اولین نتایج بنچمارک برای اسنپدراگون قدرتمندتر از نسل سیزدهم اینتل و Apple M2 Max با گرافیک بهتر از RDNA 3


از دیروز، تراشه های پردازنده کوالکام اسنپدراگون ایکس الیت معرفی شد و همه نتایج بنچمارک آن را منتشر کردند تا قدرت این تراشه در بخش پردازش قابل مشاهده باشد. CPU و پردازنده گرافیکی ما ادعاهای بزرگ کوالکام در مورد این موضوع را دیده و تأیید کردیم. ساعتی پیش کوالکام اولین نتایج بنچمارک مدل پایه لپ تاپ ساخته شده با این تراشه را منتشر کرد که نشان دهنده قدرت هیجان انگیز هسته هاست. جبار پردازنده و گرافیک قدرتمندی دارد. با بررسی این نتایج با ما همراه باشید.

تراشه پردازش Qualcomm Snapdragon X Elite این تنها برای بازار رایانه های شخصی ویندوز طراحی شده است و قصد دارد در این بازار با رقبای قدرتمندی مانند اینتل و AMD برای رقابت از سوی دیگر، بازار لپ تاپ 3 سال پیش رقیب بزرگ دیگری را به خود دید که اپل با معرفی تراشه ها بود. سیلیکون سیب تنها کاری که او می توانست این بود که جوهره این رقابت شدید را القا کند.

اما روز گذشته، کوالکام تراشه های پردازشی را عرضه کرد اسنپدراگون ایکس الیت ادعاهای زیادی در مورد عملکرد و کارایی گسترده دارد جبار مانند هسته های پردازنده و به طور کلی تراشه ها اسنپدراگون ایکس الیت اکنون برای اولین بار می توانیم آن را از نظر اعداد و نتایج محک بررسی کنیم.

در این رابطه بخوانید:

پردازنده 12 هسته ای Qualcomm Snapdragon X Elite برای لپ تاپ های ویندوزی معرفی شد.

x-elite-2.jpg

مشخصات تراشه اسنپدراگون ایکس الیت

برای استفاده در چیپس X نخبگان، هسته جدید کوالکام نامیده می شود جبار این بر اساس فناوری 4 نانومتری توسعه یافته است TSMC مجموعاً با 12 هسته پیکربندی شده است که می تواند تا 4.3 گیگاهرتز (در صورت فعال بودن تک هسته یا دو هسته) یا 3.8 گیگاهرتز (همه هسته ها) کار کند. این هسته ها به گروه های سه یا چهار تایی دسته بندی می شوند و در تراشه استفاده می شوند X نخبگان توسعه یافته است و توانایی استفاده از 442 مگابایت کش را دارد.

  انتظار می رود مک بوک پروها نیز به سمت نمایشگرهای OLED حرکت کنند، اما به این زودی ها عرضه نمی شود

و همچنین در بخش گرافیک پردازنده گرافیکی تراشه یک واحد بهبود یافته است کوالکام آدرنو تا 4.6 FLOOP قدرت پردازش و همراه با آن شتاب دهنده هوش مصنوعی را فراهم می کند پیستول کوالکام مجهز به 75 عملیات انحصاری در این زمینه است اجلاس – همایش بود و همینطور میکرو NPU از دیگر مشخصات این تراشه می توان به پشتیبانی تا 64 گیگابایت حافظه اشاره کرد LPDDR5x-8533، PCIe Gen 4.0 NVMe SSDاز آخرین نسخه مودم خود استفاده کنید اسنپدراگون X65 5G با وای فای 7 و بلوتوث 5.4 توسط کنترل کننده بیان شده است اتصال سریع 7800 این دستگاه با دنیای خارج ارتباط برقرار خواهد کرد.

x-elite-3.jpg

قدرت پردازش پردازنده جبار در مقایسه با رقبا

اما اگر تمام مشخصات بالا را کنار بگذاریم، زمان بررسی عملکرد این تراشه فرا رسیده است. با توجه به اطلاعات مربوطه منتشر شده در وب سایت کوالکام که توسط WCCFTech در رابطه با نتایج بنچمارک تک هسته ای کوالکام بازنشر شد جیک پانچ 6 این تراشه 3227 نام دارد و 14 درصد سریعتر از تراشه پردازش امیدوارکننده اپل است. M2 Max با نتیجه 2841; تراشه ای که کوالکام می گوید 30 درصد انرژی کمتری نسبت به رقیب خود اپل مصرف می کند.

