لوگوی اینتل انویدیا با معرفی پردازنده قدرتمند Intel Gaudi 3; 50٪ سریعتر از H100


این روزها رقابت برای تامین پردازنده های هوش مصنوعی شدت گرفته است و در همین راستا اینتل ساعاتی پیش در مراسم Vision 2024 پردازنده هوش مصنوعی جدیدی را با نام Gaudi 3 معرفی کرد که عملکرد آن حدود 1.7 برابر انویدیا است. پردازنده H100 در ادامه این مطلب از دیوایس سیتی با نکات مهم در مشخصات این پردازنده بیشتر آشنا می شویم.

تسلط انویدیا بر بازار تراشه‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی باعث شده است که اینتل و AMD با ساخت تراشه‌های جدید، عرصه را برای تیم سبز تنگ کنند. در همین راستا اینتل یکی دیگر از غول های پردازشی را معرفی کرده است و تیم آبی تمرکز زیادی روی مصرف انرژی پردازنده جدید خود گذاشته است.

اینتل با معرفی پردازنده جدید خود ادعا می کند که Gaudi 3 نسبت به H100 انویدیا 50 درصد در پردازش و 40 درصد در مصرف انرژی بهتر عمل می کند. این پردازنده در دو مدل تولید شده و مجهز به حافظه 128 گیگابایتی HBM2e با پهنای باند 3.7 ترابایت بر ثانیه خواهد بود.

پردازنده اینتل Gaudi 3

پردازنده Gaudi 3 این غول پردازشی سریعتر از پردازنده Nvidia H100 است

پردازنده جدید اینتل دارای 24 کارت شبکه اترنت RDMA 200 گیگابیت بر ثانیه است و توان مصرفی آن 900 وات است. قدرت پردازشی این پردازنده به 1835 ترافلاپس دو برابر نسل قبل می رسد.

ضمناً لازم به ذکر است که پهنای باند شبکه دو برابر شده و پهنای باند حافظه نیز 1.5 برابر شده است. همچنین اعلام شد که سیستم های مجهز به Gaudi 3 توسط شرکای اینتل مانند Dell و Lenovo راه اندازی خواهند شد.

  بررسی هدست بازی سونی Inzone H9: تمام مزایای XM5 برای گیمرها

غول پردازشگر Gaudi 3 Intel

طبق آگهی com. wccftech نسل سوم پردازنده گائودی با خنک کننده هوا تولید می شود و به زودی مدل های مجهز به خنک کننده مایع نیز تولید خواهند شد. پردازنده Gaudi 3 از همان معماری نسل قبل استفاده می کند، اما با فناوری پیشرفته 5 نانومتری TSMC.

پردازنده Gaudi 3 به لطف دوبرابر ، پهنای باند شبکه و ارائه قدرت پردازش قابل توجهی به کاربران، می تواند خوشه هایی حاوی حداکثر 1024 گره سرور تشکیل دهد. نسل سوم پردازنده های پرقدرت سری Gaudi قرار است در سه ماهه سوم سال 2024 وارد تولید انبوه شود.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/cpus/50352-intel-gaudi-3-ai-accelerator-5nm-128-gb-hbm2e-900w-50-percent-faster-nvidia-h100