طول عمر مادربرد چقدر است؟ (+ راه های افزایش آن)


مادربرد کامپیوتر مانند سایر قطعات آن عمر مفیدی دارد و ممکن است در انتهای آن معیوب یا آسیب ببیند. خبر خوب این است که مادربرد شما طول عمر بسیار بالایی دارد و اگر چند نکته ساده را رعایت کنید، می تواند بیش از یک دهه دوام بیاورد. خواندن این مقاله کاربردی در مورد طول عمر مادربرد را به شما پیشنهاد می کنیم.

مادربرد همچنین یک برد الکترونیکی است که شامل اجزا و قطعات مختلفی است که از مسیرهای دیجیتال، آنالوگ و ارتباطی تشکیل شده است. بنابراین، مانند سایر قطعات مانند کارت گرافیک، قدرت و رم ممکن است از کار بیفتند، جای تعجب نیست که درباره عمر مفید مادربرد صحبت کنیم. خوشبختانه عوامل موثر بر طول عمر مادربرد شناخته شده است و شما می توانید با رعایت یک سری نکات از یک مادربرد تا سالیان متمادی استفاده کنید. در زیر به شما خواهیم گفت که یک مادربرد چقدر دوام می آورد و چند سال عمر می کند.

عمر مفید مادربرد چقدر است؟

امروزه به لطف کیفیت ساخت بالا و قطعات باکیفیت مورد استفاده در مادربردهای ساخت برندهای معروف، میانگین طول عمر یک مادربرد به راحتی به 20 سال می رسد. با این حال، در شرایط استاندارد، انتظار می رود مادربرد بین 10 تا 20 سال بدون مشکل خاصی کار کند. البته آنچه ذکر شد بستگی به نگهداری سیستم و شرایط استفاده از آن دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

طول عمر مادربرد
نمونه ای از یک مادربرد قدیمی که هنوز کار می کند

اگر مادربرد خوبی را انتخاب کنید که ساخت بسیاری از برندهای چینی نیست، به راحتی می توانید انتظار داشته باشید که بیست سال یا بیشتر کار کند و طول عمر مادربردها بسیار بالاست. در واقع مادربردهای قدیمی زیادی وجود دارند که بیش از 15 سال است که کار می کنند و هنوز تعمیر نشده اند.

  در تصاویر: LEGO Dreamzzz Nightmare Shark Ship (71469)

خوشبختانه تولیدکنندگان مادربرد تایوانی بیشتر محصولات باکیفیت دارند و از قطعات باکیفیت استفاده می کنند. مادربردهای سرور معمولاً از قطعات بادوام و باکیفیت استفاده می کنند که آنها را بسیار سخت می کند.

اگرچه عمر مفید یک مادربرد به راحتی می تواند به 20 سال برسد، اما معمولاً نقص در مادربردهای رده بالا و اورکلاک بیشتر است. در قسمت بعدی به عوامل موثر بر طول عمر مادربرد و راه های افزایش آن می پردازیم.

تاثیر دما بر عمر مادربرد

همانند سایر قطعات الکترونیکی، مادربرد نیز نسبت به گرما حساس است و دمای کار بالا عمر آن را کاهش می دهد و خطر خرابی را افزایش می دهد. بنابراین، کیس کاربر باید به خوبی تهویه شود و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. در اتاق هایی که تهویه مناسب ندارند، استفاده زیاد از کامپیوتر در ساعات اوج مصرف در گرمای تابستان می تواند کشنده باشد.

عمر مفید مادربرد

تأثیر گرما به خوبی شناخته شده است، اما شدت استفاده از سیستم نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر سیستمی با کارت گرافیک قدرتمند و قطعات پرسرعت دارید که گرمای زیادی تولید می کنند، باید به ابعاد مناسب کیس و تهویه مناسب توجه ویژه ای داشته باشید. اگر گردش هوای کافی در کیس شما وجود نداشته باشد یا اگر مادربرد با دسته ای از کابل ها و قطعات غول پیکر پوشانده شده باشد، احتمال گرم شدن بیش از حد قسمت هایی از آن وجود دارد که می تواند منجر به خرابی شود.

استفاده از کیس هایی با ابعاد مناسب و مجهز به تعداد کافی فن با قابلیت گردش هوای قوی برای افزایش طول عمر مادربرد به شدت توصیه می شود. یک کیس با ردپای کوچک می تواند دشمن اجزای سیستم باشد.

تاثیر برق، نوسانات برق و اتصال بر روی عمر مادربرد

پاور یکی از قطعاتی است که بیشترین تاثیر را بر عمر مادربرد دارد. منبع تغذیه غیر استاندارد می تواند باعث خراب شدن مادربرد بیش از حد معمول، از کار افتادن آن و حتی سوختن و ذوب شدن مادربرد شود. زمانی که مصرف قطعاتی مانند پردازنده زیاد باشد، قدرت کم کیفیت و غیراستاندارد مادربرد را تهدید جدی تری می کند.

