کوالکام با پلتفرم جدید اسنپدراگون ایکس الیت، سهم بیشتری از لپ‌تاپ‌ها را می‌خواهد


کوالکام با پلتفرم جدید اسنپدراگون ایکس الیت، سهم بیشتری از لپ‌تاپ‌ها را می‌خواهد

آیا باورتان می‌شود که لپ‌تاپ‌های ویندوزی با عملکرد بالا به زودی در دسترس ما قرار خواهند گرفت؟  کوالکام بر این باور است که اسنپدراگون ایکس الیت جدیدش قابلیت‌های پردازشی برای انجام این کار را خواهد داشت.  (منبع تصویر: کوالکام)

کوالکام در حال حاضر فروشنده پیشرو لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر Arm مانند Microsoft Surface Pro 7c این شرکت است. با این حال، تقریباً دو سال است که پیشنهادات آنها به روز نشده است. بنابراین شنیدن برنامه‌های کوالکام برای راه‌اندازی مجدد پردازنده‌های مبتنی بر رایانه شخصی با تجدید نام تجاری و بازنگری کامل هسته پردازشی آن بسیار امیدوارکننده بود.

را وارد کنید اسنپدراگون ایکس الیت با تمرکز بر بهبود پردازش هوش مصنوعی، ارائه اتصال 5G و عملکرد کارآمدتر در هر وات در مقایسه با رقبا.

لوگوی اسنپدراگون ایکس الیت؛  ممکن است بخواهید چشمان خود را برای لپ‌تاپ‌های دارای این ویژگی در نیمه دوم سال 2024 نگه دارید. (منبع تصویر: کوالکام)

در قلب همه چیز، Snapdragon X Elite به لطف سفارشی سازی جدید کوالکام، بهترین پردازنده در کلاس خود را ارائه می دهد. پردازنده Oryon. اولین بار در کنفرانس فناوری کوالکام سال گذشته به عنوان عاملی برای تجارب برتر نسل بعدی معرفی شد، آینده اکنون با 12 هسته اسنپدراگون سریع 3.8 گیگاهرتز است و می تواند تقویت دو هسته ای را تا حداکثر انجام دهد. 4.3 گیگاهرتز! این اولین پردازنده کوالکام است که از مرز 4 گیگاهرتز فراتر رفته است.


















مقایسه پلتفرم های محاسباتی اسنپدراگون
اسنپدراگون الیت اسنپدراگون 8cx نسل 3 اسنپدراگون 8cx نسل 2 اسنپدراگون 8cx
سال راه اندازی 2023 2022 2020 2018
تکنولوژی فرآیند 4 نانومتر 5 نانومتر
(سامسونگ 5LPE)
7 نانومتر 7 نانومتر
CPU 64 بیت اوریون
(12 هسته، 3.8 گیگاهرتز)
Kyro 64 بیتی
(8 هسته، 3 گیگاهرتز)
Kyro495
(هشت هسته ای)
Kyro495
(هشت هسته ای)
پردازنده گرافیکی آدرنو
(4.6 TFLOPS)
آدرنو Adreno 680 Adreno 680
ISP اشباح اشباح Specters 390 Specters 390
DSP (NPU) شش ضلعی
(45 تاپس)
شش ضلعی
(15 تاپ)
شش گوش 690 DSP
(9 تاپ)
Hexagon 690 DSP (6+ TOPS)
موتور هوش مصنوعی کوالکام (عملکرد کلی) 75 تاپ 29+ تاپ
مودم اسنپدراگون X65 1) اسنپدراگون X62
2) اسنپدراگون X55
3) اسنپدراگون X65
Qualcomm X24 LTE Qualcomm X24 LTE
پشتیبانی از 5G آره آره بله، اختیاری (Snapdragon X55) بله، اختیاری است
(Snapdragon X55)
قابلیت اتصال Quick Connect 7800 Quick Connect 6900 Quick Connect 6800 Quick Connect 6200
پشتیبانی از وای فای Wi-Fi 7/6E/6 Wi-Fi 6/6E وای فای 6 وای فای 5
پشتیبانی از بلوتوث بلوتوث 5.4 بلوتوث 5.1 بلوتوث 5.1 بلوتوث 5.0
پشتیبانی از حافظه LPDDR5x، 8533 مگاهرتز،
8 کانال
LPDDR4x، 4266 مگاهرتز،
8 کانال
LPDDR4x، 2133 مگاهرتز،
8 کانال
LPDDR4x، 2133 مگاهرتز،
8 کانال
پشتیبانی ذخیره سازی UFS4.0 & NVMe UFS 3.1 و NVMe UFS 3.0 و NVMe UFS 3.0 و NVMe
  10 میلیون دستگاه آلوده به بدافزار سرقت اطلاعات در سال 2023

