چگونه بفهمیم شبکه وای فای هک شده است؟ شناسایی مودم وای فای هک شده


اگر شما هم نگران هک شدن وای فای خود هستید و احساس می کنید دیگران از اینترنت شما استفاده می کنند، پس این مقاله برای شما مناسب است. در زیر به شما خواهیم گفت که چگونه هک شبکه وای فای را تشخیص دهید.

اگرچه راه اندازی مودم کار سختی نیست، اما بسیاری از مردم به آن اهمیت نمی دهند و این احتمال وجود دارد که همسایگان یا افراد دیگر بتوانند بدون اجازه از شبکه خود استفاده کنند. اینجاست که مشکل هک وای فای مطرح می شود و ممکن است افراد فکر کنند که شخص دیگری از اینترنت استفاده می کند و ترافیک را مصرف می کند. بنابراین دور از ذهن نیست که انتظار داشته باشیم وقتی اینترنت کند است یا ترافیک سریع تمام می شود، به دنبال آن باشند که بدانند آیا شبکه وای فای هک شده است یا خیر.

مقدمه: علائم هک شبکه های وای فای

ممکن است افرادی باشند که هفته ها و ماه ها بدون اینکه متوجه باشند از وای فای شما استفاده می کنند. با این حال، هک وای فای علائمی دارد که سوء ظن در مورد استفاده غیرمجاز از اینترنت را تقویت می کند. دانستن این علائم گام مهمی برای جلوگیری از هک مودم در آینده است.

جلوگیری از هک مودم ADSL

مهمترین نشانه های هک وای فای:

  • چراغ Wi-Fi مودم شما چشمک می زند حتی اگر دستگاه های شما خاموش باشند
  • سرعت دانلود پایین و اینترنت کند است
  • پسورد برد مودم را تغییر دهید
  • خاتمه غیرعادی بسته اینترنت

درک اینکه شبکه وای فای شما با علائم بالا هک شده است کار سختی نیست، اما برخی از علائم خاص نیستند و مشکلاتی مانند کندی و سرعت پایین ممکن است ناشی از عوامل دیگری باشد. بنابراین، باید به روش های دقیق تر و قابل اعتمادتر متوسل شوید.

آشنایی با هک وای فای

بهترین راه برای اطلاع از اینکه شبکه وای فای شما هک شده است این است که وارد پنل مودم یا روتر خود شوید و لیست دستگاه های متصل به آن را بررسی کنید. اگرچه این بخش می تواند روی هر مودم مسیر متفاوتی داشته باشد، اما معمولاً دارای عناوینی مانند Wireless Client و DHCP Client است.

  بهترین هارد اکسترنال پیشنهادی بر اساس ظرفیت و قیمت (آبان 1402)

راه های مقابله با هک مودم وای فای

پس از یافتن قسمت ذکر شده می توانید لیست دستگاه های متصل به مودم یا روتر را مشاهده کنید که اولین قدم برای شناسایی هک شبکه وای فای است. اما این لیست به چه معناست؟

هک اینترنت و شبکه های ارتباطی

لیست کلاینت های بی سیم دستگاه های متصل به شبکه وای فای شما را نشان می دهد، از سوی دیگر، لیست کلاینت های DHCP دستگاه هایی را نشان می دهد که در ساعات و روزهای گذشته از طریق شبکه وای فای به مودم شما متصل شده اند. دانستن این موضوع برای جلوگیری از هک شدن مودم ضروری است.

بهترین کار این است که ابتدا مودم خود را ریستارت یا خاموش کنید و بعد از چند دقیقه به لیست کلاینت های بی سیم بروید تا ببینید آیا وای فای شما هک شده است یا خیر. در این مرحله، باید توجه داشته باشید که چند دستگاه به شبکه وای فای خود متصل شده‌اید و کدام موارد غیرمجاز به نظر می‌رسند.

لیست مشتری DHCP حاوی اطلاعات بیشتری است و می تواند مدل یا نام دستگاه متصل به شبکه Wi-Fi را نمایش دهد. فهمیدن اینکه وای فای شما از این لیست هک شده است بسیار آسان است، اما همچنان باید مراقب دستگاه های تایید شده باشید تا مرتکب اشتباه نشوید. به عنوان مثال، اگر تلفن مهمان شما شب قبل به مودم متصل شده باشد، ممکن است همچنان آنها را در لیست مشتریان DHCP مشاهده کنید.

چگونه هک وای فای را تشخیص دهیم؟

تصویر بالا نشان می دهد که در مجموع 5 دستگاه به شبکه وای فای متصل هستند که همه آنها مجاز هستند و چیز مشکوکی ظاهر نمی شود. اما اگر متوجه شدید دستگاه های ناشناس به شبکه وای فای خود متصل می شوند، پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از هک شدن مودم خود به مقاله زیر مراجعه کنید:

در این رابطه بخوانید:

– بهترین راه ها برای افزایش امنیت مودم وای فای و جلوگیری از هک وای فای

اگر با دستگاه‌هایی مواجه شدید که نمی‌شناسید، می‌توانید با جستجوی آدرس MAC آن دستگاه در خدمات جستجوی آدرس MAC، اطلاعات بیشتری دریافت کنید. به عنوان مثال، اگر یک گوشی سونی به شبکه وای فای شما متصل است، اما هیچ ، در خانه چنین تلفنی ندارد، این نشان می دهد که شبکه وای فای هک شده است. دانستن اینکه مودم وای فای شما هک شده است به همین سادگی است.

