قدرت پردازنده های Lunar Lake اینتل؛ تا 50٪ قوی تر از سری Meteor Lake


به تازگی اطلاعات جالبی در مورد پردازنده های Lunar Lake اینتل به بیرون درز کرده است. به نظر می رسد نسل بعدی پردازنده های Blue Team عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت و تقریباً 50 درصد قدرتمندتر از پردازنده های لپ تاپ Meteor Lake-U اینتل خواهند بود. جزئیات بیشتر در مورد پردازنده های Lunar Lake شرکت Blue Team را در Device City بخوانید.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، احتمالاً پردازنده‌های Lunar Lake با هشت هسته پردازشی شامل چهار هسته قدرتمند P-Core با معماری Lion Cove و چهار هسته کم مصرف E-Core با ریزمعماری Skymont وارد بازار خواهند شد.

جزئیات بیشتر در مورد مشخصات پردازنده اینتل Lunar Lake

جزئیات بیشتر در مورد مشخصات پردازنده اینتل Lunar Lake

پردازنده های سری Lunar Lake به هر شکلی جایگزین سری Meteor Lake خواهند شد و اینتل هنوز جزئیات زیادی در مورد این پردازنده ها منتشر نکرده است. اما واضح است که تیم Blue می خواهد این پردازنده ها را در دو نوع با قابلیت های TDP متفاوت روانه بازار کند.

ظاهراً اولی 17 وات قدرت دارد و در حالت بوست تا 30 وات می رسد. دسته دوم برای لپ تاپ های بدون فن است و دارای TDP 8 وات خواهد بود. پردازنده های Lunar Lake بسیار قدرتمندتر از پردازنده های Meteor Lake در بخش NPU خواهند بود.

طبق آگهی videocardz این پردازنده تا سه برابر سریعتر از Meteor Lake خواهد بود. جدیدترین پردازنده های اینتل به پردازنده گرافیکی Xe2-LPG نیز مجهز خواهند شد که می تواند بدون نیاز به پردازنده گرافیکی مجزا، عملکرد گرافیکی لپ تاپ های کوچک را بهبود بخشد.

انتظار می رود اینتل پردازنده های سری Lunar Lake را در سال جاری معرفی کند اما احتمالا در سال 2025 به تولید انبوه خواهند رسید که در همین راستا شاهد رونمایی از مشخصات نمونه ای از این تراشه ها هستیم که دارای سرعت پایه 1.8 گیگاهرتز و یک ساعت تقویتی 2.8 گیگاهرتز ارائه می دهد.

  گوشی پرچمدار Galaxy S24 Ultra در تست باتری از iPhone 15 Pro Max برتری دارد (ساعت)

در حال حاضر انتظار می‌رود پردازنده‌های سری Lunar Lake مبتنی بر فناوری ساخت 20A اینتل باشند و سرعت کلاک بالاتری را در مقایسه با پردازنده‌های خانواده Meteor Lake فعلی ارائه دهند.

در بخش کش، شاهد استفاده از 832 کیلوبایت کش L1، 14 مگابایت کش L2 و 12 مگابایت کش L3 (یا حافظه نهان مشترک بین تمام هسته ها) هستیم.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/cpus/49969-intel-lunar-lake-at-17w-set-to-offer-1-5x-mt-boost-over-meteor-lake-u