عجیب اما واقعی؛ هوش مصنوعی DeWave می تواند افکار شما را بخواند!


خواندن ذهن مردم یکی از آرزوهایی بوده که همیشه انسان ها داشته و تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است. اما به نظر می رسد که هوش مصنوعی به اندازه کافی برای انجام این وظیفه پیشرفت کرده است. در همین راستا، گروهی از دانشمندان استرالیایی مدلی از هوش مصنوعی به نام DeWave را معرفی کردند که می تواند افکار انسان را بخواند و آنها را به متن تبدیل کند.

در این مدل بر خلاف سایر مدل ها از ایمپلنت استفاده نمی شود بلکه کاربر باید کلاه مخصوصی به سر داشته باشد. با استفاده از این کلاه، هوش مصنوعی DeWave امواج مغزی شما را ضبط کرده و آنها را به متن رمزگشایی می کند. طبق آگهی هشدار علمی فناوری DeWave قادر است امواج مغز انسان را مستقیماً به متن ترجمه کند.

علیرغم ظاهر تهدید آمیز، هوش مصنوعی DeWave می تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به فلج مغزی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و همچنین می توان از این فناوری برای هدایت ابزارهایی مانند روبات ها استفاده کرد.

دقت پایین مدل DeWave AI و امیدواریم عملکرد آن را بهبود بخشیم

دقت پایین مدل DeWave AI و امیدواریم عملکرد آن را بهبود بخشیم

البته دقت مدل DeWave AI در حال حاضر حدود 40 درصد است، اما هدف دانشمندان ارتقای کیفیت آن و رسیدن به دقت حدود 90 درصدی است تا با مدل های سنتی ترجمه زبان یا نرم افزارهای تشخیص گفتار برابری کند.

قبلاً راه‌هایی برای خواندن ذهن انسان و تبدیل سیگنال‌های مغز به گفتار وجود داشت. طبیعتا این روش ها نیاز به جراحی و کاشت ایمپلنت در مغز انسان دارند و استفاده روزانه از آن ها به صورت عملی بسیار سخت و غیر ممکن است.

  چرا MSI RTX 4060 Ti انتخاب مناسبی برای هوش مصنوعی است

اما هوش مصنوعی DeWave می تواند بسیاری از این محدودیت ها را برطرف کند. علاوه بر این، محققان هوش مصنوعی DeWave را با داده های مدل های زبان بزرگ مانند مدل GPT AI آموزش دادند تا بتواند شکاف بین کلمات را تشخیص دهد و امواج مغزی را به کلمات مورد نظر ترجمه کند.

در این رابطه بخوانید:

– معایب، معایب و خطرات هوش مصنوعی برای بشریت
– هوش عمومی مصنوعی (AGI) چیست و چرا باید نگران آن باشیم؟

البته این فناوری همچنان مشکل کوچکی در تشخیص کلمات دارد که به دلیل شباهت امواج مغزی کلمات مختلف است. نکته جالب این است که هوش مصنوعی DeWave در ترجمه افعال بسیار خوب عمل کرده است.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/technology/48871-new-mind-reading-ai-translates-thoughts-directly-from-brainwaves-without-implants