راه حل جدید MSI و گیگابایت برای حل مشکل ناپایداری پردازنده های سری Core i9 Raptor Lake (+آموزش)


ممکن است سرانجام ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake برطرف شود. در همین راستا، گیگابایت آپدیت های جدید بایوس را برای اجرای CPU طبق مشخصات پیش فرض اینتل معرفی کرده است و MSI نیز دستورالعمل هایی را برای کاربران ارائه کرده است که چگونه با تنظیم بایوس مادربرد به پایدارترین حالت کار برای CPU Core i9 خود برسند. با توضیح راه حل این مشکل ادامه دهید.

گیگابایت و MSI به طور رسمی نگرانی های مربوط به پایداری پردازنده Core i9 را برطرف کرده اند. Gigabyte یک بروزرسانی جدید بایوس بتا منتشر کرده است که دارای پروفایل جدید Intel Baseline است که CPU را مطابق با مشخصات پیش فرض اینتل اجرا می کند. MSI همچنین روش متفاوتی را در پیش گرفته است و آموزشی در مورد نحوه تنظیم سیستم عامل مادربرد برای اجرای CPUهای اینتل با مشخصات برق و ولتاژ پیش فرض اینتل ارائه کرده است.

به‌روزرسانی‌های آزمایشی جدید بایوس اکنون از گیگابایت، منحصراً برای مادربردهای Z790 و B760 در دسترس هستند. BIOS جدید یک پروفایل توربو جدید به نام Intel Baseline را معرفی می کند که در گزینه Turbo Power Limits در منوی تنظیمات پیشرفته CPU قرار دارد.

گیگابایت تصدیق می کند که فعال ، نمایه جدید Baseline ویژگی PerfDrive آن را غیرفعال می کند. قابلیتی که به طور خودکار عملکرد گیگابایت را افزایش می دهد.

corei9-gigabyte-msi-1.JPG

corei9-gigabyte-msi-2.JPG

تا کنون، گیگابایت نگفته است که آیا این به‌روزرسانی‌های بایوس به مادربردهای قدیمی‌تر سری 600 راه پیدا می‌کند یا خیر، اما رسانه‌ها دستگاه های تام او معتقد است که چنین رویدادی ممکن است در نهایت اتفاق بیفتد. زیرا مادربردهای سری 600 از تمام آخرین پردازنده های دسکتاپ اینتل پشتیبانی می کنند.

  بررسی Huawei Watch GT 4 (46mm): پوشیدنی شیک، مقرون به صرفه و همه جانبه برای تناسب اندام هوشمند

با این حال، به خاطر داشته باشید که این به روز رسانی ها هنوز در فرم بتا هستند، بنابراین ممکن است با برخی از باگ ها مواجه شوید. لازم به ذکر است که برای رفع مشکلات پایداری Raptor Lake نیازی به نصب آخرین نسخه بتای بایوس گیگابایت ندارید. با این حال، به‌روزرسانی BIOS با نمایه جدید Intel Baseline، آزمایش تغییر تنظیمات قدرت CPU را مطابق با مشخصات پیش‌فرض اینتل آسان‌تر می‌کند.

از سوی دیگر، MSI برای هیچ یک از مادربردهای اینتل خود آپدیت بایوس ارائه نکرده است. در عوض، آموزش نحوه حل مشکل ناپایداری سیستم را برای کاربران پردازنده های سری Raptor Lake Core i9 ارائه کرد. MSI به کاربران مادربرد توصیه می کند که به تب OC در UEFI/BIOS رفته و به منوی CPU Cooler Tuning بروند.

در این قسمت سه گزینه وجود دارد: چیلر جعبه ای، چیلر هوای برجی و چیلر آبی. هر سه گزینه دارای رتبه بندی های مختلف قدرت PL1 هستند. برای مثال گزینه Boxed Cooler دارای مشخصات برق پیش فرض اینتل است. MSI به کاربران توصیه می کند تنظیمات خود را به گزینه Boxed Cooler با رتبه PL1 253W تغییر دهند.

اما این تمام داستان نیست. پس از تنظیم نمایه آستانه توان، MSI به کاربران توصیه می کند که به منوی تنظیمات پیشرفته CPU در زبانه Overclock مراجعه کنند. از آنجا، کاربران را به زیر منوی CPU Lite Load Control هدایت می کند که می تواند رفتار ولتاژ را به مشخصات پیش فرض اینتل بازنشانی کند. MSI توصیه می کند CPU Load Control Lite را به تنظیمات پیش فرض اینتل تغییر دهید.

  نقد One Piece (Netflix): هرگز لحظه ای کسل کننده وجود ندارد

corei9-gigabyte-msi-3.jpg

corei9-gigabyte-msi-4.jpg

تنظیم CPU Lite Load Control MSI رفتار کالیبراسیون بار خط (LLC) سیستم را کنترل می کند. ممکن است LLC را از راهنماهای اورکلاک تشخیص دهید، اما این ابزار در خارج از اورکلاک نیز ابزار بسیار مفیدی است.

تنظیم LLC می تواند عملکرد CPU را با فعال ، پردازنده در ولتاژهای پایین تر بهبود بخشد. این دقیقاً همان کاری است که MSI با تنظیمات پیش فرض Normal LLC خود انجام می دهد. حالت عادی پردازنده‌های اینتل را با ولتاژ کمتری نسبت به مشخصات پیش‌فرض اینتل اجرا می‌کند و به طور موثر ولتاژ تراشه را کاهش می‌دهد.

اگر مشخصات پیش‌فرض اینتل گرمای زیادی را برای دلخواه شما تولید می‌کند، این شرکت توصیه‌های بیشتری برای تنظیم ارائه کرده است. MSI توصیه می کند برای شروع به حالت عادی برگردید و نمایه CPU Lite Load را به 15 تغییر دهید.

اگر این حالت پایدار است، MSI توصیه می کند که به تدریج حالت ها را کاهش دهید تا زمانی که پایین ترین حالت پایدار را پیدا کنید. از سوی دیگر، به کاربران توصیه می‌شود در صورت کافی نبودن حالت عادی، حالت Advanced را انتخاب کرده و مقدار CPU AC Load Line را به صورت دستی وارد کنند.

BIOS جدید گیگابایت و آموزش‌های جدید MSI باید مشکلات پایداری را که کاربران Raptor Lake در مادربردهای سری 700 گیگابایت و مادربردهای سوکت MSI LGA 1700 تجربه می‌کنند، کاهش دهند، چه این روش‌ها برای شما کارآمد باشند یا نه، ما خوشحال می‌شویم که تجربه شما را در مورد آن به اشتراک بگذاریم بخش نظرات

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/motherboard/50569-gigabyte-and-msi-tackling-core-i9-crashing-issues