با هسته‌های بیشتر، ساعت‌های بالاتر، طراحی جدیدتر CPU (اولین باری است که کوالکام از هسته‌های Kyro استفاده شده در CPUهای موبایل خود فاصله می‌گیرد)، که بر روی یک گره پردازشی جدیدتر 4 نانومتری تولید می‌شود و از معماری مجموعه دستورالعمل Arm (ISA) بهره می‌برد. Snapdragon Elite X در موقعیتی قرار دارد که عملکرد پردازشی دو برابری را در مقایسه با Intel 13 ارائه می دهدهفتم پردازنده Gen Core، طبق گفته کوالکام، البته: –

(منبع تصویر: کوالکام)

(منبع تصویر: کوالکام)

علاوه بر این، Snapdragon Elite 65 درصد قدرت کمتر برای همان اوج عملکرد در یک پردازنده رقیب اینتل. اینها اعداد بسیار قابل توجهی هستند که توسط کوالکام اعلام شده است و ما نمی توانیم منتظر بمانیم تا ببینیم آیا این موضوع در محصولات خرده فروشی مجهز به پردازنده جدید به ثمر می رسد یا خیر.

همراه با پردازنده گرافیکی به روز شده Adreno، پردازنده تصویربرداری Spectra، یک واحد پردازش عصبی بسیار قدرتمندتر شش گوشه، مناسب برای مقابله با مدل های زبان بزرگ از 7 میلیارد پارامتر در حال اجرا روی دستگاهآ مودم 5G، وای فای 7 و پشتیبانی از رابط سریعتر از طریق UFS4.0 ذخیره سازی و حافظه LPDDR5Xاین اسنپدراگون

مشتاقانه منتظر است

یک پلتفرم پوشیدنی معیار با استفاده از Snapdragon X Elite جدید.  (تصویر: کوالکام)

راستش را بخواهید، به همان اندازه که کوالکام در این زمینه بزرگ است، آنها واقعاً نفوذ چندانی نکرده اند، و این کمکی نمی کند که محصولاتی که توسط پردازنده هایشان کار می کنند قیمتی مشابه پردازنده های اینتل و AMD داشته باشند که مزیت طبیعی دارند. . زمانی که اکوسیستم ویندوز و برنامه های کاربردی روی پردازنده های x86 بهتر از Arm اجرا می شوند. با این حال، از زمانی که اسنپدراگون برای اولین بار وارد این بخش شد، ویندوز اکنون در نسخه 11 است و حتی یک نسخه Arm Windows 11 وجود دارد که چندین محدودیت را بهبود می بخشد که قبلا با سازگاری بهتر برای برنامه های 64 بیتی وجود داشت.

  به نظر می‌رسد گروه اصلی افرادی که هدست‌های اپل ویژن پرو خود را باز می‌گردانند، یوتیوبرها هستند.

این به ما امیدواری بیشتری می دهد که اکوسیستم Windows on Arm جذابیت بیشتری پیدا کند. و هیچ مدرکی بهتر از گزارش دیروز رویترز وجود ندارد که اشاره کرد NVIDIA و AMD هر دو بر روی پردازنده‌های مبتنی بر Arm کار می‌کنند که می‌توانند لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز را در سال 2025 تامین کنند.

کوالکام می‌گوید که مشتریان می‌توانند انتظار دستگاه‌های خرده‌فروشی را داشته باشند که از اسنپدراگون پشتیبانی می‌کنند اواسط سال 2024 و زمانی که این کار انجام شود، ما در آنجا خواهیم بود تا ادعاهای کوالکام را تأیید کنیم.

برای مشاهده خلاصه ویژگی Snapdragon X Elite Compute Platform کلیک کنید.  (منبع تصویر: کوالکام)

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/tech-news-qualcomm-launches-snapdragon-x-elite-platform-laptop-market-share