پیکربندی پردازنده Arrow Lake اینتل فاش شد. 24 هسته با فرکانس تقویت 3 گیگاهرتز!


اگر منتظر نسل بعدی پلتفرم دسکتاپ اینتل بوده اید، بهتر است بدانید که اخیرا اطلاعات جدیدی در مورد پردازنده های Arrow Lake به بیرون درز کرده است. اطلاعات جدید به وضوح تعداد و کل هسته های پردازنده های Arrow Lake را به اضافه قابلیت ها و قابلیت های این نسل نشان می دهد. در همین راستا شاهد افشای مشخصات چند مدل از این پردازنده های 24 هسته ای هستیم که فرکانس بوست آنها به 3 گیگاهرتز می رسد.

پردازنده های Arrow Lake اینتل تغییر بزرگی را برای پلتفرم های دسکتاپ نشان خواهند داد. این پردازنده ها با معماری کاملا جدید همراه با پلتفرم جدید مبتنی بر سوکت LGA 1851 روانه بازار خواهند شد.

پردازنده های Arrow Lake از P-Cores با ریزمعماری Lion Cove و E-Cores با معماری Skymont تشکیل شده اند. قبلاً دیده بودیم که این پردازنده‌ها تا 24 هسته در پیکربندی 16+8 دارند، اما اکنون دو مدل جدید از این سری به بیرون درز کرده است.

Arrow-2.jpg

اولین مدل از پردازنده دسکتاپ Arrow Lake اینتل شامل یک پردازنده 24 هسته ای است که ظاهراً از همان پیکربندی 8 هسته P و 16 هسته E با فرکانس 3 گیگاهرتز استفاده می کند. البته مدل دوم دارای پیکربندی 20 هسته ای است که شامل 8 هسته P و 12 هسته E است و سرعت هسته آن به 2.30 گیگاهرتز می رسد.

پیکربندی این پردازنده ها شبیه به نسخه های فعلی Core i9-14900K و Core i7-14700K به نظر می رسد، اما تفاوت اصلی ممکن است عدم اشاره به پشتیبانی SMT/HT باشد. اخیراً مشخص شده است که حذف SMT/HT از پردازنده‌های اینتل با استفاده کارآمدتر از هسته‌ها همراه است، زیرا هسته‌ها نقش HT را برای برنامه‌های چند رشته‌ای بر عهده می‌گیرند و عملکرد سریع‌تری را به شیوه‌ای کارآمدتر ارائه می‌کنند.

  بررسی LEGO Star Wars Tantive IV (75376): این کشتی کنسولی است که دفتر شما به دنبال آن است

خواهیم دید که نتایج حذف HT از پردازنده های نسل بعدی اینتل چه خواهد بود، اما این شرکت همچنان در بهبود هسته های خود در برخی برنامه ها و بازی ها با مشکل مواجه است.

اینتل سعی کرده است تا استفاده از E-Core خود را در قالب APO (Application Performance Optimization) بهینه کند، با این حال، تنها قادر به پشتیبانی از لیست کوچکی از بازی ها و همچنین محدود به آخرین پردازنده ها است. شایان ذکر است که اینتل اخیراً پشتیبانی APO را برای چیپ‌های قدیمی‌تر باز کرده است، اما هنوز شاهد عرضه آن نبوده‌ایم.

علاوه بر کاشی های محاسباتی پردازنده، تراشه های دسکتاپ Arrow Lake اینتل دارای یک iGPU سطح GT1 بر اساس معماری Arc Xe-LPG Alchemist خواهند بود. انتظار می رود قطعات موبایل دارای گرافیک Alchemist Xe-LPG با تغییراتی در طراحی اصلی باشند.

در این رابطه بخوانید:

– تصویری از پردازنده 24 هسته ای Intel Arrow Lake-H را اینجا ببینید

همچنین احتمالاً این اولین خانواده رایانه‌های رومیزی اینتل خواهد بود که دارای NPU هستند، AMD قبلاً اینتل را شکست داده و NPU اختصاصی مبتنی بر هوش مصنوعی را در هر دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ ارائه می‌کند.

خانواده Core Ultra 200 اینتل شامل تراشه‌های Lunar Lake نیز می‌شود، اما این تراشه‌ها فقط برای پلتفرم‌های موبایل هدف قرار خواهند گرفت. انتظار می رود پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، اطلاعات بیشتری در مورد نسل بعدی خانواده مشتریان در Computex 2024 ارائه دهد، پس با ما همراه باشید.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/cpus/50414-intel-core-ultra-arrow-lake-desktop-cpus-with-20-and-24-cores