مورد عجیب نورپردازی RGB رم به بدنه کارت گرافیک ها آسیب می رساند


اخیراً اتفاق عجیبی در مورد کارت‌های گرافیک سیستم‌های مجهز به نور RGB و کیت‌های رم برای برخی از گیمرها رخ داده است. ظاهرا نور چراغ های RGB رم می تواند بر پنل پشتی کارت گرافیک تاثیر بگذارد و سطح آن را بسوزاند. در ادامه این مطلب از شهر سخت افزار به توضیح مورد عجیب آسیب نورپردازی RGB رم کارت های گرافیک می پردازیم.

برخی از گیمرها داستان های مشابهی از کارت های گرافیک RTX خود را به اشتراک گذاشتند که یک مشکل غیرعادی را تجربه کردند. گفته می شود که کارت گرافیک برخی از کاربران با الگوی خاصی سوخته است که با تابش نور از نور RAM مطابقت دارد.

پنل پشتی کارت گرافیک به دلیل روشنایی RAM RGB سوخته است.

پنل پشتی کارت گرافیک به دلیل روشنایی RAM RGB سوخته است.

مطابق با videocardz به نظر می رسد برخی از دیودهای ساطع کننده نور در RAM تشعشعات UV ساطع می کنند. هنگامی که این نور به مواد یا پوشش روی پنل پشتی کارت گرافیک برخورد کند، به رنگ آن آسیب می رساند.

البته اکثر دیودها اشعه UV ساطع نمی کنند. اما برخی از لامپ های CRI بالا ممکن است طیف UV را در محدوده 375-400 نانومتر منتشر کنند. این باعث سوختن پنل پشتی کارت گرافیک شد.

مشخص نیست که صفحه پشتی کارت گرافیک به دلیل اشعه ماوراء بنفش سوخته است یا گرمای ایجاد شده توسط دیودها علت این مشکل است. البته اگر مشکل به دلیل گرما باشد باید در قسمت های دیگر مانند هیت سینک SSD نیز سوختگی مشاهده شود.

رایت پنل پشتی کارت گرافیک

اکثر گزارش‌های کاربران مربوط به خراب شدن چراغ‌های RAM RGB در پنل پشتی کارت‌های گرافیک RTX 3080 و RTX 4080 بود. کاربر دیگری نیز چند سال پیش از مشاهده این مشکل در کارت گرافیک GTX 1080 Ti خبر داد.

  50 گیگابیت بر ثانیه، معنای واقعی اینترنت پرسرعت!

حتی یکی از کاربران کارت گرافیک خود را با مدل دیگری جایگزین کرد و متوجه الگوی سوختگی مشابه در کارت گرافیک جدید شد که نشان می‌دهد نور RGB رم مقصر اصلی است. در مورد این چی فکر می کنی؟

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/50326-gamers-report-memory-rgb-lights-are-damaging-gpu-backplates