  با گران ترین گوشی شیائومی در سال جاری آشنا شوید

چگونه از هک وای فای جلوگیری کنیم

راه دیگر برای تشخیص هک وای فای خاموش ، تمام دستگاه های متصل به شبکه وای فای است. به همین دلیل باید تمام دستگاه هایی مانند تلویزیون، تلفن همراه، یخچال، تبلت، لپ تاپ و غیره را که به شبکه وای فای متصل هستند خاموش کنید. حالا به سراغ چراغ های LED مودم بروید.

اگر چراغ وای فای مودم شما همچنان دائما چشمک می زند، احتمالاً شخصی بدون اجازه شما از اینترنت استفاده می کند و این می تواند نشانه جدی هک وای فای باشد.

جلوگیری از هک شدن مودم کار سختی نیست و فقط باید تنظیمات آن را به درستی تنظیم کنید. همچنین مهم است که سیستم عامل مودم خود را به روز نگه دارید.

برنامه تشخیص هک وای فای

اپلیکیشن های زیادی هم برای تلفن های همراه و هم برای گوشی های ویندوزی وجود دارد که تشخیص هک وای فای را برای شما آسان تر می کند. این برنامه‌ها که اغلب دارای نام‌هایی مانند Who Is On My Wifi هستند، تقریباً همان منویی را به شما نشان می‌دهند که از طریق پنل مودم قابل دسترسی است. در اینجا نیز باید سعی کنید دستگاه های ناآشنا و غیرمجاز را شناسایی کنید.

هک وای فای اندروید

هک وای فای مودم ADSL غیرعادی نیست و ممکن است تنظیمات امنیتی ضعیف مودم به افراد غیرمجاز اجازه دسترسی به رمز وای فای را بدهد. برای رفع هک وای فای باید رمز وای فای خود را تغییر دهید و تنظیمات را طوری تغییر دهید که نرم افزار هک وای فای نتواند رمز شبکه شما را پیدا کند. البته در برخی موارد، مودم های قدیمی ممکن است نقص های امنیتی داشته باشند و مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، باز هم در برابر هک آسیب پذیر خواهید بود.

به طور خلاصه می توان گفت که برای جلوگیری از هک شدن مودم و همچنین رفع هک وای فای باید موارد زیر را همزمان انجام دهید:

  • تنظیمات مودم را برای رفع هک وای فای تغییر دهید
  • رمزگذاری Wi-Fi را فعال کنید
  • رمزگذاری را روی قوی ترین حالت موجود تنظیم کنید
  • رمز عبور پیش فرض را برای modl تغییر دهید
  • شبکه های مهمان را ببندید
  • رمز وای فای خود را به صورت دوره ای تغییر دهید
  • نرم افزار مودم را به روز نگه دارید
  • فایروال مودم را برای رفع هک وای فای (فایروال) فعال کنید
  فاش شدن مشخصات گوشی جذاب POCO X6; تراشه نسل دوم اسنپدراگون 7s و 12 گیگابایت رم

اینها موثرترین کارهایی هستند که می توانید برای جلوگیری از هک مودم و رفع هک وای فای انجام دهید. همچنین اگر احساس می کنید مودم شما هک شده است، برای رفع هک وای فای نیز باید همین کار را انجام دهید.

نتیجه

هک وای فای یک پدیده نسبتاً رایج است و تنظیمات نادرست مودم به افراد غیرمجاز اجازه می دهد تا به شبکه وای فای شما متصل شوند. در این مقاله بهترین روش تشخیص هک وای فای را بررسی کردیم و به شما گفتیم که چگونه از شبکه وای فای خود محافظت کنید.

برای رفع هک وای فای، باید تنظیمات مودم خود را بررسی کرده و تنظیماتی را که ممکن است باعث ایجاد مشکل می شود را اصلاح کنید.

تشخیص هک وای فای

همانطور که اشاره کردیم مهم ترین موارد برای جلوگیری از هک مودم با وجود سادگی بسیار کارآمد هستند.

آیا مودم وای فای قابل هک است؟

بله، اگر تنظیمات امنیتی مودم شما به درستی تنظیم نشده باشد، این امکان برای دیگران وجود دارد که بتوانند رمز وای فای شما را دریافت کنند. برای جلوگیری از هک شدن مودم خود، باید تنظیمات امنیتی آن را بررسی کنید.

اگر هکرها شبکه وای فای شما را هک کنند چه چیزی را می توانند ببینند؟

اگر شبکه Wi-Fi شما هک شود، هکرها ممکن است بتوانند به فایل‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه، دستگاه‌های متصل به مودم و رمز عبور خط اینترنت شما دسترسی داشته باشند. در حملات پیچیده تر، ممکن است به سمت صفحات جعلی هدایت شوید و اطلاعاتی مانند جزئیات کارت بانکی و رمز عبور را به سرقت ببرید، بنابراین جلوگیری از هک مودم بسیار مهم است.

چگونه بفهمیم وای فای شما هک شده است؟

بهترین راه برای اطلاع از اینکه شبکه وای فای شما هک شده است این است که لیست دستگاه های متصل به مودم خود را بررسی کنید.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/articles-guides/security/49510-wi-fi-network-hacked