راهنمای DisplayPort 2.1: چگونه از حالت های انتقال بیت فوق العاده بالا (UHBR) بیشترین استفاده را ببرید


راهنمای DisplayPort 2.1: چگونه از حالت های انتقال بیت فوق العاده بالا (UHBR) بیشترین استفاده را ببرید

در نمایشگاه CES 2024، گیگابایت این محصول را معرفی کرد اولین نمایشگر بازی OLED جهان که شامل الف DisplayPort 2.1 Ultra High Bit Rate (UHBR) 20 روش. احتمالاً با اصطلاحات DisplayPort آشنا هستید، اما UHBR 20 دقیقاً چیست؟ خوب، قبل از پاسخ به این سوال، اجازه دهید یک قدم به عقب برگردیم و DisplayPort را بهتر درک کنیم.

وقتی نوبت به انتخاب یک کابل ویدیو برای اتصال رایانه بازی ما به صفحه نمایش انتخابی ما می رسد، تنها دو انتخاب وجود دارد: DisplayPort و HDMI. این دو منبع اتصال تقریباً دو دهه است که گزینه‌های اصلی برای گیمرهای رایانه‌های شخصی/کنسول و طرفداران فیلم بوده‌اند. آخرین نسخه آنها، DisplayPort 2.1 و HDMI 2.1b با پشتیبانی از جدیدترین و بهترین مشخصات AV. دانستن پشتیبانی از 4K و 8Kنرخ تازه‌سازی بالا، طیفی از استانداردهای HDR و رنگ‌های 10 بیتی، و همچنین فناوری‌های فشرده‌سازی مانند فشرده‌سازی جریان نمایشگر و نمونه‌برداری فرعی رنگی.

من بیشتر در مورد HDMI و آخرین نسخه 2.1 آن در مقاله ای جداگانه صحبت خواهم کرد زیرا امروز همه چیز در مورد DisplayPort و حالت انتقال جدید UHBR 20 و اهمیت آن برای کاربران رایانه شخصی است.

صبر کنید، DisplayPort چیست؟

یک کابل DisplayPort معمولی.  تصویر: VESA

اوه اوه خوب، به نفع تازه واردان فناوری. روزی روزگاری…

به عنوان جانشین پیری معرفی شد VGA و DVI طبق استانداردها، DisplayPort جایگاه خود را به عنوان رابط دیجیتال ترجیحی برای انتقال ویدیو از رایانه های رومیزی به مانیتورها، در حالی که انتقال صدا و داده را نیز انجام می دهد، ایجاد کرده است. هدف ایجاد آن مدرن ، چشم‌انداز اتصال، ایجاد پلی به گذشته با سازگاری با استانداردهای قدیمی‌تر مانند VGA، DVI و HDMI از طریق آداپتورها بود.

  نهایی 2-in-1: کار و بازی سخت با ASUS Zenbook DUO دو صفحه ای

DisplayPort اغلب در مقایسه با HDMI یافت می شود که به عنوان رقیب آن شناخته می شود. این قابلیت پهنای باند بالاتری را ارائه می دهد، اما مجموعه کامل ویژگی های HDMI را منعکس نمی کند. دیسپلی پورت از زمان معرفی خود در سال 2006 طی چندین نسل تکامل یافته است. با این حال، تنها با معرفی DisplayPort 2.1 بود که شاهد جهش قابل توجهی نسبت به DisplayPort 1.3 بودیم که از سال 2014 استاندارد بود. اگرچه DisplayPort 1.4 بیشتر به جای بهبود عملکرد بر بهبود ویژگی ها تمرکز داشت، اما همچنان محبوب ترین انتخاب است. در بسیاری از کارت های گرافیک مدرن (مانند NVIDIA GeForce RTX 40 Series) و مانیتور.

دارای یک متمایز 20 پینDisplayPort، یک رابط غیرقابل برگشت، دارای مکانیزم قفل برای اطمینان از اتصال ایمن است – یک جنبه طراحی متفکرانه، البته با ویژگی‌های عجیبش. THE Mini-DisplayPort گونه‌ای که فاقد این عملکرد قفل است، عملاً حذف شده است و مورد استفاده رایج‌تر و همه‌کاره‌تر قرار گرفته است. USB-C. پذیرش USB-C از DisplayPort جایگزین این حالت انعطاف‌پذیری رابط را نشان می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد ویدیو و صدا و همچنین داده‌ها را از طریق یک کابل به نمایشگرهای سازگار منتقل کند.

آیا نمایش 2.1 آخرین نسخه است؟

بله، همانطور که من این را می نویسم، انجام می شود.

جالب اینجاست که انتقال از DisplayPort 1.4 به 2.1 بسیار مهم است، در درجه اول به این دلیل که استاندارد DisplayPort 2.0 هرگز در هیچ دستگاه مصرف کننده ای مورد استفاده قرار نگرفت و نسخه 2.1 را به اولین پلتفرم برای پیشرفت هایی تبدیل کرد که در ابتدا برای نسخه 2.0 پیش بینی شده بود و همچنین برخی بهبودهای اضافی. هدف این پیشرفت ها استانداردسازی عملکرد کابل های DisplayPort پرسرعت و ادغام بهتر پروتکل DisplayPort با اتصال USB-C است. بخش آخر کلیدی است، زیرا از نظر تئوری می تواند به این معنی باشد که کابل ها و پورت های DisplayPort آینده می توانند شبیه کابل های USB-C باشند.

