طول عمر کارت گرافیک چقدر است؟


اگر شما نیز به عمر مفید یک کارت گرافیک علاقه دارید و می خواهید بدانید که مغز گرافیکی سیستم شما چقدر عمر می کند، این مقاله برای شما مناسب است. در زیر ضمن پرداختن به طول عمر کارت گرافیک به عوامل موثر بر آن و راه های افزایش طول عمر پردازنده گرافیکی نیز اشاره می کنیم. به ما بپیوند.

می توان گفت که GPU مغز دوم کامپیوتر شماست و تمام گرافیک های زیبایی که روی صفحه می بینید حاصل پردازش توسط کارت گرافیک است. بنابراین جای تعجب نیست که کارت گرافیک جزو قطعاتی است که بیشترین استرس را دریافت می کند. در عین حال قیمت بالای آن باعث نگرانی خریداران در مورد طول عمر یا دوام آن می شود. اما عمر مفید کارت گرافیک چقدر است و چگونه می توان آن را افزایش داد؟

فهرست مطالب این مقاله:

معرفی
دما و تهویه
شدت استفاده یا فشار روی کارت گرافیک
منبع تغذیه غیر استاندارد یا معیوب
اورکلاک و تست استرس
وقت خدمت است
کیفیت کارت گرافیک انتخاب شده
آخرین کلمه

عمر مفید کارت گرافیک چقدر است؟

قبل از بحث در این مورد، ابتدا باید نگاهی به ساختار و اجزای یک کارت مدرن بیندازیم. کارت های گرافیک از دو قسمت الکترونیکی و غیر الکترونیکی تشکیل شده اند که قسمت اول شامل کلیه مجوزهای برد PCB و قطعاتی مانند GPU، تراشه های حافظه، مدار منبع تغذیه، خازن ها و غیره اما قسمت دوم از فن های کارتی یا در برخی موارد کولرهای آبی AIO تشکیل شده است. کارت های گرافیک همچنین دارای خمیر حرارتی (خمیر حرارتی) و پدهای رسانای گرما هستند که ممکن است به مرور زمان خشک شوند.

عمر مفید کارت گرافیک

در این رابطه بخوانید:

بهترین کارت گرافیک PC بر اساس قیمت توصیه می شود

قطعات PCB کارت گرافیک معمولاً طول عمر بالایی دارند، اما عواملی مانند دما، نوسانات برق و شرایط استفاده تأثیر مستقیمی بر طول عمر آنها دارند. اگر کارت در شرایط استاندارد با تهویه مناسب استفاده شود، عمر مفید کارت گرافیک حداقل 5 تا 10 سال خواهد بود. اما عواملی مانند دمای بالا، تهویه نامناسب کیس، برق غیر استاندارد یا معیوب، شدت استفاده، اورکلاک و گرد و غبار می توانند به شدت عمر کارت گرافیک را کاهش دهند.

وقتی صحبت از طول عمر یک کارت گرافیک می شود، احتمالاً به این فکر می کنید که کارت گرافیک چقدر سالم و قابل استفاده باقی می ماند. در همین حال، قطعاتی مانند فن های کارت گرافیک و حتی خازن های آن ممکن است زودتر از آنچه فکر می کنید مستهلک شوند. اگرچه کارت هنوز کار می کند. در زیر به عواملی که بر طول عمر کارت گرافیک تاثیر می گذارند می پردازیم.

  اپل می تواند آیپدهای جدید خود را اواخر این ماه معرفی کند

دما و تهویه

یکی از عواملی که بیشتر بر عمر کارت گرافیک تاثیر می گذارد دمای کارکرد آن است. گرما عمر قطعات الکترونیکی کارت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و احتمال خرابی آنها را افزایش می دهد. دمای بالا همچنین احتمال خرابی پردازنده گرافیکی و تراشه حافظه را افزایش می دهد، بنابراین استفاده از کارت گرافیک در یک کیس با تهویه مناسب و دمای محیط خنک بسیار مهم است.

افزایش عمر کارت گرافیک

برای پایین نگه داشتن دمای کارت گرافیک، تهویه کیس باید کافی باشد، دمای محیط نباید خیلی بالا باشد و فن های کارت گرافیک باید با سرعت چرخشی مناسب کار کنند. بنابراین استفاده از کامپیوتر در کنار بخاری یا زیر نور مستقیم خورشید باعث افزایش دمای قطعات، کاهش طول عمر و افزایش احتمال خرابی آنها می شود.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که سرعت فن به صورت دستی کاهش نمی یابد و کارت می تواند آن را در صورت نیاز کنترل کند.

