مادربرد چیست؟ – آشنایی با قطعات مادربرد کامپیوتر و لپ تاپ


اگر با این سوال مواجه شده اید که مفهوم مادربرد چیست و چه کاربردی در کامپیوتر، تلفن همراه، مودم یا حتی تلویزیون دارد، بهتر است بدانید که در مقاله زیر سعی شده است به تمام سوالات رایج در مورد مادربرد

وقتی همه مادربرد را می شنوند، ذهن ما به سمت مادربرد کامپیوتر می رود، با این حال، مادربرد یا برد اصلی فقط برای سیستم کامپیوتری نیست و از این اصطلاح برای اشاره به برد الکترونیکی بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر استفاده می شود.

مادربرد نام های دیگری مانند برد اصلی، مین برد، مادربرد و برد اصلی دارد که همگی به برد الکترونیکی اصلی دستگاه اشاره دارند.

معرفی

اگر بخواهیم مفهوم مادربرد را به زبان ساده بیان کنیم، آن برد الکترونیکی اصلی کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تلویزیون هوشمند، مانیتور و بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر است و اساسا بزرگترین برد موجود در آنهاست. دلیل بسیار واضحی برای استفاده از کلمه “مادر” در نام این انجمن وجود دارد. زیرا وظیفه مادربرد فراهم آوردن بستر برای قسمت های مختلف سیستم است.

تحقیق درباره مادربرد کامپیوتر
مادربرد مدرن برای بازی

وظیفه مادربرد برقراری ارتباط اجزایی مانند پردازنده، رم، گرافیک، کارت های توسعه، حافظه ذخیره سازی و غیره با یکدیگر است تا بتوانند در حین برقراری ارتباط، یک سیستم را تشکیل دهند. همچنین مادربرد وظیفه تامین برق بیشتر این قطعات را بر عهده دارد.

اپلیکیشن مادربرد

مادربرد یک برد الکترونیکی یا PCB بزرگ است که از اجزای مختلف، سوکت های پردازنده، اسلات های توسعه، کانکتورها و پورت های ارتباطی تشکیل شده است. از آنجایی که مادربرد برد اصلی هر دستگاهی است، اغلب بزرگترین PCB است و به راحتی با اندازه و تعداد قطعات مادربرد قابل شناسایی است.

  سوت عجیب AMD در پردازنده های Ryzen 8000G (+ به روز رسانی)

استفاده از مادربرد در کامپیوتر بسیار ساده اما حیاتی است و بدون مادربرد نمی توانید کامپیوتر داشته باشید. مادربرد سیستم شما ارتباط لازم را بین اجزای مختلف خود ایجاد می کند و بدون مادربرد، CPU، RAM، GPU، SSD و … شما نمی توانند کار کنند.

مادربرد به زبان انگلیسی است
کاربرد قطعات مادربرد

در تصویر بالا کاربرد و عملکرد اجزای مادربرد را مشاهده می کنید.

  • A: سوکت پردازنده برای نصب CPU
  • ب: اسلات های توسعه برای نصب کارت گرافیک و انواع کارت های توسعه یا اضافی
  • A: اسلات M.2 برای نصب درایو SSD
  • د: هدر برای اتصال فن به مادربرد
  • E: هدر پنل جلویی کیس برای اتصال دکمه ها و چراغ ها
  • F: کانکتور SATA برای اتصال هارد دیسک یا SSD
  • G: اسلات RAM برای نصب ماژول RAM
  • H: کانکتورهای برق برای اتصال برق به مادربرد
  • I: کانکتورهای پنل عقب برای اتصال آنتن Wi-Fi، USB و شبکه

بسیاری از برندها مادربرد تولید می کنند، از جمله Asus، Gigabyte، MSI، Biostar، Azark، Colorfull، Elitegroup و بسیاری از برندهای چینی. در لپ تاپ ها مادربرد خود دستگاه معمولا از همین برند است.

در این رابطه بخوانید:

– طول عمر مادربرد چقدر است؟ (+ راه های افزایش آن)
– آموزش عیب یابی مادربرد کامپیوتر و لپ تاپ ویندوز و لینوکس
– چیپست های مادربرد چیست؟ با انواع چیپست های مادربرد و اهمیت آنها آشنا شوید

در این مقاله به طور خاص در مورد مادربردهای کامپیوتر و لپ تاپ صحبت می کنیم.

