لیستی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در بهار 2024 که باور نمی کنید

لیستی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در بهار 2024 که باور نمی کنید

لیست زبان های برنامه نویسی محبوب برای ماه می 2024 نشان می دهد که زبان های برنامه نویسی قدیمی Fortran و COBOL با وجود اینکه 70 سال سن دارند و رها نشده اند، همچنان در بین برنامه نویسان بسیار محبوب هستند. در مرحله بعد، می توانید لیست 10 زبان برنامه نویسی محبوب در سال 2024 را بررسی کنید و متوجه شوید که چرا فرترن اینقدر محبوب است.

محبوبیت یک زبان برنامه نویسی که 70 سال پیش منتشر شد، به وضوح یک دستاورد بزرگ است و حتی پیشرفت هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، فرترن را فراموش نکرده است.

رتبه بندی زبان ها در شاخص TIOBE در ماه می 2024

نسخه مه TIOBE Index حاوی نتایج غیرمنتظره ای است که از جمله آنها می توان به محبوبیت عجیب دو زبان برنامه نویسی قدیمی اشاره کرد. این زبان های قدیمی و منسوخ هنوز در کنار زبان های مدرن و پیشرفته تر مورد استفاده قرار می گیرند.

فهرست TIOBE یا فهرست محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بر اساس نتایج استخراج شده از 25 موتور جستجوی برجسته تهیه شده و ماهانه به روز می شود. اگرچه شاخص TIOBE به عنوان یک شاخص قابل اعتماد از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جهان شناخته می شود، اما شامل زبان هایی مانند HTML یا XML نمی شود و فقط شامل زبان های کامل تورینگ می شود.

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سال 2024

رتبه‌بندی زبان‌های TIOBE معمولاً Python، C و C++ را به‌عنوان سه زبان برنامه‌نویسی محبوب در جهان نشان می‌دهد، اما رتبه‌بندی آنها ممکن است ماه به ماه کمی نوسان داشته باشد.

  این مدل هوش مصنوعی فکر می کند زنده است و از مرگ می ترسد!

جالب اینجاست که در سال 2024 شاهد ورود زبان برنامه نویسی قدیمی Fortran به لیست محبوب ترین ها خواهیم بود. زبان برنامه نویسی فرترن در سال 1957 منتشر شد و در اصل برای انجام محاسبات ریاضی و علمی طراحی شده بود. این ویژگی‌های متمایز، فرترن را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در میان توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۴ تبدیل کرده است، علی‌رغم ظهور زبان‌های پیشرفته و مدرن، زیرا در رتبه دهم فهرست قرار گرفت. اما چگونه یک زبان برنامه نویسی قدیمی پس از بیش از 20 سال به لیست محبوب ترین ها بازگشت؟

03.JPG
کد فرترن ساده

مدیر عامل نرم افزار TIOBE در توضیح این شگفتی می گوید که شاخص آنها نتیجه چیزی است که شمارش یا اندازه گیری می شود و فرترن موضوع بیش از هزار کتاب موجود در فروشگاه آمازون بوده است. در مقابل، تعداد کتاب‌های منتشر شده با زبان‌های جدید و جذاب مانند کاتلین و روست به ندرت بیش از 300 کتاب است. مهمتر از همه، فرترن دیگر زبان برنامه نویسی قدیمی نیست که به دهه 1950 باز می گردد و در سال 2023 به روز شده است.

04.JPG
کد مشابه در پایتون

اما شاید مهمترین دلیل محبوبیت مجدد فرترن، ضرورت محاسبات ریاضی در عصر حاضر باشد. اگرچه زبان های برنامه نویسی مختلف سعی کرده اند نیاز به Fortran را از بین ببرند، اما هر کدام دارای معایب و مشکلات خاص خود هستند. به عنوان مثال، پایتون کند است، MATLAB بسیار آسان اما گران است، و C و C++ ذاتاً از محاسبات پیچیده ریاضی پشتیبانی نمی‌کنند و به کتابخانه‌های شخص ثالث نیاز دارند. در چنین شرایطی، مدیر عامل TIOBE می گوید که در جنگل زبان های برنامه نویسی، فرترن همچنان دارای مزیت هایی است.

  این شما هستید و این اولین ربات کشاورز چینی است که با استفاده از هوش مصنوعی کشاورزی می کند

جدای از Fortran و قابلیت های بالای آن در انجام محاسبات پیشرفته، COBOL نیز شگفت انگیز بود. این زبان برنامه نویسی به سال 1959 برمی گردد و از زبان انگلیسی الگوبرداری شده است که اکنون در رتبه 20 در سال 2024 قرار گرفته است. COBOL بیشتر در زیرساخت های بانکی، خودرو، بیمه و موارد مشابه استفاده می شود. جالب اینجاست که IBM می خواهد با استفاده از هوش مصنوعی، امکان تبدیل کدهای COBOL را به زبان مدرن تری مانند جاوا فراهم کند.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/software/50907-old-programming-languages-fortran-cobol-2024