به منظور افزایش طول عمر کارت گرافیک، از تهویه مناسب کیس اطمینان حاصل کنید، برای این کار می توانید تعداد کافی فن چیدمان اولیه را روی آن نصب کنید. همچنین گرفتگی فن ها و هیت سینک های کارت گرافیک به دلیل گرد و غبار یا پرز می تواند توانایی آنها را در دفع گرما به شدت کاهش دهد.

در این رابطه بخوانید:

راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر
-کدام کارت گرافیک های Nvidia یا AMD عملکرد بهتری دارند؟

شدت استفاده یا فشار روی کارت گرافیک

هر چه بیشتر از کارت گرافیک خود استفاده کنید و آن را تحت فشار قرار دهید، قطعات آن بیشتر گرم می شود و مصرف قطعات آن بیشتر می شود. البته آنچه گفته شد به این معنی نیست که نباید از کارت گرافیک خود استفاده کنید، بلکه واضح است که کارتی که 20 ساعت در روز با بار 100 درصد کار می کند سریعتر از کارت دیگری که 5 ساعت در هفته کار می کند مستهلک می شود.

عمر مفید کارت گرافیک

ماینینگ، رندر طولانی با بار 100% (در صورت عدم تهویه مناسب) و البته استفاده از کارت گرافیک با اورکلاک دشمن عمر کارت گرافیک است. همیشه بهتر است به دما و شرایط سیستم توجه کنید، مثلاً بعد از چند ساعت بازی به آن استراحت دهید تا قطعات خنک شوند. همچنین اگر اتاق یا محل از سیستم تهویه مناسبی برخوردار نیست، به شدت توصیه می‌شود که در ساعات گرم تابستان یا در زیر نور مستقیم خورشید، زیاد روی سیستم خود کار نکنید.

  بررسی ROG Falchion RX Low Profile: صفحه کلید فوق العاده ای که به همان اندازه که کار می کند خوب به نظر می رسد

اگر دمای کارت گرافیک در استفاده طولانی مدت یا شدید زیاد شود، این کار باعث کاهش عمر قطعات آن و افزایش احتمال خرابی کارت گرافیک می شود.

در این رابطه بخوانید:

کارت گرافیک کارکرده بخریم یا نه؟

منبع تغذیه غیر استاندارد یا معیوب

استفاده از منابع تغذیه غیر استاندارد، ضعیف یا قدیمی می تواند دشمن کارت گرافیک شما باشد. می دانیم که معمولاً کارت گرافیک یک قسمت پرکاربرد است، بنابراین بستگی زیادی به توان آن دارد، اگر پاور از نظر صرفه جویی در مصرف برق، پایداری و پایداری دقیق نباشد، می تواند مستقیماً به کارت گرافیک آسیب برساند.

تاثیر قدرت بر عمر کارت گرافیک

گاهی اوقات قدرت کاربر استاندارد است، اما سال ها گذشته و ارزش آن کاهش یافته است. در این صورت باید یک منبع تغذیه جدید و استاندارد را نیز در نظر بگیرید، زیرا سایش شدید می تواند منجر به کاهش دقت و یکپارچگی منبع تغذیه شود.

همچنین نوسانات برق شهری می تواند به اجزای کامپیوتر آسیب برساند، بنابراین در صورتی که منطقه شما دارای نوسانات برق زیاد است، استفاده از منبع تغذیه استاندارد و ترجیحاً از محافظ برق استفاده کنید.

اورکلاک و تست استرس

اورکلاک یکی دیگر از عواملی است که می تواند عمر کارت گرافیک را کاهش دهد. در صورت استفاده زیاد و طولانی مدت، بهتر است کارت گرافیک خود را اورکلاک نکنید یا به دنبال اورکلاک تهاجمی نباشید. در عین حال انجام به اصطلاح تست های استرس سوزی که معروف ترین آن FurMark است می تواند باعث سوختن کارت گرافیک شود.

عمر مفید کارت گرافیک چقدر است؟

اجرای طولانی و بی رویه آزمایش های شکنجه مانند FurMark به خصوص در شرایطی که تهویه و منبع تغذیه کارت نامناسب است، احتمال خرابی آن را بسیار افزایش می دهد. این تست‌ها فشار زیادی را به کارت گرافیک وارد می‌کنند که در استفاده معمولی هرگز اتفاق نمی‌افتد، بنابراین این احتمال وجود دارد که کارت گرافیک یا کانکتور برق آن خراب شود، بسوزد یا حتی آتش بگیرد.

