استفاده نگران کننده روسیه از تشخیص چهره؛ تعقیب مخالفان تا خانه هایشان


بر اساس گزارش ها، مقامات روسی از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی و دستگیری برخی از شهروندانی که در مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی شرکت کرده بودند، استفاده کردند. سازمان حقوق بشر OVD-Info گزارش داد که حداقل پنج شرکت کننده دستگیر شدند

مراسم تشییع جنازه ناوالنی در اول مارس با حضور مخالفانی برگزار شد که علیه تجاوز نظامی به اوکراین علیه قوانین روسیه صحبت کردند. حتی زنی که فیلمش در حمایت از سربازان اوکراینی منتشر شده بود دستگیر و جریمه شد.

استفاده از تشخیص چهره برای شناسایی مخالفان در روسیه

سایت خبری مستقل Agenstvo گزارش شده است چندین شرکت کننده دیگر در مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی دستگیر شدند، اما جزئیات اتهامات آنها هنوز مشخص نیست.

ماجرا وقتی ترسناک‌تر می‌شود که می‌فهمید، به گفته سخنگوی سازمان حقوق بشر OVD-Info، نیروهای امنیتی روسیه با استفاده از فناوری تشخیص چهره توانستند برخی از شرکت‌کنندگان را از گورستان تا خانه‌هایشان تعقیب کنند. چند روز قبل از خاکسپاری ناوالنی، نیروهای امنیتی روسیه دوربین هایی را در اطراف قبرستان و کلیسا نصب کردند.

الکسی ناوالنی

روسیه یکی از کشورهایی است که به ویژه پس از حمله به اوکراین از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی مخالفان استفاده می کند و این فناوری برای دستگیری صدها مخالف به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

رویترز در سال 2017 گزارش داد که مسکو یکی از بزرگترین شبکه های نظارت تصویری مجهز به فناوری تشخیص چهره را راه اندازی کرد. در آن زمان، این شبکه شامل 160000 دوربین بود که بیش از 3000 آن به سیستم تشخیص چهره متصل بودند. در ابتدا ادعا می شد که این شبکه نظارت تصویری برای شناسایی و دستگیری مجرمان طراحی شده است، اما اکنون برای شناسایی مخالفان کرملین استفاده می شود.

  ظاهرا اپل در پشت صحنه روی آیفون های تاشو کار می کند

تشخیص چهره از سوی دولت روسیه

رویترز همچنین فاش کرد که حداقل سه شرکت روسی و یک شرکت بلاروسی که الگوریتم‌های سیستم‌های تشخیص چهره را در روسیه ارائه می‌دهد از تراشه‌های Nvidia و Intel استفاده می‌کنند.

چین نیز یکی از کشورهایی است که دولت آن به طور فزاینده ای از فناوری تشخیص چهره علیه شهروندانش استفاده می کند. در سال 2018، گزارش شد که برخی از نیروهای پلیس چین از عینک های مجهز به فناوری تشخیص چهره استفاده می کنند که در یک مورد منجر به شناسایی مظنون از بین 50000 نفر شد.

گفته می شود چین از تشخیص زبان بدن برای شناسایی افرادی که سعی در پنهان ، چهره خود دارند استفاده می کند.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/security/49911-russian-used-،-recognition-tech-identify-arrest-navalny-funeral-attendees