نسل بعدی تاندربولت 5 اینتل تا 120 گیگابیت بر ثانیه سرعت دارد


اینتل نسل بعدی تاندربولت 5 را با سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه معرفی کرد

توجه: این مقاله برای اولین بار در 13 سپتامبر 2023 منتشر شده است.

زمانی که اینتل با احتیاط ریاست آن را بر عهده گرفت صاعقه 5 استاندارد اتصال امیدوارکننده سرعت انتقال تا 120 گیگابیت بر ثانیهدر همان روزی که اپل آیفون 15 مجهز به USB-C را با سرعت انتقال 480 مگابیت بر ثانیه عرضه کرد، می توانید ببینید که چرا این یک ضربه کوچک به نظر می رسد. چشمک

اگر منصف باشیم، اپل از نرخ انتقال USB 3.0 تا 10 گیگابیت بر ثانیه از طریق USB-C در مدل های آیفون 15 پرو پشتیبانی می کند. با این حال، آیفون 15 و 15 پلاس استاندارد محدود به نرخ انتقال USB 2.0 هستند که با توجه به هزینه گوشی کمی مضحک است.

در اینجا چیزی است که در Thunderbolt 5 جدید دریافت خواهید کرد:

  • پهنای باند دو طرفه 80 گیگابیت بر ثانیه (دوبرابر تاندربولت 3 و 4)
  • افزایش پهنای باند Thunderbolt: – پهنای باند سه برابر بیشتر برای استفاده فشرده از ویدئو، تا 120 گیگابیت بر ثانیه در یک جهت
  • دو برابر توان عملیاتی PCI Express برای ذخیره سازی سریعتر و گرافیک خارجی
  • پهنای باند شبکه Thunderbolt دو برابر برای اتصالات پرسرعت PC به PC
  • پشتیبانی از USB4 V2، DisplayPort 2.1 و PCIe Gen 4
  • فناوری سیگنالینگ جدید، PAM-3، برای ارائه عملکرد قابل توجهی افزایش می یابد
  • سازگار با تاندربولت 3 و 4 از جمله استانداردهای USB4.

Thunderbolt 5 برای پاسخگویی به نیازهای جدید با پهنای باند فشرده فردا که امروز به سرعت در حال نزدیک شدن هستند طراحی شده است.  (منبع تصویر: اینتل)

بنابراین در حالی که Thunderbolt 5 رسما از پهنای باند دو طرفه 80 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند، به گونه ای طراحی شده است که انعطاف پذیرتر باشد و به خطوط بیشتری اجازه می دهد تا در پایین دست کار کنند تا پهنای باند را تا 120 گیگابیت در ثانیه برای موقعیت های با حجم بالای نمایشگر افزایش دهند. این ویدیو نحوه عملکرد Thunderbolt Width Boost را به ساده ترین شکل ممکن نشان می دهد:

  شما می توانید این گوشی هوشمند را با چشمان خود کنترل کنید!

پس چرا اینتل استاندارد اتصال قابل اعتماد، قابل اعتماد و سریع خود یعنی Thunderbolt 4 را بهبود می بخشد؟ در حال حاضر، همانطور که با سرعت داده دو طرفه 40 گیگابیت در ثانیه، 100 وات توان شارژ را به لپ تاپ شما می رساند و حداکثر 15 وات توان خروجی را در هر پورت برای شارژ دستگاه هایی مانند تلفن یا پاور بانک شما پشتیبانی می کند، این کاملاً درست نیست. آن را با “فقط” تا دو صفحه نمایش با وضوح 4K بیشتر برش دهید. در واقع، این برای اکثر مصرف کنندگان بیش از اندازه کافی است. با این حال، برای حرفه ای ها و سازندگانی که به دنبال نمایشگرهایی با وضوح 5K یا بالاتر هستند، مانند این صفحه نمایش Samsung ViewFinity S9 5K، پهنای باند بیشتری برای دور زدن مورد نیاز است.

در حال حاضر چگونه استانداردهای USB و Thunderbolt متفاوت با هم مقایسه می شوند.  (منبع تصویر: اینتل)

اینتل در واقع تقریباً یک سال پیش نسل بعدی تاندربولت خود را معرفی کرد، اما اکنون آن را تاندربولت 5 و همچنین لقب داده اند. در یک نسخه ی نمایشی ویدیویی نشان داده شده است اولین نمونه اولیه لپ تاپ با Thunderbolt 5 متصل به یک داک نمونه اولیه Thunderbolt 5، متصل به یک صفحه نمایش 6K و 4K به طور همزمان و دارای داک مجهز به حافظه داخلی PCIe Gen 4.

به نظر می رسد این یک لپ تاپ آزمایشی Aorus گیگابایتی است که به کنترلر جدید تاندربولت اینتل مجهز شده و با یک داک تاندربولت 5 نسل اول جفت شده است.

در تصویر بالا، متوجه خواهید شد که سرعت تست خواندن/نوشتن ذخیره سازی به ترتیب بیش از 6200 مگابایت بر ثانیه و 5300 مگابایت بر ثانیه ثبت شده است. این برای ذخیره سازی ساده PCIe 4.0 در رابط خارجی Thunderbolt فوق العاده سریع است.

چه زمانی می توانیم منتظر تاندربولت 5 باشیم؟ اینتل می گوید کامپیوترها و لوازم جانبی مبتنی بر کنترلر Thunderbolt 5 اینتل با کد Barlow Ridge باید از سال 2024 در دسترس باشند. پس با ما همراه باشید.

  اینتل با شتاب دهنده هوش مصنوعی Gaudi3 عملکرد هوش مصنوعی سازمانی را به چالش می کشد

منبع: اینتل

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/tech-news-intel-thunderbolt-5-high-speed-connectivity-120gbps