وقت خدمت است

کارت گرافیک به مرور زمان کثیف می شود و فن و هیت سینک ممکن است مسدود شوند. در این صورت حرارت به خوبی دفع نمی شود و باید تمیز شود. همچنین پس از گذشت چند سال و این البته بستگی به شدت استفاده دارد، خمیر حرارتی کهنه و ضعیف می شود که در انتقال حرارت به خوبی عمل نمی کند. در این صورت بهتر است کارت گرافیک را سرویس کرده و خمیر حرارتی را تعویض کنید. اگر پدهای انتقال حرارت ضعیف یا فرسوده هستند، تعویض آنها به افزایش عمر کارت گرافیک شما کمک می کند.

در این رابطه بخوانید:

  امکان کپی مستقیم متن از عکس های گوشی اندروید به کامپیوتر وجود دارد

نحوه تمیز ، کارت گرافیک با دمنده

چگونه عمر کارت گرافیک را افزایش دهیم

کیفیت کارت گرافیک انتخاب شده

کیفیت همه برندهای کارت گرافیک یکسان نیست، به خصوص اگر برندهای مختلف را انتخاب کنید یا برای بازارهایی مانند چین، طراحی غیر اصولی و قطعات بی کیفیت ممکن است باعث عمر نسبتا کوتاه کارت گرافیک شود. در این کارت ها ممکن است از قطعات بی کیفیت استفاده شود که زودتر فرسوده و خراب می شوند. در عین حال، کیفیت پایین مونتاژ نیز احتمال خرابی را افزایش می دهد.

یکی دیگر از دلایل عمر کوتاه کارت های بی کیفیت، طراحی غیر اصولی کولر و نامناسب بودن آن است. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که دمای برخی از قطعات در این کارت ها به شدت بالا می رود و سازنده به این موضوع فکر نکرده است. واضح است که چنین شرایطی احتمال خرابی کارت گرافیک و کاهش طول عمر آن را افزایش می دهد.

همیشه کارت گرافیک خود را از برندهای معتبر و شرکای رسمی Intel، Nvidia یا AMD انتخاب کنید. همچنین هرگز به برندهای جعلی چینی متوسل نشوید.

راه های افزایش عمر کارت گرافیک

آخرین کلمه

یک کارت گرافیک می تواند تا 10 یا حتی 15 سال عمر کند، اما کارت های بازی یا استرس معمولاً طول عمر کمتری دارند و مانند کارت های ساده تر و ضعیف تر دوام نمی آورند. دلیل این امر استرس زیاد بر مدار منبع تغذیه، تولید حرارت زیاد و البته فشار بیشتر بر روی قطعات نیمه هادی است.

اگر در شرایط عادی از یک کارت گرافیک استاندارد استفاده می کنید، حداقل 5-7 سال یا شاید حتی 8 سال به شما خدمت می کند. البته آنچه گفته شد مشروط به تهویه مناسب و عدم استفاده از برق غیر استاندارد و بالا نبردن فرکانس کاری کارت گرافیک است. کارت‌های گرافیکی با کیفیت بالا با خنک‌کننده‌های قدرتمند و قطعات ممتاز ممکن است تا 15 سال بدون مشکل کار کنند. با این حال، ممکن است نیاز به نگهداری داشته باشند.

در پایان باید بگوییم که برای افزایش طول عمر کارت گرافیک موارد ساده ای وجود دارد که از جمله آنها می توان به تهویه مناسب، استفاده از برق مطمئن و سالم و عدم اورکلاک کارت گرافیک اشاره کرد.

آیا کارت گرافیک شما به دلیل استرس زیاد از کار می افتد؟

اگرچه تست های شکنجه مانند FurMark می تواند باعث سوختن کارت گرافیک شود، اما استرس زیاد معمولاً عمر کارت گرافیک را در طول زمان کاهش می دهد و بلافاصله از کار نمی افتد.

آیا کارت های گرافیک به مرور زمان خراب می شوند؟

بله، طبیعی است که کارت گرافیک به مرور زمان فرسوده شود. با این حال، عمر مفید یک کارت گرافیک به کیفیت ساخت، شرایط استفاده و نگهداری بستگی دارد.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/articles-guides/graphic-card/49997-graphics-card-lifespan