نکته جالب دیگر این است که نتیجه بیان شده از این تراشه تقریبا برابر با پردازنده قدرتمند اینتل است Core i9-13980HX به عنوان یک پردازنده حرفه ای که در لپ تاپ های امروزی استفاده می شود. در حالی که محصول کوالکام 70 درصد کمتر از رقیب اصلی خود انرژی مصرف می کند.

x-elite-4.jpg

کوالکام با حرکت به سمت بنچمارک های چند رشته ای، پردازنده های اسنپدراگون ایکس الیت را با ۱۲ هسته عرضه کرد. جبار این پردازنده با پردازنده های نسل سیزدهم و دهم اینتل مقایسه شده است. می توان گفت که ادعای کوالکام در این بخش بسیار جذاب تر از بخش تک هسته ای است. پردازنده ساخته شده توسط تیم Dragon عملکرد دو برابری در بخش چند رشته ای دارد جیک پانچ 6 (در شرایط مصرف برق یکسان) ارائه شده است. به خاطر داشته باشید که طبق گفته های کوالکام، تراشه کوالکام X-lite 68 درصد انرژی کمتری مصرف می کند تا قدرت پردازشی مشابه رقبای اولیه خود را ارائه دهد.

  سامسونگ مشکلات نمایشگر گلکسی اس 24 اولترا را تصدیق می کند و می گوید که تعمیر نرم افزاری در راه است

نکته جالب دیگر در مورد این تراشه مقایسه آن با یک پردازنده است 14اتمی اینتل Core i7-13800Hعملکرد تراشه 12 هسته‌ای کوالکام تا 60 درصد سریع‌تر است (با مصرف انرژی یکسان) و اگر مقدار مشخصی از قدرت پردازش در نظر گرفته شود، X نخبگان 65 درصد کمتر در مصرف انرژی صرفه جویی می کنید.

در نهایت، کوالکام اعلام کرد که در مقایسه با تراشه اپل M2 می تواند 50 درصد عملکرد بهتری را در معیارهای چند رشته ای ارائه دهد. به خاطر داشته باشید که Qualcomm در مورد انتشار در این بخش صحبت می کند بالا این تراشه را ندارد و بهتر است منتظر بمانید تا نتایج واقعی و نتایج شخص ثالث منتشر شود.

در مقابل یک تراشه قدرتمندتر AMD Ryzen 9 7940HS پردازنده X-lite همچنین 80٪ سریعتر کار می کند و در حالی که در اوج عملکرد خود 80٪ انرژی کمتری مصرف می کند.

x-Elite-5.jpg

قدرت پردازش گرافیکی X Elite در مقایسه با رقبا

در قسمت دوم عملکرد کوالکام پردازنده گرافیکی یکپارچه این تراشه در برابر Core i7-13800H اینتل و Ryzen 9 7940HS از جانب AMD مشترک پردازنده های نسل سیزدهم گرافیک یکپارچه ضعیف تری دارند، بنابراین میزان توان پردازشی ارائه شده توسط X-lite برای مصرف انرژی یکسان تقریباً دو برابر خواهد بود. اگر همان قدرت پردازشی ارائه شود، مصرف انرژی X نخبگان 74 درصد کمتر از رقیب آبی خود است.

x-elite-6.jpg

عملکرد در استاندارد گرافیک Extreme Wildlife 3DMark رتبه بندی شده است، اما احتمالاً بهتر است زیاد به این آمار ارائه شده توسط کوالکام اعتماد نکنید زیرا iGPU سلام شرکت اینتل و AMD آنها از نظر مصرف انرژی عملکرد و کارایی بسیار متفاوتی دارند که در بنچمارک های کوالکام منعکس نشده است.

  انویدیا نسخه‌های «فوق‌العاده» کارت‌های گرافیک سری Geforce RTX 40 را تأیید کرد (به‌روزرسانی)

به عنوان مثال پردازنده ها آیریس اینتل (نسل سیزدهم) و Radeon 780M (RDNA 3) در استانداردها حیات وحش تنها 36 درصد مخالف بودند 3DMark Time Spy با افزایش فشار بار گرافیکی، این اختلاف به 79 درصد می رسد. شما استاندارد را می دانید حیات وحش مطابق با Vulcan API طراحی شده و جاسوس زمان مطابق با Abi DX12; همچنین حیات وحش در درجه اول، استاندارد بهتری برای لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند میان رده خواهد بود. اینتل Core i9-13900H و Ryzen 9 7940HS چیپست های مختلف لپ تاپ در این سطح خواهند بود.

x-elite-7.jpg

x-Elite-8.jpg

درمان ها Qualcomm Snapdragon X Elite با هسته ها جبار این شرکت که قرار است تا اواسط سال 2024 راه اندازی شود، جزئیات بیشتری را نیز در آینده به اشتراک خواهد گذاشت. تا زمانی که این تراشه ها عرضه شوند، اینتل دریاچه شهابی (نسل اول Core Ultra) و AMD درمان ها Strix Point (Ryzen 8000) آنها حضور خود را در بازار خواهند داشت، بنابراین رقابت در فضای مصرف کننده داغ تر می شود.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/cpus/47996-qualcomm-snapdragon-x-elite-cpu-pc-benchmarks