اجزای مادربرد

اکنون که مفهوم مادربرد را می دانیم، وقت آن است که با اجزای آن آشنا شویم. مادربرد از اجزای مختلفی تشکیل شده است که تعداد آنها بسته به کلاس آن و کاربر می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. با این حال، اجزای رایج اکثر مادربردها به شرح زیر است:

  • کانکتورهای برق
  • سوکت پردازنده
  • اسلات های رم
  • شکاف های توسعه
  • پورت ها و هدرها
  • سینک حرارتی
  • برش ها
  کارت گرافیک 6 گیگابایتی Radeon RX 5600 XT خود را به 16 گیگابایت تبدیل کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، یک مادربرد می تواند کاملاً متفاوت از دیگری باشد. به عنوان مثال، مادربردهای ارزان قیمت یا ارزان قیمت دارای حداقل ویژگی‌ها هستند، اما یک مادربرد سرور می‌تواند چندین سوکت پردازنده، تعداد زیادی اسلات حافظه و اسلات‌های توسعه، همراه با پورت‌ها و هدرهای بیشتری داشته باشد.

مادربرد چگونه کار می کند

عملکرد یک مادربرد با وجود پیچیدگی بالا نسبتاً ساده است. مادربرد از یک چیپست و تعداد بی شماری از مسیرهای ارتباطی تشکیل شده است که ارتباط بین اجزای مختلف، انرژی مورد نیاز آنها و قابلیت های ارتباطی را فراهم می کند. هدف اصلی مادربرد اتصال اجزای مختلف سیستم به یکدیگر علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز آنهاست، اما به زبان ساده تر می توان گفت که وظیفه اصلی مادربرد تغذیه CPU و اتصال سایر قطعات به یکدیگر است. آی تی.

تخته مدار

چیپست یک تراشه بزرگ و کلیدی در هر مادربردی است که به عنوان رابط یا رابط بین CPU و سایر اجزای مادربرد و همچنین اتصال CPU به خود مادربرد عمل می کند. بسیاری از ویژگی ها و قابلیت های مادربرد به مدل چیپست آن بستگی دارد که معمولاً در مدل های پایین رده ارزان و ضعیف است. برای مثال چیپست های AMD A، H یا اینتل کمترین قابلیت های ارتباطی را دارند.

مادربرد دارای یک برنامه بسیار مهم است که BIOS است. این نرم افزار اگرچه کدهای اصلی راه اندازی پردازنده و سیستم را ارائه می کند، اما وظیفه کنترل و نظارت بر تنظیمات، ولتاژها و پارامترهای مختلف سیستم را بر عهده دارد. بایوس مادربرد دارای رابط کاربری نیز می باشد و کاربر می تواند تنظیمات مختلف را مشاهده یا تغییر دهد. در مادربردهای امروزی به جای بایوس قدیمی، شاهد نرم افزارهای پیشرفته و مدرن تری هستیم که چیزی کمتر از یک سیستم عامل کوچک ندارند. این نرم افزار Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) نام دارد.

  مشخصات سری گلکسی اس 24 سامسونگ قبل از مراسم معرفی به بیرون درز کرد

نتیجه

در این مقاله به مفهوم مادربرد پرداختیم و بدون پیچیدگی فنی یا وارد شدن به بحث های تخصصی در مورد مادربرد سعی کردیم اجزای مادربرد و برخی از اصطلاحات مربوط به آن را بیان کنیم. مادربرد به معنای واقعی کلمه مادر سیستم است و اگر مادربرد نباشد، سیستمی وجود ندارد.

وظیفه مادربرد برقراری ارتباط بین اجزای مختلف سیستم از طریق مسیرهای ارتباطی آن و تامین انرژی مورد نیاز بخش هایی مانند حافظه با دسترسی تصادفی (RAM)، کارت گرافیک، پردازنده و دستگاه های USB است. برای نظارت و کنترل آنها در حین ایجاد قالب. .

اثر متقابل
مادربرد ایستگاه کاری مدرن

انواع مادربرد ممکن است بر اساس معیارهای مختلف متفاوت باشد، از فاکتور فرم تا کاربر (سرور، خانه یا ایستگاه کاری)، کلاس تجاری، محدوده قیمت، بازی و غیر بازی. مادربردها نیز از نظر سوکت و پلتفرم انواع مختلفی دارند. کلاس دیگری از مادربردها می توانند اینتل یا AMD باشند که هر کدام فقط از پردازنده های یک سازنده پشتیبانی می کنند.

سوالات رایج

چرا به آن مادربرد می گویند؟

زیرا مادربرد مهمترین و ضروری ترین برد سیستم است و بدون مادربرد نمی توان قطعات آن را نصب و یا استفاده کرد.

مادربرد کامپیوتر چگونه کار می کند؟

مادربرد سیستم از مسیرهای ارتباطی (اتصالات)، قطعات الکترونیکی، چیپست ها و … تشکیل شده است که توسط پردازنده و چیپ ست کنترل می شود تا سیستم و اجزای آن بتوانند کار کنند.

تفاوت مادربرد کامپیوتر با لپ تاپ چیست؟

مادربرد کامپیوتر با فرم، اندازه و شکل خاصی ساخته می شود که قابل تعویض و تغییر است، در حالی که مادربرد لپ تاپ مختص همان دستگاه است و قابل تعویض یا ارتقا نیست.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/articles-guides/motherboard/50576-what-is-a-motherboard