  با نمایشگر MyView LG، تلویزیون و AiO همزمان

عمر مفید مادربرد

نه تنها ولتاژ و جریان برق خارج از محدوده مجاز می تواند به مادربرد آسیب برساند، بلکه نویز و ریپل زیاد نیز فشار زیادی بر مدار منبع تغذیه و قسمت های مختلف مادربرد وارد می کند، بنابراین همیشه از منابع تغذیه استاندارد و با کیفیت استفاده کنید.

نوسانات برق نیز می تواند باعث از کار افتادن مادربرد شود، بنابراین توصیه می شود از یک منبع تغذیه استاندارد با محافظ برق خوب استفاده کنید.

یکی دیگر از دشمنان مادربرد کانکتور است. همیشه قطعات سیستم را تنها زمانی نصب یا حذف کنید که سیستم کاملاً خاموش است. در عین حال به اتصال اولیه کانکتورها، کارت های توسعه، ماژول های رم و مواردی از این دست توجه کنید.

تاثیر گرد و غبار بر عمر مادربرد

بهتر است سیستم خود را به صورت دوره ای با هوای فشرده تمیز کنید، زیرا گرد و غبار می تواند باعث داغ شدن بیش از حد قطعات مادربرد، کاهش عمر قطعات و حتی اختلال در عملکرد آنها شود. همچنین مادربرد نباید در معرض رطوبت شدید قرار گیرد.

طول عمر مادربرد

بدیهی است که مادربرد باید از عناصر فیزیکی محافظت شود و بهترین راه استفاده از کیس است. باز گذاشتن درب کیس یا عدم استفاده از کیس می تواند احتمال خرابی مادربرد را افزایش دهد.

برای تمیز ، سیستم و مادربرد از دمنده استفاده کنید و بهتر است هرگز از جاروبرقی، اسپری ونوس، سشوار و … استفاده نکنید. در برخی موارد می توانید از برس بلند نیز استفاده کنید، اما باید مراقب باشید که به قطعات سیستم آسیب نرسانید.

تاثیر دمای شدید بر روی مادربرد

دمای بسیار پایین می تواند باعث ایجاد شبنم بر روی قطعات سیستم و مسدود شدن آن شود، بنابراین سیستم نباید در معرض هوای بسیار سرد قرار گیرد. دمای بالا دشمن مادربرد است، بنابراین مادربرد یا سیستم نباید در نزدیکی منابع گرما، نور مستقیم خورشید یا محیط های بسیار گرم استفاده شود.

  کوکاکولا با کمک هوش مصنوعی طعم جدیدی خلق کرده است

میانگین عمر مادربرد

همیشه بهتر است از کیس با فن کافی استفاده کنید و از نصب سیستم در فضای باز (بدون کیس و فن) خودداری کنید.

تاثیر مصرف CPU بر عمر مادربرد

اگر پردازنده قدرتمند و قدرتمندی دارید و از آن برای کارهای سنگین استفاده می کنید، بهتر است مادربردهای ارزان قیمت را انتخاب کنید. به عنوان مثال، مادربردهای ارزان قیمت مانند سری H اینتل اغلب برای استفاده با پردازنده های Core i7 پرقدرت مناسب نیستند و در صورت استفاده طولانی و سنگین ممکن است دچار قطعی مدار برق شوند.

عمر مفید مادربرد

همچنین برای سیستم های پرمصرف و پردازنده های قدرتمند استفاده از مادربردهای مجهز به هیت سینک برای مدار منبع تغذیه ترجیح داده می شود، البته تهویه مناسب کیس همچنان بسیار مهم است.

نتیجه

عمر مادربرد آنقدر زیاد است که سریع خراب نمی شود و می تواند بیش از 10 سال بدون مشکل کار کند. با این حال، ضروری است که سیستم شما از نظر دمای کار، قدرت و بدون گرد و غبار در شرایط خوبی نگهداری شود.

2000.jpg

فراموش نکنید که گرما، برق های مختلف غیر استاندارد، آسیب های فیزیکی و آسیب های تماسی دشمنان اصلی مادربرد هستند.

سوالات رایج

آیا مادربرد به راحتی آسیب می بیند؟

مادربرد نه تنها از فرسودگی و پارگی رنج می برد، بلکه در برابر آسیب فیزیکی نیز آسیب پذیر است. سر پیچ گوشتی می تواند به راحتی مدارها را بشکند یا باعث پرش قطعات به بیرون شود.

آیا مادربردها به مرور زمان خراب می شوند؟

این مادربرد طول عمر بالایی دارد و در صورت استفاده در شرایط استاندارد به راحتی آسیب نمی بیند. با این حال، مانند هر قسمت دیگر، عمر مفیدی دارد.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/articles-guides/motherboard/50070-how-long-motherboard-last