سهم عمده بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی هستیم. ممکن است کوالکام اولین سری را با اولین لپ‌تاپ مجهز به اسنپدراگون X از این ماه عرضه کرده باشد. اما حرکت AMD نیز کلیدی است و آن را جلوتر از اینتل (لپ‌تاپ‌های Lunar Lake تنها در سه ماهه سوم سال جاری عرضه می‌شوند) و برخلاف اسنپدراگون مبتنی بر Arm معماری x86 پردازنده های AMD (و اینتل) از پشتیبانی بومی ویندوز بهره می برند.

  JerryRigEverything و dbrand مشترکاً از Casetify به دلیل نقض حق چاپ شکایت کردند

منبع تصویر: AMD

اسنپدراگون کوالکام با این حال، تجربیات بومی معمولاً عملکردی عالی ارائه می‌دهند و به AMD مزیتی می‌دهند، زیرا پردازنده‌های Ryzen AI 300 آن فقط با ویندوز و برنامه‌های موجود کار می‌کنند.

در حال حاضر، برای اولین بار پس از مدت ها، AMD این شانس را دارد که از اینتل که همچنان بر فضای پردازنده های موبایل مسلط است، پیشی بگیرد.

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/tech-news-amd-ryzen-ai-300-series-mobile-processors-cpu