در اینجا اولین نگاه شما به تراشه های آتی اسنپدراگون X Elite کوالکام برای رایانه های شخصی ویندوزی است.


در اینجا اولین نگاه شما به تراشه های آینده Qualcomm Snapdragon X Elite برای رایانه های شخصی ویندوز است.

(منبع تصویر: کوالکام)

کوالکام اخیرا پیش نمایشی از تراشه های اسنپدراگون X Elite آینده خود ارائه کرده است و اولین برداشت ها بسیار مثبت به نظر می رسد.

برای شروع، چهار توکن در ترکیب وجود خواهد داشت. مدل پایه، اسنپدراگون ایکس پلاس، خواهد داشت 10 قلبدر حالی که سه نسخه قدرتمند دیگر که به سادگی Snapdragon X Elite نامیده می شوند، دارای 12 هسته خواهند بود. در اینجا جدولی وجود دارد که مشخصات آنها را نشان می دهد.

(منبع تصویر: کوالکام)

نکته جالب توجه این است که برخلاف تراشه های اپل و اینتل، این تراشه ها از معماری هیبریدی با هسته های با کارایی بالا و کارآمد استفاده نمی کنند.

جای تعجب نیست که این تراشه ها دارای NPU (واحدهای پردازش عصبی) برای کاربردهای هوش مصنوعی خواهند بود. NPU های چهار تراشه یکسان هستند و عملکرد ادعا شده تا 45 TOPS می رسد. برای ارائه این رقم، در نظر بگیرید که آخرین تراشه‌های M3 اپل دارای موتورهای عصبی هستند که می‌توانند تا 18 TOPS را ارائه دهند.

در اوایل این ماه، گزارش‌ها حاکی از آن بود که مایکروسافت مطمئن است این تراشه‌های جدید عملکردی را ارائه می‌دهند که رقیب جدیدترین تراشه‌های اپل، اینتل و AMD است و به نظر می‌رسد آخرین گزارش‌ها این موضوع را تایید می‌کنند.

بر اساس گزارش هاتراشه های Snapdragon X Elite بسیار رقابتی هستند در برابر جدیدترین تراشه های اپل، اینتل و AMD. در یکی از گزارش‌ها آمده بود: «اسنپدراگون ایکس پلاس و الیت نتوانستند اپل M3 را در پردازش تک هسته‌ای در Geekbench 6 یا Cinebench 2024 شکست دهند، اما در چند هسته‌ای می‌توانستند».

  سری گلکسی اس 24 سامسونگ رکورد فروش نسل قبل را شکست

کوالکام می‌گوید این تراشه‌های جدید عمر باتری «تغییرکننده بازی» را ارائه می‌کنند، اما این به میزان زیادی به اندازه باتری مورد استفاده بستگی دارد. شاید مرتبط‌تر این باشد که کوالکام می‌گوید دستگاه‌هایی که Snapdragon X Elite را اجرا می‌کنند این کار را انجام خواهند داد. 40 درصد بیشتر دوام می آورد هنگام اجرای برنامه های Office 365.

به طور کلی، بر اساس گزارش های اولیه، تراشه های Snapdragon X Elite امیدوارکننده هستند. با این حال، ما باید منتظر بمانیم تا تراشه‌ها را در ماشین‌هایی که مردم می‌توانند در واقع بخرند، ببینیم قبل از اینکه مطمئن شویم.

سال‌هاست که مزایای لپ‌تاپ Windows Arm مورد تبلیغ و کنایه قرار می‌گرفت، اما محصول نهایی، چه به دلیل سخت‌افزار ضعیف و چه به دلیل عدم پشتیبانی از برنامه، وجود نداشت. مطمئناً این آخرین فرصت برای کوالکام و مایکروسافت برای کارکرد آن است.

منبع: لبه، Ars Technica، مواد تام

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/tech-news-qualcomm-snapdragon-x-elite-windows-arm-performance-preview