  سامسونگ گلکسی A05 را با پردازنده اسنپدراگون و نمایشگر 90 هرتزی معرفی کرد

خوب، متوجه شدم، اما Display 2.1 چه کاری می تواند برای من انجام دهد؟

پاسخ کوتاه و سریع، پهنای باند زیاد است.

DisplayPort 2.1 با ظرفیت پهنای باند پیروز می شود که آنچه را که با DisplayPort 1.4 قابل دستیابی بود سه برابر می کند. این جهش با معرفی سه حالت انتقال جدید امکان پذیر شده است: نرخ بیت فوق العاده بالا 10 (UHBR 10)، نرخ بیت بسیار بالا 13.5 (UHBR 13.5)و نرخ بیت فوق العاده بالا 20 (UHBR 20). این حالت‌ها به نرخ داده در هر خط اشاره دارد، که وقتی در چهار خط معمولی اتصالات DisplayPort ضرب شود، پهنای باند بالقوه خیره‌کننده‌ای 80 گیگابیت بر ثانیه به دست می‌دهد. این رقم نه تنها تقریباً دو برابر می شود HDMI 2.1 می تواند ارائه دهد، اما همچنین رقیب بالاترین سرعت های است USB4 Type-C کابل ها







حالت انتقال سطح گواهینامه پهنای باند
UHBR10 DP40 یا DP80 40 گیگابیت بر ثانیه
UHBR 13.5 DP 54 یا DP80 54 گیگابیت بر ثانیه
UHBR20 DP80 80 گیگابیت بر ثانیه

در حالی که درست است که هر کابل، دستگاه یا نمایشگر DisplayPort 2.1 از این حالت های انتقال پیشرفته پشتیبانی نمی کند، حتی حالت اولیه UHBR 10 نیز DisplayPort را در رده بالایی از قابلیت های انتقال ویدیو قرار می دهد. برای مثال، دستگاه‌های متصل از طریق UHBR 10 می‌توانند تصاویر 4K را با نرخ تازه‌سازی تا 144 هرتز یا 8K در 30 هرتز ارائه دهند. به UHBR 20 بروید و ما 4K در حداکثر 240 هرتز یا 8K با سرعت باورنکردنی 85 هرتز دریافت می‌کنیم. بدون هیچ نوع فشرده سازی (به عنوان مثال نمایش فشرده سازی جریان یا DSC).

تاثیر DisplayPort 2.1 فراتر از رزولوشن های فوق العاده بالا است. این همچنین پتانسیل نرخ تازه‌سازی بالاتر در وضوح‌های پایین‌تر را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. این قابلیت می‌تواند 1440p را به 500 هرتز یا 1080p را تا 900 هرتز شگفت‌انگیز برساند. چنین قابلیت‌هایی به احتمال زیاد خبر از نسل جدیدی از مانیتورهای بازی‌های ورزشی فوق‌العاده سریع خواهند داد، اگرچه مطمئن نیستم که چشمان ما قادر به تشخیص تفاوت‌ها در آن باشند. نوعی سرعت، اما این موضوع برای زمان دیگری است.

  به روز رسانی Samsung One UI 6.1 بزرگتر از آن چیزی است که فکر می کنید!

DisplayPort 2.1 به کابل های جدید DP40 یا DP80 نیز نیاز دارد.  تصویر: VESA

علاوه بر این، DisplayPort 2.1 همچنین می تواند به طور قابل توجهی از هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نسل بعدی با ارائه رزولوشن و نرخ تازه سازی بالاتر بهره مند شود که برای تجربه ای فراگیرتر و راحت تر ضروری است.

متأسفانه DisplayPort 2.1 دارای ویژگی هایی در قالب HDMI محبوب نیست. تعظیم و eARC قابلیت‌ها، اما یک ویژگی مدیریت پهنای باند جدید را معرفی می‌کند که انتقال همزمان داده و ویدیو از طریق USB-C را بهبود می‌بخشد. به علاوه، با آزمایش و پروتکل های نامگذاری جدید برای پهنای باند بالاتر DP40، DP54 و DP80 کابل ها، DisplayPort 2.1 استاندارد جدیدی را در فناوری انتقال ویدئو ایجاد می کند.

پس باید مانیتوری بگیرم که از Display 2.1 پشتیبانی کند؟

خوب، اگر به دنبال یک مانیتور جدید هستید، احتمالاً بهتر است مانیتوری را انتخاب کنید که از آن پشتیبانی کند (مانند گیگابایت 32 اینچ Aorus FO32U2P، به منظور حفظ خرید گران قیمت جدید خود. اگرچه تنها کارت‌های گرافیکی اصلی که از آن پشتیبانی می‌کنند کارت‌های AMD هستند. Radeon RX7000 (که از UHBR 13.5 پشتیبانی می کند)، به احتمال زیاد NVIDIA تقریباً به طور قطع Display 2.1 را برای نسل بعدی کارت های گرافیک خود قرار دهد. فقط مطمئن شوید که مراقب کابل های دارای گواهی DP40، DP54 و DP80 باشید، زیرا آنها پهنای باند مورد نیاز شما را تضمین می کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد DisplayPort 2.1 اینجا را کلیک کنید.

منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/feature-vesa-displayport-connector-uhbr-pc-gaming