کوالکام، اینتل و گوگل برای پایان دادن به دوران هسته‌های CUDA انویدیا با یکدیگر همکاری می‌کنند. نبرد سه به یک!


بر اساس اخبار جدید، کوالکام، اینتل و گوگل در تلاش برای مقابله با NVIDIA در بازار هوش مصنوعی یک اتحاد استراتژیک جدید تشکیل داده اند. در ادامه این خبر شهر سخت افزار، تلاش این شرکت ها برای گسترش رابط oneAPI برای رقابت با CUDA انویدیا را بررسی می کنیم.

همانطور که مشخص است، برای تهدید برتری بلامنازع پلتفرم CUDA انویدیا در صنعت هوش مصنوعی، یک یا دو شرکت کافی نیست، همکاری سه شرکت بزرگ فناوری مانند کوالکام، اینتل و گوگل ضروری است.

با توجه به اینکه ما هرگز شاهد چنین همکاری گسترده ای بین سه غول فناوری برای رسیدن به یک هدف واحد نبوده ایم، نتیجه این تلاش می تواند برای دنیای فناوری بسیار جالب باشد. تسلط انویدیا در بازار هوش مصنوعی رقبا را به شدت شوکه کرده است، زیرا چنین رشد و تسلط مالی قبلاً هرگز مشاهده نشده بود.

همکاری اینتل و گوگل

انویدیا در حال حاضر بخش بزرگی از سهم بازار هوش مصنوعی در صنعت فناوری را در اختیار دارد و جایی برای رقبا باقی نگذاشته است. این موضوع بسیاری از شرکت‌هایی را که اکنون جبهه‌ای متحد علیه انویدیا تشکیل داده‌اند ناراحت کرده است.

رویترز گزارش ها نشان می دهد که کوالکام، گوگل و اینتل به نظر می رسد برای تصاحب سهم بازار تیم سبز با یکدیگر متحد می شوند. هدف این سه نفر ارائه جایگزینی برای پلتفرم نرم افزاری CUDA NVIDIA که برای مدتی بر صنعت تسلط داشته است، به مشتریان ارائه می شود.

شرکت های شرکت کننده در این اتحاد، به جای رقابت مستقیم با محصولات سخت افزاری انویدیا، پلتفرم CUDA را به عنوان بخشی مشکل ساز از انویدیا شناختند و قصد داشتند با استفاده از قابلیت های موجود در پلتفرم oneAPI اینتل، با این پلتفرم رقابت کنند. در حال حاضر پلتفرم oneAPI اینتل تنها جایگزین CUDA در صنعت هوش مصنوعی است و این پتانسیل را دارد که سلطنت انویدیا را تهدید کند.

  سرویس بازی ابری سامسونگ برای گوشی های گلکسی تا دو روز دیگر راه اندازی می شود

پلتفرم Nvidia CUDA

وینیش سوکومار، رئیس هوش مصنوعی کوالکام گفت:

ما در واقع به توسعه دهندگان نشان می دهیم که چگونه می توانند از پلتفرم Nvidia مهاجرت کنند.

یکی از مدیران گوگل به نام بیل مارگو نیز در این رابطه گفت:

هدف ما درک چگونگی ایجاد یک اکوسیستم باز در چارچوب های یادگیری ماشین و تشویق کارایی و انعطاف پذیری در انتخاب سخت افزار است.

برای درک بهتر این موضوع، لازم است بدانید که OneAPI اینتل یک مدل برنامه نویسی یکپارچه است که به صراحت محاسبات ناهمگن را هدف قرار می دهد. oneAPI یک رابط را برای کاربران خود فراهم می کند و در نهایت به آنها اجازه می دهد از آن در معماری های مختلف شتاب دهنده محاسباتی، از جمله GPU، شتاب دهنده های هوش مصنوعی و FPGA استفاده کنند.

OneAPI اینتل از نظر سازگاری با معماری متقاطع از NVIDIA CUDA بهتر عمل می کند و هنگام جابجایی بین معماری های مختلف انعطاف پذیری بیشتری را برای توسعه دهندگان فراهم می کند. با این حال، OneAPI در مقایسه با CUDA به سطح پیشرفت لازم نرسیده است و شرکت های اتحاد قصد دارند با همکاری و بهبود سریع سطح بهبود این پلتفرم، آن را برای رقابت جدی تر با انویدیا آماده کنند.

    پلتفرم اینتل و NAPI

در نتیجه، می‌توان گفت که آینده برای بازارهای هوش مصنوعی، به‌ویژه برای انویدیا و رقبای آن هیجان‌انگیز است، زیرا حداقل روی کاغذ، انویدیا احتمالاً با رقابت شدیدی در بخش هوش مصنوعی روبرو خواهد شد. با این حال، انویدیا برنامه ای برای کاهش سرعت پیشرفت خود در این بخش ندارد و آماده رقابت است، همانطور که در رویداد GTC 2024 خود نشان می دهد.

  18 بهترین پیشنهاد موس بازی برای خرید در حال حاضر

در این رابطه بخوانید:

– هسته CUDA چیست و چه وظایفی در پردازنده گرافیکی دارد؟
– خودخواهی انویدیا شما را از اجرای CUDA بر روی دستگاه های دیگر باز می دارد
– برنامه های نوشته شده برای CUDA انویدیا اکنون می توانند بر روی سخت افزار AMD اجرا شوند

نظر شما در مورد همکاری گوگل، اینتل و کوالکام برای شکست انویدیا در بازار هوش مصنوعی چیست؟

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/50177-qualcomm-intel-google-colab-to-dethrone-cuda-nvidia-oneapi