سوت عجیب AMD در پردازنده های Ryzen 8000G (+ به روز رسانی)


تقریباً تمام APU های رومیزی AMD نتیجه استفاده مجدد از قالب های طراحی شده برای لپ تاپ ها هستند که قطعات غیر ضروری مخصوص لپ تاپ حذف یا غیرفعال شده اند. جالب اینجاست که با سری Ryzen 8000G، AMD فراموش کرده است که قابلیتی به نام STAPM را غیرفعال کند که برای خریداران آزاردهنده است. خبر خوب این است که یک به روز رسانی نرم افزار این ویژگی غیر ضروری و آزار دهنده را غیرفعال می کند.

وقتی AMD از پردازنده‌هایی که در اصل برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند، دوباره استفاده می‌کند تا آنها را به عنوان APU ارائه کند، بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها غیرفعال می‌شود. این ویژگی‌ها برای لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفته شده‌اند و در رایانه‌های رومیزی کاربرد ندارند، بنابراین AMD به‌جای بازطراحی کامل پردازنده‌های دسکتاپ با حذف ویژگی‌های غیر ضروری، آن‌ها را به سادگی غیرفعال می‌کند.

وجود قابلیت STAPM در پردازنده های Ryzen 8000G

STAPM یا Skin Temperature Takeing Power Consumption Management یکی از قابلیت های موجود در پردازنده های لپ تاپ AMD است که علاوه بر دمای خود CPU، دمای دریافتی از سنسور تعبیه شده در قاب لپ تاپ را در مدیریت مصرف نیز در نظر می گیرد. و دمای پردازنده برای کاهش دمای بدنه دستگاه و احساس ناخوشایند برای کاربر. واضح است که این یک ویژگی مفید برای رایانه های شخصی رومیزی نیست، اما AMD فراموش کرده است که آن را در پردازنده های سری Ryzen 8000G غیرفعال کند.

  بررسی Dyson Airstrait: بهترین اتو مو تا کنون

ویژگی AMD STAPM

بررسی رسانه ها پخش کننده های نکسوس مشخص شد که AMD فراموش کرده است که STAPM را در پردازنده های Ryzen 8000G به درستی غیرفعال کند، که تأثیر منفی بر رفتار پردازنده در هنگام تقویت هسته های CPU و GPU دارد. ظاهراً فعال ، STAPM باعث می‌شود که پردازنده در هنگام استفاده زیاد باعث کاهش سرعت آن شود.

در این رابطه بخوانید:

– مشخصات کامل پردازنده های Ryzen 8000G اعلام شد
– انتشار اولین بنچمارک برای پردازنده های AMD Ryzen 8000G. 30٪ سریعتر از 5000 گرم
– پردازنده های AMD Ryzen 8000G معرفی شدند. گیم پلی سرگرم کننده با سریع ترین گرافیک یکپارچه جهان

در پاسخ به رسانه ها، AMD اعلام کرد که به روز رسانی برای رفع این مشکل در حال توسعه است. آپدیت مورد نظر در قالب آپدیت بایوس از طریق سازندگان مادربرد ارائه خواهد شد.

تست‌های GN نشان می‌دهند که غیرفعال ، کامل STAPM حداکثر افزایش کارایی 16% را ایجاد می‌کند که بی‌اهمیت نیست. بهتر است در هفته های آینده وب سایت سازنده مادربرد سیستم خود را بررسی کنید تا ببینید آیا این به روز رسانی مهم در دسترس است یا خیر.

برای رفع مشکل STAPM، انتشار به‌روزرسانی را شروع کنید

ظاهرا MSI اولین سازنده ای است که برای رفع این مشکل به روز رسانی BIOS را منتشر کرده است. گزارش ها حاکی از آن است که چند روز پیش این شرکت تایوانی آپدیت بتای بایوس را برای مادربردهای AM5 خود منتشر کرد که در آن قابلیت STAPM به طور پیش فرض غیرفعال است.

این به روز رسانی برای تمام مادربردهای سوکت MSI AM5 موجود است و دارندگان می توانند بایوس جدید را دریافت کرده و مادربرد خود را به روز کنند. این به روز رسانی بر اساس AGESA ComboPI 1.1.0.2b است.

  با قابلیت ها و ویژگی های مادربردهای MSI Z790 MAX که ترکیبی از قدرت و کارایی برای گیمرها هستند آشنا شوید.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/cpus/49417-amd-fix-ryzen-8000g-desktop-apu-stapm-motherboard-bios-updates