کشف تصادفی اولین کامپیوتر رومیزی دنیا توسط یک شرکت نظافتی! (او تماشا میکند)


اگر بدانید که یک شرکت نظافتی در لندن جعبه های مقوایی حاوی یکی از اولین رایانه های رومیزی دنیا را پیدا کرده است، چه فکر می کنید؟ این کامپیوتر قدیمی به سال 1972 برمی گردد و محصول شرکت Q1 است. جزئیات شگفت انگیز را در زیر بخوانید.

این شرکت نظافتی مستقر در لندن Just Clear نام دارد و کارمندان آن دو نمونه از یک کامپیوتر قدیمی Q1 را در حین جابجایی تعدادی جعبه مقوایی پیدا کردند. آنها به زودی به ارزش تاریخی رایانه های قدیمی پی می برند.

دو نمونه از کامپیوتر Q1 را کشف کنید

در حال حاضر، این کامپیوترهای قدیمی در دانشگاه کینگستون در ساری به نمایش گذاشته شده است، با این حال، انتظار می رود که به زودی به یک خریدار خصوصی فروخته شود و وارد مجموعه های خصوصی شود.

در این رابطه بخوانید:

– در مورد قوی ترین رایانه رومیزی که می تواند مونتاژ شود، بیاموزید. تراشه فوق العاده Nvidia GH200 با 480 گیگابایت رم و توان 2000 وات!

کامپیوتر مورد بحث اولین کامپیوتر رومیزی است که با یک پردازنده تک تراشه ای طراحی شده است که از یک پردازنده هشت بیتی اینتل 8008 استفاده می کند. این پردازنده شانزده کیلوبایت رم دارد و فرکانس آن حدود 800 کیلوهرتز است. بدیهی است که مشخصات این کامپیوتر با استانداردهای امروزی چندان قابل درک نیست.

پنجاه و دو سال پس از راه اندازی دسکتاپ Q1 PC، امروزه کامپیوترهایی با ده ها هسته پردازشی، صدها گیگابایت حافظه ویدئویی و ده ها هزار هسته گرافیکی را می بینیم. با این حال، این کامپیوترهای قدیمی نقش عمده ای در شکل دادن به کامپیوترهای امروزی ایفا می کنند و بدون آنها، ما احتمالاً به جایی که امروز هستیم نمی رسیدیم.

  بررسی Logitech G Pro X Superlight 2: تکاملی، نه انقلابی

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/computers/49650-house-cleaners-world-first-desktop-pcs